1515
Annons

Rusning till Tobiis nyemission

Intresset är stort när Tobii genomför en nyemission på drygt 450 miljoner kronor. Pengarna ska gå till investeringar i ögonstyrning för mobiler och VR och emissionen övertecknades med hela 96 procent.

John Elvesjö, vd och medgrundare för Tobii.
John Elvesjö, vd och medgrundare för Tobii.Bild:Jack Mikrut

Ögonsensorbolag har fått ökad uppmärksamhet det senaste halvåret, både från techjättar som Facebook och Google som båda gjort varsitt förvärv, men även för de investeringssugna på börsen.

Läs även: Tobii: ”Facebooks köp är goda nyheter för eyetracking-teknologin” 

Svenska Tobii aviserade en nyemission i november med avsikten att göra betydande investeringar i teknik- och marknadsutveckling. Detta för att ta till vara på det snabbt ökande intresset för eyetracking i virtual reality och smartphones.

Nyemissionen, för vilken teckningsperioden avslutades den 22 december 2016, visar att 8 633 477 aktier motsvarande 97,95 procent av de erbjudna aktierna, tecknades med stöd av teckningsrätter, enligt ett pressmeddelande.

Därtill har teckningsanmälningar motsvarande 8 629 035 aktier mottagits för teckning utan stöd av teckningsrätter, av dessa teckningsanmälningar har 180 526 aktier tilldelats.

Företrädesemissionen är således övertecknad med 96 procent.

Läs även: Tobii ökar insatsen inom spel, VR och självkörande bilar

Genom nyemissionen kommer Tobii att tillföras cirka 458 miljoner kronor före avdrag för emissionskostnader.

Finwire/ Di Digital


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?