1515

Robotrådgivaren Opti når ny milstolpe

Robotrådgivaren Opti har nått en ny milstolpe med 10 000 nedladdningar sedan lanseringen i början av maj. ”Nu tar vi sikte på att bli Sveriges största oberoende rådgivare”, säger medgrundaren och vd:n Jonas Hombert.

Finansproffset Ann Grevelius är en av grundarna till Opti.
Finansproffset Ann Grevelius är en av grundarna till Opti.Foto:Jack Mikrut

Robotrådgivarna blir alltmer omskrivna i medierna men än så länge har de digitala finansiella rådgivarna inte kommit så långt i Sverige som i exempelvis USA. Men det finns bolag som vill få svenskarna att lämna sin personliga bankman och låta en robot ta över sparandet. Tre exempel på det är Primepilot (NTL), Lysa (NTL) och Opti (NTL).

Opti (tidigare Prisma) grundades av finansproffset Ann Grevelius och mannen bakom Jaycut Jonas Hombert 2015 och lanserade sin jämförelsetjänst för fonder brett i maj 2017. 

Optis verktyg undersöker fondernas avgifter, vilka regelverk de följer, dolda risker, och hur bra fonderna har presterat i jämförelse med likartade fonder.

”I dag är nästan hela branschen fokuserad på att tjäna pengar på kommission. Fondrådgivare som rekommenderar en fond tjänar ungefär hälften av avgiften. Om man som rådgivare tjänar mer pengar på en dyrare fond, så kommer de flesta rekommendera dyrare fonder. Vi har gjort det helt annorlunda och är helt oberoende”, sa Optis vd Jonas Hombert inför beta-lanseringen 2016.

Läs även: Svenska robotrådgivare på väg ur startgroparna 

Bolagets strategi verkar ha gett frukt. Sedan lanseringen för allmänheten för lite mindre än fyra månader sedan har Opti haft 10 000 nedladdningar. Bolaget har hittills hjälpt sina kunder att granska över 2,5 miljarder kronor i privat sparkapital.

Samtidigt bygger bolaget en egen portföljtjänst vilket de planerar att lansera i samarbete med depåplattformar som Fondab, som bland annat äger och driver Fondmarknaden.se, samt Nordnet.

”Med dessa siffror i ryggen, och släppet av vår portföljprodukt senare i år, så tar vi sikte på att bli Sveriges största oberoende rådgivare”, säger Jonas Hombert i ett skriftligt meddelande till Di Digital.

Läs även: Nu slåss robotarna om dina sparpengar – här är bolagen 


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?