1515
Annons

Riskkapitaljätten går in i studentens bolag

Valar Labs vill hjälpa läkare att välja rätt cancerbehandling med hjälp av ai. Nu fyller de kassan i en första runda med välrenommerade Andreessen Horowitz och en Kry-grundare bland investerarna. 

Till vänster: Krys grundare Johannes Schildt. Till höger: Valar Labs grundare Viswesh Krishna, Anirudh Joshi och Damir Vrabac.
Till vänster: Krys grundare Johannes Schildt. Till höger: Valar Labs grundare Viswesh Krishna, Anirudh Joshi och Damir Vrabac.Foto:Montage

Valar Labs är Damir Vrabac (uttalas Vrabats) andra bolagssatsning. Redan som 18 år gammal startade han ett bolag som skulle ersätta SL:s resekort med ett armband eller nyckelbricka, passande för den med till exempel reumatism. Idén fick sedermera skrotas, och Damir Vrabac flyttade till Kalifornien för att studera elektroteknik på Stanford. 

I juni 2021 blev det andra gången gillt. Efter att ha mött studenterna Anirudh Joshi  och Viswesh Krishna på samma skola grundades Valar Labs, som just nu utvecklar en plattform för att analysera patologiska prover med hjälp av artificiell intelligens. Målet är att ta fram en teknik som kan hjälpa onkologer att välja rätt cancerbehandling för sin patient. 

”Onkologen måste välja mellan olika behandlingar som alla rekommenderas enligt olika riktlinjer. Det går att ta informerade beslut med hjälp av genetiska tester, men de funkar enbart för en av tio. Det vi gör nu är att bygga en maskininlärningsmodell som talar om för onkologer huruvida en patient svarar på en viss behandling”, säger Valar Labs svenska medgrundare Damir Vrabac. 

Till sin hjälp med att utveckla tekniken fyller man därför nu kassan med 40 miljoner kronor i en första såddrunda. 

Bakom pengarna står en rad namnkunniga investerare. Rundan leds av Andreessen Horowitz, en av Silicon Valleys mest inflytelserika investerare (bland annat kända för att ha gått in i Facebook i ett tidigt skede). Här finns även flera bekanta namn för den svenska publiken, som Krys vd och medgrundare Johannes Schildt och Capios tidigare vd Per Båtelson. 

”Vi har ambitioner om att få ut plattformen i Europa i ett senare skede, och har redan samarbeten på gång samt söker fler med institut runt om Europa och Sverige. Därför sökte vi även investerare i Europa vilket kändes extra kul för mig med min svenska bakgrund”, säger Damir Vrabac. 

I dagsläget arbetar sju personer på Valar Labs. Med nytt kapital i kassan är planen att anställa fler ingenjörer och medicinskt kunniga. Målet är att lägga grunden till plattformen under 2022, därefter väntar viktiga godkännanden från det amerikanska läkemedelsverket.

”Man kan säga att covid behövde hända. Så fort alla började arbeta på distans började man investera i det här området. Innan dess ville patologerna fortsätta titta i mikroskopen istället för att använda digitala skannrar”, säger Damir Vrabac och förtydligar: 

”För att ai ska kunna tränas så behöver vi först digitalisera en stor mängd patologiska prover”. 

Han delar sin tid som operativ chef för Valar Labs med en sista termin på Stanford, där han snart tar sin master. Han framförhåller dock att allt fokus just nu ligger på Valar Labs. Vd för bolaget är medgrundaren Anirudh Joshi. 

”Vår långsiktiga vision är att kunna ge svar på onkologernas alla obesvarade frågor, och ge patienten de absolut bästa förutsättningarna att överleva”, säger Anirudh Joshi. 

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?