1515

Rysk propaganda kan ha nått 126 miljoner Facebook-användare

Inför tisdagens förhör i den amerikanska senaten har techjättarna visat upp nya siffror gällande "fake news" i samband med valet. På Facebook kan 126 miljoner användare ha nåtts av rysk propaganda. 

Facebook är en av techjättarna som har fått uppdatera sina siffror på fake news inför mötet med senaten.
Facebook är en av techjättarna som har fått uppdatera sina siffror på fake news inför mötet med senaten.Foto:Noah Berger

Under tisdagen kommer techjättarna Facebook, Twitter och Google att stå inför den amerikanska senaten för att redovisa nya siffror om spridningen av fake news. Men redan nu har bolagens dokument blivit tillgängliga. 

Enligt tidningen Wall Street Journal som har tagit del av Facebooks siffror kan så många som 126 miljoner användare ha nåtts av rysk propaganda via plattformen inför det amerikanska valet. 

Tidigare har Facebook uppgett att 10 miljoner användare har nåtts av 3 000 reklamannonser på sajten, men i och med att senaten har bett techjätten inkludera andra inlägg som inte räknas som reklam, har siffran stigit mer än tiofaldigt.

Läs även: Rysk propaganda nådde 10 miljoner Facebook-användare

Även Twitter har fått uppdatera sina siffror, enligt techsajten Recode. Tidigare har bolaget uppgett att 200 konton hade använts för att sprida "fake news" med ryska kopplingar under det amerikanska valet. Nu ska den siffran ha ökat till 2 700. Kontona ska sammanlagt ha twittrat 1,4 miljoner gånger om valet enligt Recode. 

Googles moderbolag Alphabet kommer också att vara representerade på mötet i senaten. Även sökjätten har fått uppdatera sina siffror, men i jämförelse med Facebook och Twitter är det blygsamma ökningar. Alphabets största problem står videosajten Youtube för. 

Enligt uppgifter till New York Times ska 18 Youtube-kanaler ha använts av ryska agenter i samband med det amerikanska presidentvalet. Kanalerna hade sammanlagt laddat upp 1 100 videoklipp som setts 309 000 gånger.  

Läs även: Google har identifierat ryska annonser på sina plattformar

Uppgifterna om hur techjättarna har utnyttjats av ryska agenter inför det amerikanska valet har varit ett bryskt uppvaknande för både bolagen själva och deras användare. I samband med att uppgifterna kommit fram har de sociala mediejättarna utökat sitt samarbete för att hitta en lösning på problemet.


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?