1515

Riskkapitaljättar går in i Klarna och Izettle-veteranernas låneutmanare

Techveteranerna bakom Anyfin anser att svenskarna betalar alldeles för mycket för sina lån. Nu tar de in 47 miljoner kronor från bland annat Accel och Northzone för att infria sin vision att sänka konsumenternas räntekostnader. 

Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip Polhem
Anyfins grundare Mikael Hussain, Sven Perkmann, och Filip PolhemFoto:Anyfin

I början av 2017 sade Mikael Hussain, Filip Polhem och Sven Perkmann upp sig från sina jobba på fintechbolagen Klarna och Izettle för att grunda Anyfin. Affärsidén går ut på att hjälpa personer med god kreditvärdighet att minska sina räntekostnader på konsumtionslån genom att omfinansiera den ursprungliga krediten. 

Tjänsten lanserades i november och konkret går det till så att kunden tar en bild på sin faktura och skickar den digitalt till Anyfin som sedan läser av den, gör en riskbedömning och ger kunden ett nytt erbjudande. 

På onsdagen stod det klart att bolaget fyller på kassan med 47 miljoner kronor i en finansieringsrunda ledd av riskkapitaljättarna Accel och Northzone. 

”Det är superkul att få in två så välrenommerade riskkapitalbolag så här tidigt och att de delar vår mission att förbättra konsumentkreditmarknaden”, säger Mikael Hussain, vd för Anyfin. 

Det nya kapitaltillskottet ska investeras i verksamheten för att lägga ytterligare ved på tillväxtbrasan.

Läs mer: Klarna och Izettle-veteraner ska pressa räntor 

”För oss handlar det om att växa verksamheten med fokus på den svenska marknaden och att berätta för fler om vår tjänst. Vi ska också odla rätt typ av partnerskap som kan förbättra tjänsten och stärka upp teamet med duktiga människor som kan hjälpa oss på den här resan”, säger Mikael Hussain. 

I samband med finansieringsrundan går även Seth Pierrepont från Accel in i Anyfins styrelse. 

”Anyfin har ett väldigt starkt team och grundartrion har stor erfarenhet av konsumentkreditmarknaden. För oss var det uppenbart att om det finns ett team som kan bygga något intressant inom konsumentlån så är det detta”, säger Seth Pierrepont till Di Digital på frågan om varför Accel investerar i Anyfin. 

”Det andra är att en av de viktigaste ingredienserna för att lyckas inom fintechsektorn är att bygga ett konsumentvarumärke. Vad Anyfin gör bra är att de bygger ett varumärke som står på konsumentens sida”, fortsätter han.

Accel är ingen ny spelare på den svenska startupscenen och har sedan tidigare investerat i bland annat Avito, Spotify och Kry. 

”Vi börjar se väldigt högkvalitativa team spinnas ut ur mer mogna organisationer i Sverige som till exempel Klarna och Izettle för att starta nästa generation bolag. Så vi tycker att det är en väldigt spännande tid att investera i Sverige”, säger Seth Pierrepont. 

Så ni ser en andra våg av svenska startups växa fram?

”Exakt. Tittar du på de stora svenska bolagen som Spotify, Klarna och Avito med flera så startade de för omkring tio år sedan. Nu ser du många talanger från dessa som startar egna bolag”, säger Seth Pierrepont. 


Innehåll från Oscar JacobsonAnnons

Oscar Jacobson Custom Made

I Oscar Jacobsons nya Custom Made-tjänst erbjuds enkelheten i konfektion tillsammans med valfriheten inom måttsömnad tillsammans med ett utbud av nära 400 olika tyger.

Som kund kan man sondera bland företagets stora utbud av kavaj- och byxmodeller och samtidigt anpassa dessa efter sina personliga önskemål rörande såväl tyg, detaljer och passform. 

Hur går då tjänsten till?

Som kund besöker man någon av Oscar Jacobsons egna butiker där man tillsammans med företagets Custom Made-specialister påbörjar en konsultation. 

Vilken typ av plagg är man ute efter? Är det en kostym för ett bröllop, smoking för nyår eller kanske en ledig kavaj till sommarsemestern? 

Baserat på det behov du har som kund så erbjuds du att prova bland det gedigna utbudet av kavajmodeller som företaget erbjuder på galge. Här finns mängder av alternativ så som enkelknäppt, dubbelknäppt samt smokings med exempelvis sjalslag eller väst. 

I byxväg finns alternativ med såväl enkla som dubbla plisséringar men även slät front för de som önskar. Önskar man en modell med högre livhöjd eller kanske något smalare finns även detta att finna i det befintliga utbudet. 

När man som kund hittat en modell av kavaj och/eller byxa som man känner sig bekväm med kan man även sondera mellan alla olika storlekar. En traditionell storlek 50 kanske sitter bra i kroppen men uppfattas som aningen kort? Då kan man basera sin beställning på en 150 dvs samma storlek med tilltagen längd i kropp och ärm. 

Samma sak gäller såklart för kortare storlekar samt för byxor som t ex automatiskt får en något högre livhöjd i en extra lång storlek. Än så länge har man som kund endast baserat sina val på befintliga storlekar och modeller men tjänsten begränsas inte till det. 

Utöver lång- respektive kortstorlekar kan kostymens grundläggande mått korrigeras ytterligare av företagets specialister om så skulle behövas. 

Det kan handla om att ta in midjan eller fotvidden någon extra cm eller att anpassa ärm- och benlängd till exakt bärarens önskemål. 

400 tyger att välja på

När man valt ut modell och storlek kommer vi till det som kanske lockar allra flest med en Custom Made-tjänst; tygvalet. Tillsammans med Oscar Jacobsons kunniga personal får man som kund sondera ett brett utbud av ca. 400 tyger för såväl höst som vår från några av Italiens absolut främsta väverier. Är det kanske ett svalt ulltyg för ett sommarbröllop eller kanske en matigare flanell för hösten? Utöver ett brett utbud av kvaliteter så finns det även en rad alternativ av nyanser inom varje kategori som ger närmast oändliga möjligheter kring vad man vill beställa. 

Sist men inte minst kommer vi till detaljerna på dina plagg. Här finns möjlighet att efter personlig smak välja knappar, foder och slag på sin kostym vilket på många sätt bidrar till en mer personlig prägel. Man kanske vill ha en vit smokingjacka utan silkesklädda slag. Eller så vill man ha ett klassiskt alternativ med ribbat silke som matchar revärerna längs byxans söm vilket också går utmärkt. 

Alla eventuella skräddarändringar är inkluderade i priset

Normalt när det handlar om måttsömnad eller skräddarsytt brukar priserna överstiga de inom konfektion avsevärt men i Oscar Jacobsons fall har man valt att kunna erbjuda den här Custom Made-tjänsten med ett prispåslag på endast 1 500 kr utöver motsvarande modell i konfektion. 

Det som påverkar priset är istället valet av tyg där man som konsument kan välja allt från prisvärda baskvaliteter till några av världens lyxigaste kvaliteter från Loro Piana. 

Det som särskiljer den här tjänsten från många andra aktörer är att hos Oscar Jacobson finns alla företagets modeller faktiskt att beställa och du får direkt en tydlig och överskådlig bild av vad du som kund beställer. 

Många aktörer har istället en separat leverantör för sina måttsydda plagg vilket gör att plaggen du ser i kollektionen inte går att måttbeställa. Lägg därtill flexibiliteten hos Oscar Jacobson i valmöjligheterna kring tyg, passform och detaljer så förenar tjänsten det bästa delarna av konfektion och måttsömnad. 

En annan stor fördel med den här typen av tjänst är att de eventuella skräddarändringar som snarare är regel än undantag för en konfektionskostym kan undvikas då de inkluderas i priset av tjänsten. 

Leveranstiden på en kavaj eller kostym inom Custom Made-tjänsten ligger normalt på 5 veckor från beställning men går även få med expressleverans på 2 veckor. 

Läs mer 

 

Mer från Oscar Jacobson

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oscar Jacobson och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?