1515

Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2017

Nya techbolag lägger grunden för utvecklingen inom flera branscher och bolagsgrundare har blivit näringslivets nya fixstjärnor. Inför Di Digitals event Female Founders får våra läsare chansen att rösta fram den främsta kvinnliga grundaren 2017.

Övre raden från vänster: Anna Settman, Caroline Walerud, Lena Apler och Mengmeng Du. Undre raden från vänster: Susanne Najafi, Bonnie Roupé, Jane Walerud och Jessica Nilsson. Foto: Kollage.
Övre raden från vänster: Anna Settman, Caroline Walerud, Lena Apler och Mengmeng Du. Undre raden från vänster: Susanne Najafi, Bonnie Roupé, Jane Walerud och Jessica Nilsson. Foto: Kollage.

Med eventet Female Founders vill Di Digital lyfta fram några av Sveriges främsta kvinnliga grundare av digitala bolag. Nu vill vi även att våra läsare ska få säga sitt om vilken grundare de tycker är viktigast för den svenska startupscenen. Vem har åstadkommit mest eller vem har mest potential att göra störst skillnad framöver? Ni bestämmer vad som är viktigast. 

Di Digital har listat en rad kvinnliga entreprenörer som på olika sätt haft en positiv inverkan på det digitala näringslivet. 

Gå in och rösta på vem ni tycker är årets Female Founder. Årets röstning stänger den 19 maj och vinnaren presenteras vid eventet den 23 maj.

Nominerade är:

Foto:

Lena Apler
Ålder: 65
Känd för: Medgrundare av Collector Bank, med ett börsvärde på cirka 10 miljarder kronor. Har de senaste åren seglat upp som en av Sveriges tyngsta techinvesterare, med cirka 40 miljoner kronor i privata investeringar, och med en tung placering på Di Digitals lista över Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare.
Rösta här

Foto:

Aurore Belfrage
Ålder: 37
Känd för: Medgrundare av Wrapp och har även varit med och grundat riskkapitalbolaget EQT Ventures matchningsverktyg Together. Tidigare har hon arbetat med att förstärka startupscenen i Mellanöstern.
Rösta här. 

Läs även: Riskkapitaljätten EQT Ventures lanserar ett Tinder för investeringar

Foto:

Stina Bergfors
Ålder: 45
Känd för: 2013 lämnade Stina Bergfors sin chefspost på den svenska delen av sökjätten Google för att grunda Youtubenätverket Uniteds Screens, en plattform som i dag består av 500 av Nordens mest populära onlineprofiler.
Rösta här. 

Foto:

Elina Berglund Scherwitzl
Ålder: 33
Känd för: Medgrundare av preventivappen Natural Cycles. Innan dess arbetade hon som fysiker på partikelaccelatorn vid Cern i Schweiz.
Rösta här 

Läs även: Natural Cycles får certifikat och storsatsar

Foto:

Susanne Birgersdotter
Ålder: 43
Känd för: Serieentreprenör med flera appar bakom sig, bland annat 5:2 Hälsodieten. Nu har hon även startat spelbolaget Igotcha.
Rösta här

Läs även: Hennes Pokémon Go-utmanare lockar investerare

Foto:

Johanna Björklund
Ålder: 38
Känd för: Grundare av techbolaget Codemill och även avknoppningen Smart Video. Hon är även forskare vid institutionen för datavetenskap på Umeå universitet.
Rösta här. 

Läs även: Umeåbolaget Smartvideo tar in 9 miljoner

Foto:

Mengmeng Du
Ålder: 36
Känd för: Ansvarade för utlandslanseringen av Spotify och även varit operativ chef för Acast. Nyligen grundade hon bolaget Getgeek tillsammans med John Angelmo.
Rösta här

Läs även: Spotify-stjärna ska hjälpa YouPic ut i världen

Foto:

Stina Ehrensvärd
Ålder: 50
Känd för: Grundade 2007 svensk-amerikanska Yubico, som tar fram en säkerhetsnyckel för inloggning på nätet. Bolaget omsatte drygt 200 miljoner kronor i fjol.
Rösta här

Foto:

Louise Fritjofsson
Ålder: 31
Känd för: Startade Popsox som 19-åring och har sedan dess grundat tre bolag – adtechbolaget Adprofit, Rewind Products och träningsappen Vint. Hon bor i San Francisco, är "entrepreneur in residence" på startupacceleratorn 500 Startups och vd på Vint som numera är en bokningsplattform för träningscenter.
Rösta här

Läs även: De satsar på gula retro-hörlurar

Foto: Patrik Olsson

Susanne Najafi (till höger)
Ålder: 36
Känd för: Hon har grundat fyra bolag, varav tre i techsektorn. Susanne Najafis mest kända bolag är Eleven, en av Nordens största nätbutiker för smink och hudvård. Hon är även medgrundare, tillsammans med Sara Wimmercranz, av riskkapitalbolaget Backing Minds (NTL) som har som mål att hitta startupinvesteringarna som andra missar.
Rösta här

Läs även: Backing Minds gör ny investering: ”En perfekt e-handelsprodukt”

Foto: Joey Abrait.

Jessica Nilsson
Ålder: 32
Känd för: En av tre grundare bakom den tyska matkassetjänsten Hellofresh, som i fjol värderades till 24 miljarder kronor. I Sverige är hon mest känd för sin roll som partner på riskkapitalbolaget Northzone.
Rösta här

Foto:

Jenny Nordenborg
Ålder: 30
Känd för: Har haft egna bolag sedan tonåren och på senare år grundade hon spelbolaget Neat Corporation, med VR-spelet Budget Cuts. Hon har nyligen även dragit igång Brain Harbour, ett bolag som gör utbildande VR-spel för barn.
Rösta här.  

Läs även: VR-stjärnan och forskarnas spel ska lära barn förstå hjärnan

Foto:

Anna Ottosson
Ålder: 28
Känd för: Lämnade mediejätten MTG 2015 för att starta vad vissa betraktar som ett av Sveriges hetaste startupbolag just nu, nämligen Greta. 2016 tog Greta in drygt 9 miljoner kronor från bland annat Berlin-baserade Blue Yard Capital och Sophia Bendz på riskkapitalbolaget Atomico.
Rösta här. 

Läs även: Gretas vd: ” Vi vill förändra hur internet funkar”

Foto:

Emma Rosman
Ålder: 28
Känd för: Startade integrationsappen Welcome när flyktingkrisen var som värst. Bolaget har bland annat fått in Klarna-grundaren Niklas Adalberth som delägare. Hon har tidigare arbetat på Blocket och Uber. 
Rösta här.

Läs även: Techmiljardärer investerar i flyktingapp

Foto:

Bonnie Roupé
Ålder: 41
Känd för: Hon har grundat gravidappen Bonzun i Kina. Nyligen utsågs den till en av de fem bästa mobila startupbolagen i landet.
Rösta här

Foto:

Anna Settman
Ålder: 46
Känd för: Styrelseproffs och tidigare vd för Aftonbladet. De senaste åren har hon drivit det numera avsomnade riskkapitalbolaget The Springfield Projekt.
Rösta här

Foto:

Faviana Vangelius
Ålder:  29
Känd för: Hon är medgrundare och vd för VR-studion Svrvive. Hon har även grundat e-handelssajten Lekologiskt med ekologiska leksaker och techbolaget Greetify.
Rösta här

Läs även: Kan oljepengar bygga nästa spelsuccé? Den här VR-studion tror det

Foto:

Caroline Walerud
Ålder: 26
Känd för: Medgrundare av 3D-bolaget Volumental och arbetar numera på investeringsbolaget Walerud Ventures.
Rösta här

Läs även: Familjen Walerud bildar riskkapitalbolag

Foto:

Jane Walerud
Ålder: 55
Känd för: Hon var en av medgrundarna till Bluetail som såldes för 1,4 miljarder kronor vid millennieskiftet. Sedan dess har han gjort sig ett namn som techinvesterare och bland annat investerat i Lensway, Klarna och Tobii. Hon har en topplacering i DI Digitals ranking av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare i fjol.
Rösta här

Foto: Patrik Olsson

Sara Wimmercranz (till höger)
Ålder: 36
Känd för: Hon grundade Footway 2010, som omsatte 344 miljoner kronor 2016. I fjol drog hon igång riskkapitalbolaget Backing Minds tillsammans med Susanne Najafi, med bland annat H&M:s vd Karl-Johan Persson och Lena Apler som investerare.
Rösta här.

Läs även: Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare: Sara Wimmercranz

Vinnaren kommer att utses på Di Digitals event Female Founders den 23 maj på Epicenter i Stockholm. Anmäl dig här.


 Mer om Female Founders i denna specialutgåva av Digitalpodden: 

https://embed.acast.com/digitalpodden/digitalpoddenmotersuperangelnlenaapler-depitcharpafemalefounders

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes

Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev:
Foto:


Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder. 

– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus. 

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR. 

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar. 

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?