1515

Ruzzle-utvecklaren Mag köper Quizkampens FEO Media

Spelutvecklaren Mag Interactive, känt för mobilspel som Ruzzle och Wordbrain, köper konkurrenten FEO Media, med succéspelet Quizkampen. 

Mags vd Daniel Hasselberg.
Mags vd Daniel Hasselberg.

Ett perfekt giftermål mellan ordspel och frågesport i mobilen. Så beskriver Mag Interactives grundare och vd Daniel Hasselberg köpet av FEO Media, bolaget bakom succéspelet Quizkampen.

”Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport. Totalt har våra spel nått över 200 miljoner nedladdningar”, säger han.

Vi blir ett av världens största spelbolag inom ordspel och frågesport.

Köpeskillingen är hemlig. Men enligt vd Daniel Hasselberg betalar Mag hela köpet kontant, med hjälp av en extern finansiär som inte vill träda fram i nuläget.

Klart är dock att det nya bolaget ska förbli svenskt.

”Det känns kul att en sån här affär sker mellan två svenska bolag. De senaste åren har det ju varit vanligare att amerikanska bolag köper svenskt som med Activisions köp av King eller Microsofts köp av Mojang”, säger Daniel Hasselberg.

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag"

FEO Medias fyra grundare har aldrig tagit in riskkapital och äger vid försäljningen hela bolaget själva. I samband med affären har de dock beslutat att lämna bolaget.

”Vi känner att vi tagit detta så långt vi vill och kan och är redo att lämna över. Vi har approcherats av många bolag under åren och tackat nej. Men Mag känns som helt rätt match. Det känns tryggt att lämna över till dem”, säger medgrundaren Robert Willstedt.

Det känns kul att en sån här affär sker mellan två svenska bolag.

Han startade FEO Media 2012 ihop med sin bror Henrik Willstedt samt deras barndomsvänner, bröderna Olle och Kalle Landin.

”Det är lite olika vad vi ska göra härnäst. Vi har jobbat mycket hårt och alla behöver alla en period fundera. Vi kommer nog gå vidare på var sitt håll, till att börja med, men det är inte omöjligt att vi jobbar ihop igen i framtiden”, säger han.

Foto: Foto: FEO Media
FEO Medias grundare: Robert och Henrik Willstedt samt Olle och Kalle Landin.

Mag Interactive har firat stora framgångar med ordspelssuccéer som Ruzzle, Wordbrain och Wordalot de senaste åren. Under 2016 steg bolagets omsättning med hela 70 procent till 264 miljoner kronor. Rörelseresultatet var också imponerande: 52 miljoner kronor under året.

Läs mer: Josef Fares om sitt nya spel: ”Det är the shit”

Även FEO Media har imponerat och framstod länge som ett av Sveriges mest lönsamma spelbolag med sina olika versioner av appen Quizkampen. Bästa året var 2015 då man omsatte 126 Mkr och hade en vinst på hela 53,7 Mkr. I fjol backade omsättningen dock till 91 Mkr och vinsten föll till 23,5 Mkr.

Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader.

Om FEO Media skulle värderas som börsbolagen Paradox och G5 Entertainment, med ett vinstmultipel kring 36, vore det värt cirka 850 Mkr. Men enligt Di Digitals källor rör det sig om en betydligt lägre prislapp än så – närmare 100 Mkr än 1 miljard kronor.

Daniel Hasselberg säger att han länge velat ge sig in på frågesportsmarknaden och är imponerad av Quizkampens stora internationella spelarbas med miljontals aktiva spelare över hela världen.

Läs mer: Rekordår för "Ruzzle"-utvecklaren Mag Interactive

Han ser dessutom stora möjligheter med affären, inte minst när det gäller korsbefruktning mellan bolagens spel. Quizkampen är bland annat stort i Ryssland och Tyskland, där man även har ett tv-program. Mags spel går bra i USA och England.

”Det är jättefördel att vi är starka på olika marknader. Vi kan hjälpa dem och de hjälpa oss. Vi når ju redan samma typ av publik”, säger han. 

Vidare tror Daniel Hasselberg att Mag kan lyfta Quizkampens lönsamhet.

”Vi tror att man kan bygga Quizkampens franchise större och bättre än det är nu. Vi har bland annat knäckt free to play-frågan på ett bättre sätt än de”, säger han. 

Båda bolag är baserade i Stockholm, men sitter i olika stadsdelar. FEO Media har cirka 40 medarbetare på ett kontor vid Skanstull och Mag Interactive har cirka 60 medarbetare, varav 45 huserar i KTH:s gamla lokaler längst upp på Drottninggatan.

Ska ni flytta ihop?

”Vi har inte tagit något beslut om det. Vi måste lära känna varandra först. Vi ser fram emot att lära känna gänget och de spel man byggt.”

Köpet av Delinquent gjorde att vi fick mersmak på att köpa spelstudios

Mag Interactive grundades 2010 och är sprunget ur ett annat bolag som jobbade med nedladdning av digital musik.

Läs mer: Miljonregnet fortsätter för Quizkampen

2015 köpte man spelstudion Delinquent som i dag utgör bolagets andra kontor i Brighton, England med 15 medarbetare. Bland dem finns skaparna av quizspelet Buzz! som blev en succé för Playstation i mitten av 00-talet. Kontoret är i dag främst känt som gänget bakom Wordalot.

”Köpet av Delinquent gjorde att vi fick mersmak på att köpa spelstudios. Wordalot är en stor del av vår business nuförtiden”, säger Daniel Hasselberg.

På senaste har Mag även börjat agera spelförläggare genom att ge ut resespelet Backpacker, som utvecklats av spelbolaget Weareqiiwi från Alingsås.

Läs mer: Weareqiiwi Interactive stiger på börsen 

FEO Media grundades 2012. I slutet av samma år lanserade man Quizkampen, ett spel för mobilen med delvis användargenererade frågor. Spelet blev genast en av Sveriges mest populära appar och bolaget har lanserat lokala versioner med namn som Quizclash och Quizduell i dussintals länder sedan dess.


Läs mer: Quizkampen-grundaren om försäljningen: ”Vi ville olika saker”Foto: Filip Erlind
Grundarna av FEO Media: Kalle Landin, Olle Landin, Henrik Willstedt och Robert Willstedt. Foto: Filip Erlind.

 


Innehåll från F-secureAnnons

Så enkelt får du ett bra skydd mot cyberbrott – utan att det påverkar din dators prestanda

Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure
Mikael Herrala, på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Genom att automatisera sina attacker kan cyberkriminella i dag slå till mot många och enkelt hitta offer som inte skyddat sina enheter tillräckligt väl. 

– Det är viktigt att hålla sina enheter uppdaterade och använda säkerhetsprogram på dem. På så vis undviker man kostsamma och integritetskränkande cyberbrott, säger Mikael Herrala på IT-säkerhetsföretaget F-Secure

Phishing, eller nätfiske, är en typ av cyberbrott som ökar kraftigt. Under 2020 inträffade 34% fler phishingattacker än året innan. Här manipulerar förövarna användare att självmant ge ifrån sig känslig information, som person- eller betaluppgifter, genom att exempelvis få dem att klicka på länkar i brådskande mejl, sms och i chattkonversationer. Informationen kan sedan utnyttjas vid brott eller säljas vidare i kriminella miljöer. 

– Nätfiske ökar kraftigt eftersom det fungerar och det kan automatiseras. Om man får ett oväntat meddelande eller erbjudande som är för bra för att vara sant, blockera avsändaren och radera därefter meddelandet, säger Mikael Herrala.

Ransomware är en annan typ av cyberbrott som ställer till allt mer skada. Genom att på olika sätt få in skadlig kod i offrets dator eller mobila enheter, kan hårddiskar och servrar kapas och krypteras. Offret uppmanas därefter av förövaren att betala en större lösen, till exempel med ospårbar kryptovaluta som Bitcoin, för att få tillbaka tillgången till sin data. 

En ny och ökande typ av cyberbrott är Trickbot, en dold programvara som bland annat tar sig in i offrets dator, öppnar en bakdörr och låter kriminella fjärrstyra datorn för att begå nya brott.

F-Secure TOTAL erbjuder ett brett skydd

Det finns bra och effektiva sätt att skydda sig mot den här typen av cyberbrott. F-Secure har utvecklat säkerhetsprogrammet F-Secure TOTAL för privatpersoner och småföretag. Det innehåller flera funktioner och ger ett heltäckande onlineskydd.

– Det skyddar mot mer än bara virus och skadliga program. Det kan blockera webbplatser som försöker lura dig på pengar eller komma åt personuppgifter. Dessutom skyddar det dina pengar när du gör bankärenden och handlar online, förklarar Mikael Herrala.

I skyddet ingår också en VPN-funktion som krypterar användarens internetanslutning för att förhindra att kriminella spionerar eller spårar användarens aktiviteter på nätet.

En annan bra funktion är lösenordshanteraren.

– Det är oerhört viktigt att ha långa lösenord och ha olika lösenord för alla sina olika tjänster. Men att komma ihåg dem är för svårt. Med en lösenordshanterare sker det sömlöst över alla dina olika enheter, säger Mikael Herrala.

I F-Secure TOTAL ingår också en avancerad föräldrakontroll som skyddar barn mot olämpligt innehåll på Internet.

F-Secure TOTAL fick prestigepris

I en oberoende jämförelse av AV-TEST, fick F‑Secure SAFE, som är en del av F-Secure TOTAL, de prestigefyllda utmärkelserna Best Protection och Best Performance för år 2020.

– Med F-Secure TOTAL får man ett bra skydd utan att det skapar prestandaförluster. Man kan streama filmer eller spela onlinespel och ändå ha ett fullgott skydd utan att det märks. Det passar hela familjen, avslutar Mikael Herrala.

Klicka här för att prova F-Secure TOTAL utan kostnad. 

 

Mer från F-secure

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med F-secure och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?