1515
Annons

Ryde plockar bort sina elsparkcyklar från Stockholm

Den 19 maj kommer det norska bolaget Ryde ta bort de närmare 1.500 elsparkcyklar som placerats ut i Stockholm. Det sedan bolaget mottagit Polisens föreläggande på torsdagen.
”Vi står standby ifall Ryde inte gör som de säger men vi utgår från att de gör det. De har nog förstått allvaret i det hela”, säger Cecilia Wallenius, enhetschef på trafikkontoret i Stockholms Stad.

Foto:Jack Mikrut
”Det är ju orimligt av ett bolag att hålla på det här sättet - att ställa ut dem och sen hålla emot trots att polisen sagt att de ska bort och att en domstolsprövning visar att vi har rätt att ha de regler vi har. Det är bra att de tar sitt förnuft till fånga”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
”Det är ju orimligt av ett bolag att hålla på det här sättet - att ställa ut dem och sen hålla emot trots att polisen sagt att de ska bort och att en domstolsprövning visar att vi har rätt att ha de regler vi har. Det är bra att de tar sitt förnuft till fånga”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

I mitten av april dök plötsligt en ny aktör upp på gatorna i Stockholm, den norska elsparkcykeloperatören Ryde. Till skillnad från de redan befintliga bolagen hade Ryde fått avslag på sin ansökan – men ställde ändå ut sina fordon.

Flera av konkurrenterna, bland annat Lime, Voi, Tier och Bolt, som fått tillstånd, kritiserade Ryde för att ha brutit mot regelverket. Ryde å sin sida menade att de behandlats orättvist i ansökningsprocessen, och att alternativet vore 100 procents exkludering. 

Trafikkontoret i Stockholms stad svarade då med att polisanmäla Ryde för brott mot ordningslagen, och polisen uppmanade bolaget att skyndsamt plocka bort sina elsparkcyklar. Men inget hände.

Den 6 maj, alltså förra fredagen, skickade Polisen ett föreläggande mot Ryde där det tydligt framgår att bolaget har sju dagar på sig att plocka bort elsparkcyklarna.

Enligt Trafikkontoret ska Ryde ha mottagit föreläggandet i går, torsdag, och meddelat polisen att de kommer att ta bort sina elsparkcyklar nästa vecka, senast den 19 maj. 

”Det är ju orimligt av ett bolag att hålla på det här sättet - att ställa ut dem och sen hålla emot trots att polisen sagt att de ska bort och att en domstolsprövning visar att vi har rätt att ha de regler vi har. Det är bra att de tar sitt förnuft till fånga”, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).
Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).Foto:Jack Mikrut

Om cyklarna inte är borta på morgonen den 20 maj kommer staden påbörja jobbet med att avlägsna elsparkcyklarna, förutsatt att de får en formell begäran av Polisen, meddelar Cecilia Wallenius. 

Skulle detta ske kommer Ryde behöva stå för kostnaden. Enligt Trafikkontoret handlar det om en summa på över 500 kronor per fordon. 

Den 1 juli kommer de befintliga aktörerna i Stockholm att få nytt tillstånd för hösten, såvida de skött sig under våren. Vad händer med Ryde då – får de en ny chans?
”Det är Trafikkontoret som gör den bedömningen , men utifrån det som hänt kan man ju säga att Ryde inte skött sig. De kommer sannolikt inte få något tillstånd i höst”, säger Daniel Helldén.

Hade chansen varit större om de inte gjort det här?
”Absolut. Sannolikt hade de tjänat mer på att vänta”, säger Helldén.

Tina Ghasemi Liljekvist, som är policychef på Voi, tycker att det nu behövs ett omtag kring delad mobilitet.

”Det är beklagande att Ryde inte följer regelverk, men samtidigt beklagligt att det tar en månad för staden att säkerställa att regelverket följs. Den här olovliga etableringen visar verkligen på att det behövs ett helhetsgrepp kring delad mikromobilitet. Regeringen har duckat för länge nu. Och från Stockholms håll förväntar vi oss nu att de går vidare med den upphandlingsprocess som de tidigare aviserat”, säger hon till Di. 

Di har sökt Rydes medgrundare Johan Olovsson för en kommentar.

LÄS OCKSÅ: Efter manövern – norska elsparkcykeln tvingas bort från gatan


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?