1515

Riskkapitaljätten EQT Ventures lanserar ett Tinder för investeringar

Nu framkommer nya uppgifter om riskkapitalbolaget EQT Ventures matchningsverktyg Together. Tjänsten ska koppla ihop startupbolag med lämpliga ängelinvesterare.

Aurore Belfrage, ansvarig för EQT Ventures matchningstjänst Together.
Aurore Belfrage, ansvarig för EQT Ventures matchningstjänst Together.Foto:Jens Eriksson

Det nybildade riskkapitalbolaget EQT Ventures, med Hjalmar Winbladh som partner och medgrundare, lanserar ett matchningsverktyg vid namn Together. Tjänsten fungerar som ett socialt nätverk där startupbolag uppmuntras till att ladda upp text och video om sig själva. Planen är att Together kommer att fungera som en mellanhand och matcha startupbolag, med behov av kapital, med affärsänglar bäst lämpade för bolaget.

”Det behövs hjälp i de tidiga faserna för att rätt bolag ska hitta rätt kapital. Att ringa till en ängelinvesterare innan man har lanserat och bevisat sig är både jobbigt och påfrestande för att man får mycket nej. Samtidigt blir investerare nästan överrösta av pråpoer”, säger Aurore Belfrage, ansvarig för Together på EQT Ventures och en av medgrundarna av Wrapp.

”Vi tror att sättet som vi fungerar som mellanhand gör att chansen blir större att startups och investerare hittar varandra.”

Foto:
 Foto: EQT Ventures matchningstjänst Together öppnar upp för startupbolag.

Under måndagen tar Together sitt första steg genom att erbjuda startupbolag möjligheten att registrera sig för tjänsten. Aurore Belfrage hoppas att mellan 100 och 200 bolag kommer att ansluta sig. Nästa steg blir att öppna upp tjänsten för ängelinvesterare, vilket troligen kommer att ske i en betaversion till sommaren.

”Sverige är vår testmarknad och funkar det kommer vi att öppna upp tjänsten för resten av Europa. Den europeiska startupmarknaden behöver att alla bidrar till alla delar av ekosystemet. Vi sitter i en position där vi kan gör det”, säger Aurore Belfrage.

Läs även: EQT Ventures-grundaren: ”Vi tar för lite risk i Europa”


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?