1515

Robotrådgivarna slår igenom – men ilskan mot kreditbolagen växer

Bankerna borde svettas när fler småsparare får upp ögonen för robotrådgivarna. Digitalpodden diskuterar även den växande kritiken mot kreditbolagens reklam – och tar tempen på techjättarna i USA inför den kommande rapportfloden.

Di Digitals reportrar Julia V. Caesar, Johannes Karlsson och Miriam Olsson Jeffery samt Di:s privatekonomiska expert Hans Bolander.
Di Digitals reportrar Julia V. Caesar, Johannes Karlsson och Miriam Olsson Jeffery samt Di:s privatekonomiska expert Hans Bolander.Foto:Di

Di Digitals reportrar Julia V. Caesar och Johannes Karlsson pratar om den senaste utvecklingen i Konsumentverkets jakt på kreditbolagen. Anyfin, som presenterar sig som ett ”schysstare” alternativ – men får samtidigt kritik för sin marknadsföring och har många kopplingar till marknadsledaren Klarna.

Under de kommande veckorna drar en rapportflod över Silicon Valley. Di Digitals korrespondent Miriam Olsson Jeffery tar tempen på techjättarna och lyfter fram de detaljer som marknaden kommer hålla ögonen på. Apple ser ut att trotsa både handelskriget och en vikande Iphone-försäljning, medan Facebook FB +2,67% Dagens utveckling fortsätter slå ifrån sig oron över regleringar.

Di:s privatekonomiska expert Hans Bolander gästar Digitalpodden för att diskutera robotrådgivarnas framfart i Sverige. Med låga avgifter kommer de digitala utmanarna kunna få storbankerna att skaka, menar han, eftersom att de i dag inte erbjuder tillräckligt bra fondförvaltning för vanliga småsparare.

Lyssna på veckans avsnitt här:

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?