1515
Annons

Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Spelutvecklaren Mag Interactive, känt för mobilspel som Ruzzle och Wordbrain, köper konkurrenten FEO Media, med succéspelet Quizkampen. 

Mags vd Daniel Hasselberg.
Mags vd Daniel Hasselberg.

Ett perfekt giftermål mellan ordspel och frågesport i mobilen. Så beskriver Mag Interactives grundare och vd Daniel Hasselberg köpet av FEO Media, bolaget bakom succéspelet Quizkampen.

”Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport. Totalt har våra spel nått över 200 miljoner nedladdningar”, säger han.

Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport.

Köpeskillingen är hemlig. Men enligt vd Daniel Hasselberg betalar Mag hela köpet kontant, med hjälp av en extern finansiär som inte vill träda fram i nuläget.

Klart är dock att det nya bolaget ska förbli svenskt.

”Det känns kul att en sån här affär sker mellan två svenska bolag. De senaste åren har det ju varit vanligare att amerikanska bolag köper svenskt som med Activisions köp av King eller Microsofts köp av Mojang”, säger Daniel Hasselberg.

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

FEO Medias fyra grundare har aldrig tagit in riskkapital och äger vid försäljningen hela bolaget själva. I samband med affären har de dock beslutat att lämna bolaget.

”Vi känner att vi tagit detta så långt vi vill och kan och är redo att lämna över. Vi har approcherats av många bolag under åren och tackat nej. Men Mag känns som helt rätt match. Det känns tryggt att lämna över till dem”, säger medgrundaren Robert Willstedt.

Det känns kul att en sån här affär sker mellan två svenska bolag.

Han startade FEO Media 2012 ihop med sin bror Henrik Willstedt samt deras barndomsvänner, bröderna Olle och Kalle Landin.

”Det är lite olika vad vi ska göra härnäst. Vi har jobbat mycket hårt och alla behöver alla en period fundera. Vi kommer nog gå vidare på var sitt håll, till att börja med, men det är inte omöjligt att vi jobbar ihop igen i framtiden”, säger han.

Foto: Foto: FEO Media
FEO Medias grundare: Robert och Henrik Willstedt samt Olle och Kalle Landin.

Mag Interactive har firat stora framgångar med ordspelssuccéer som Ruzzle, Wordbrain och Wordalot de senaste åren. Under 2016 steg bolagets omsättning med hela 70 procent till 264 miljoner kronor. Rörelseresultatet var också imponerande: 52 miljoner kronor under året.

Läs mer: Josef Fares om sitt nya spel: ”Det är the shit”

Även FEO Media har imponerat och framstod länge som ett av Sveriges mest lönsamma spelbolag med sina olika versioner av appen Quizkampen. Bästa året var 2015 då man omsatte 126 Mkr och hade en vinst på hela 53,7 Mkr. I fjol backade omsättningen dock till 91 Mkr och vinsten föll till 23,5 Mkr.

Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader.

Om FEO Media skulle värderas som börsbolagen Paradox och G5 Entertainment, med ett vinstmultipel kring 36, vore det värt cirka 850 Mkr. Men enligt Di Digitals källor rör det sig om en betydligt lägre prislapp än så – närmare 100 Mkr än 1 miljard kronor.

Daniel Hasselberg säger att han länge velat ge sig in på frågesportsmarknaden och är imponerad av Quizkampens stora internationella spelarbas med miljontals aktiva spelare över hela världen.

Läs mer: Rekordår för "Ruzzle"-utvecklaren Mag Interactive

Han ser dessutom stora möjligheter med affären, inte minst när det gäller korsbefruktning mellan bolagens spel. Quizkampen är bland annat stort i Ryssland och Tyskland, där man även har ett tv-program. Mags spel går bra i USA och England.

”Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader. Vi kan hjälpa dem och de hjälpa oss. Vi når ju redan samma typ av publik”, säger han. 

Vidare tror Daniel Hasselberg att Mag kan lyfta Quizkampens lönsamhet.

”Vi tror att man kan bygga Quizkampens franchise större och bättre än det är nu. Vi har bland annat knäckt free to play-frågan på ett bättre sätt än de”, säger han. 

Båda bolag är baserade i Stockholm, men sitter i olika stadsdelar. FEO Media har cirka 40 medarbetare på ett kontor vid Skanstull och Mag Interactive har cirka 60 medarbetare, varav 45 huserar i KTH:s gamla lokaler längst upp på Drottninggatan.

Ska ni flytta ihop?

”Vi har inte tagit något beslut om det. Vi måste lära känna varandra först. Vi ser fram emot att lära känna gänget och de spel man byggt.”

Köpet av Delinquent gjorde att vi fick mersmak på att köpa spelstudios

Mag Interactive grundades 2010 och är sprunget ur ett annat bolag som jobbade med nedladdning av digital musik.

Läs mer: Miljonregnet fortsätter för Quizkampen

2015 köpte man spelstudion Delinquent som i dag utgör bolagets andra kontor i Brighton, England med 15 medarbetare. Bland dem finns skaparna av quizspelet Buzz! som blev en succé för Playstation i mitten av 00-talet. Kontoret är i dag främst känt som gänget bakom Wordalot.

”Köpet av Delinquent gjorde att vi fick mersmak på att köpa spelstudios. Wordalot är en stor del av vår business nuförtiden”, säger Daniel Hasselberg.

På senaste har Mag även börjat agera spelförläggare genom att ge ut resespelet Backpacker, som utvecklats av spelbolaget Weareqiiwi från Alingsås.

Läs mer: Weareqiiwi Interactive stiger på börsen 

FEO Media grundades 2012. I slutet av samma år lanserade man Quizkampen, ett spel för mobilen med delvis användargenererade frågor. Spelet blev genast en av Sveriges mest populära appar och bolaget har lanserat lokala versioner med namn som Quizclash och Quizduell i dussintals länder sedan dess.


Läs mer: Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”Foto: Filip Erlind
Grundarna av FEO Media: Kalle Landin, Olle Landin, Henrik Willstedt och Robert Willstedt. Foto: Filip Erlind.

 


Innehåll från Björn LundénAnnons

Allvarliga fel i företagens bokföring – litar för mycket på sina bokföringsprogram

Ulf Bokelund Svensson är vd på Björn Lundén AB som nu lanserar ett nytt bokföringsprogram med kunskapsstöd.
Ulf Bokelund Svensson är vd på Björn Lundén AB som nu lanserar ett nytt bokföringsprogram med kunskapsstöd.

Både myndigheter och branschorganisationer larmar nu om att företagens bokföring ofta innehåller allvarliga fel och brister. Den enskilde företagaren – som litar på att bokföringsprogrammet ser till att allt blir rätt – riskerar att göra sig skyldig till både bokföringsbrott och skattebrott. Programvaruleverantören Björn Lundéns vd varnar för att det kan bli en utdragen och kostsam process men påpekar också att det finns sätt att undvika att hamna här.

Kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén har följt den här utvecklingen och när man nu lanserar ett nytt bokföringsprogram har man byggt in ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt. 

– Det finns många bokföringsprogram att välja bland på den svenska marknaden. De flesta är webbaserade och med många automatiserade funktioner som underlättar och snabbar upp bokföringsarbetet. Mycket i bokföringen går att automatisera men det krävs ändå kunskaper om olika regler för att redovisningen ska bli rätt och t ex kunna ligga till grund för företagets deklaration, säger Ulf Bokelund Svensson, vd på Björn Lundén AB.  

Vanliga fel i företagens redovisning är bland annat missad förmånsbeskattning, felaktiga eller inga periodiseringar av utgifter, felaktigt avdragen moms eller representation. Listan kan göras lång.

Går inte att skylla på bokföringsprogrammet

Ansvaret för företagets redovisning och eventuella fel vilar helt på företagaren. Det går alltså inte att skylla på bokföringssystemet. Inte heller på man fått tidigare års deklarationer ”godkända”. Långt ifrån alla deklarationer granskas, så det faktum att man inte fått deklarationen underkänd av Skatteverket betyder inte att den godkänts.

– I dagsläget är det bara vi på Björn Lundén som verkligen backar upp företagare som vill sköta bokföringen på egen hand med ett omfattande kunskapsstöd som hjälper företagaren att göra rätt, förklarar Ulf Bokelund Svensson. Våra bokföringspaket innehåller en unik kombination av modern och lättanvänd programvara, kraftfulla verktyg och bokföringskunskap. 

För den som inte har tid för eller intresse av att sköta bokföringen är Ulfs tips att helt enkelt ta hjälp av en redovisningsbyrå för att på så vis kvalitetssäkra redovisningen och samtidigt få mer tid för kärnverksamheten.  

Läs mer på bjornlunden.se 

 

 

Mer från Björn Lundén

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Björn Lundén och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?