1515

AI-förvaltaren Sigmastocks inleder samarbete med Skandiabanken

Startupbolaget Sigmastocks vill få sparare att ta makten över sitt aktiesparande med stöd av algoritmer istället för fondförvaltare. Nu inleder bolaget ännu ett banksamarbete och tar sin ”gör-det-själv”-tjänst till fler.

Mai Thai och Nanna Stranne, medgrundare av Sigmastocks.
Mai Thai och Nanna Stranne, medgrundare av Sigmastocks.

”Känslan som vi vill att kunderna ska få är att de kan vara sina egna förvaltare”, säger Nanna Stranne, medgrundare av fintechbolaget Sigmastocks.

Det handlar inte om robotrådgivning. Tvärtom ges spararen makten att själv besluta över vilka aktier hen vill äga eller inte äga. Spararen fattar ett antal beslut om vad som är viktigt för den individuella portföljen, varpå tjänsten hittar bolag som passar den specifika profilen med hjälp av algoritmer.

”Du vill kanske rensa bort tobaksbolag för att du tycker att de är oetiska, eller bara investera i bolag med låg skuldsättning eller äga aktier med hög utdelning. Du väljer det som är viktigt för dig”, säger medgrundaren Mai Thai.

Läs mer: De förvaltar halv miljard i aktiekapital – men vinstmålet dröjer 

Genom att själv förvalta kapar spararen många av de kostnader som är kopplade till den traditionella fondbranschen. Verktyget gör det även möjligt att titta på historiken, utvärdera sin portfölj och justera sin strategi allt eftersom. Eller inte göra det – den som hellre vill låta portföljen styras av ett antal standardinställningar kan även göra det.

”Det vi gör baseras på matematik och statistik. Det är rätt häftigt att kunna skapa en egen strategi som du sedan testar live. Du kan se vilka risker som finns och vad det innebär att göra vissa val”, säger Mai Thai.

Genom samarbeten med storbanken Nordea och nischbanken Nordnet har Sigmastocks nått ut brett med sin tjänst. Nu växer verksamheten ytterligare i och med att bolaget inleder ännu ett banksamarbete. Denna gång med Skandiabanken som på torsdagen lanserar tjänsten till sina kunder.

”Att verka tillsammans med en handelsplattform är perfekt för oss. Vi hjälper kunderna att bli sina egna förvaltare på en plattform där det sedan är enkelt att handla direkt. Samtidigt som det gör att vi kan bredda vår kundbas”, säger Mai Thai.

I stället för att ta betalt i procent på hur mycket som förvaltas, som en vanlig fondförvaltare, tar Sigmastocks ut en prenumerationsavgift från kunderna. Därutöver gäller bankernas courtage-avgifter.

Läs mer: Efter courtagechocken – Sigmastocks i samarbete med Nordea 

Bolaget förvaltar idag över en halv miljard kronor åt 3 000 prenumeranter. Målet är 15 000 kunder för att nå lönsamhet, men i nuläget ligger fokus på produktutveckling snarare än vinst, menar grundarna.

”Just nu håller vi exempelvis på att utveckla en produkt för kapitalförvaltande företag. Vi vill skapa riktigt bra produkter, så att vi blir oslagbara på det vi gör. Sedan kommer vi så klart komma in i en tillväxtperiod, men det är inte det primära”, säger Nanna Stranne.


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?