1515
Annons

Rusning till kryptovalutor: ”Extremt många oseriösa aktörer”

Bitcoins raketartade värdeökning har resulterat i ett kraftigt ökat intresse för digitala valutor. ”Volymerna är kanske är tre-fyra gånger så stor som förra året”, säger entreprenören Ludvig Öberg.

Ludvig Öberg är medgrundare av bitcoin-bolaget Safello, som förmedlar försäljning av bitcoin och lagrar den digitala valutan. Foto: Stockphoto/Press
Ludvig Öberg är medgrundare av bitcoin-bolaget Safello, som förmedlar försäljning av bitcoin och lagrar den digitala valutan. Foto: Stockphoto/Press

Bitcoins kraftiga värdeökning under 2017 kan knappast ha gått någon förbi. Sedan klockorna ringde in det nya året har priset på en bitcoin gått från 1 000 dollar till omkring 4 400 dollar, enligt Coindesk. 

Enligt Ludvig Öberg, affärsutvecklare på Chromaway och medgrundare av Safello, har intresset för den digitala valutan och tekniken bakom ökat kraftigt i Sverige. 

Läs även: Han satsade allt på bitcoin – nu har kursen stigit 100 gånger

"Tittar man på handelsvolymer skulle jag säga att den kanske är tre-fyra gånger så stor som förra året. Man ser även ett ökat intresse i media samt på Svenska Bitcoinföreningens medlemmar och på meetups", säger han. 

Är det främst i spekulationssyfte?

”Från privatpersoner är det mycket spekulation. Man har sett att bitcoin har gått bra och blir intresserad av att investera.  Från företag handlar det oftare om att man är intresserade av att använda blockkedjetekniken", säger Ludvig Öberg och poängterar att intresset för tekniken även börjat sprida sig utanför finanssektorn.

Läs mer: Bitcoin slår nya rekord efter delningen 

I Sverige är det fortfarande väldigt få företag som tar emot betalning i bitcoin eller andra digitala valutor, men enligt Ludvig Öberg finns det ett ökat intresse bland privatpersoner för att använda bitcoin vid internationella transaktioner. 

"Det är ett användningsområde som börjar få ganska mycket uppmärksamhet internationellt och man börjar se ganska stora volymer i vissa länder som till exempel Filippinerna", säger han. 

Även etablerade aktörer har sett potentialen i att använda blockkedjeteknik för internationella transaktioner.

Storbanken SEB genomförde tidigare i år ett pilotprojekt där man använde sig av ett blockkedje-protokoll från Ripple för samtliga transaktioner mellan bankens kontor i Stockholm och New York åt en kund, vilket Di Digital tidigare rapporterat om.

Har det ökade intresset för kryptovalutor resulterat i att det dyker upp fler oseriösa aktörer?

"Ja det skulle jag säga. Det är extremt många oseriösa aktörer som håller på att starta så kallade initial coin offerings, ICO:s. Det innebär egentligen att man skapar tokens, värdebevis eller vad man nu vill kalla dem, på en framtida plattform. Man tar in pengar från privatpersoner för att bygga en plattform och i utbyte får man sådana här värdebevis", säger Ludvig Öberg. 

Läs mer: Kryptovalutor används som aktier - kritiker varnar för bubbla 

"Just nu är det väldigt lätt att ta in pengar i sådana här ICO:s eftersom det är så många som vill investera och inte gör någon ordentlig analys. Så jag är lite orolig att det blir någon sorts spekulationsbubbla. Många av de här projekten kommer inte lyckas då de är för ambitiösa och personerna bakom är för oerfarna helt enkelt", fortsätter han.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?