1515

Robot i Skåne gör världen renare

Artificiell intelligens och robotarmar ska revolutionera avfallsindustrin. Familjeföretaget Carl F digitaliserar sopsorteringen och ökar andelen avfall som kan återvinnas.

Carl F, med delägaren Carl Fredrik Jönsson och vd:n Curt F Jönsson, har investerat i en robot som ser skillnad på olika typer av sopor. Foto: Carl F
Carl F, med delägaren Carl Fredrik Jönsson och vd:n Curt F Jönsson, har investerat i en robot som ser skillnad på olika typer av sopor. Foto: Carl FFoto:Företaget

Carl F hanterar främst avfall från byggindustrin och tar emot 30.000–40.000 ton varje år. Omkring hälften går till materialåtervinning, men andelen som går till förbränning är fortfarande stor. 

”Vi ser en tendens att de brännbara soporna ökar. Våra kunder är duktiga på att sortera avfallet på plats, men som branschaktör känner vi ett ansvar att öka återvinningsgraden. På sikt hoppas vi att 75 procent av avfallet ska kunna gå till återvinning”, säger delägaren Carl Fredrik Jönsson. 

Genom att sortera avfallet minskas mängden avfall som behöver brännas.

Läs även: Nio robotar som vill in i ditt hem

”Potentialen är enorm. Det finns hundratusentals ton avfall att sortera som kan gå till materialåtervinning. I stället för att betala för att skicka avfall till förbränning nollar vi den kostnaden och i bästa fall kan vi få betalt för det. Men det är en långsiktig investering och en miljönytta som vi tror att marknaden tycker är toppen."

Grunden är ett löpande band, kameror, sensorer och två robotarmar med fyra nedkastluckor var. När avfallet rullar in filmas det och analyseras så att maskinen vet vilken typ av material som närmar sig robotarmarna och i vilket fack avfallet ska läggas. 

Maskinen från finska Zenrobotics har varit i drift i några månader och sorterar metall, trä, plast och sten. Robotsorteringen är i drift 18 timmar per dygn och maskinens två armar kan göra upp till 4.000 plockningar i timmen.

Roboten tränas upp och blir bättre och bättre på att skilja på material. Mjukvaran gör det möjligt att skilja på en handfull plaster och trämaterial. 

Sorteringen har inte enbart fört med sig fördelar för Carl F. Den ökade återvinningsgraden har gjort att företaget har svårt att hantera det.

”Det är ett angenämt problem, men vi har fått ut mycket mer rent material än vi kunde drömma om. Plast är det vi får ut mest av och där har vi svårt att hitta avsättningskanaler eftersom det finns så många olika typer och kvaliteter.” 

Carl F har investerat 18 miljoner kronor i anläggningen, som är Zenrobotics åttonde i världen. 

”Vi konkurrerar med rikstäckande jättar som omsätter miljarder och måste hela tiden tänka nytt. Om vi inte är etta är det svårt att vinna marknadsandelar”, säger Carl Fredrik Jönsson.

Läs även: Nu börjar debatten om robotskatt

Fakta: Carl F
Ägare: Familjen Jönsson 75 procent, Sysav 25 procent. 
Omsättning: 127,8 Mkr för det brutna räkenskapsåret 2015/16.
Resultat före skatt: 8,2 Mkr.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?