1515

Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år”

Det digitala vårdbolaget Doctrin har över 100 miljoner i kassan och gör sig nu redo för att expandera utanför Sverige. ”Vården står inför samma utmaningar överallt”, säger medgrundaren Carlos Lorente till Di Digital.

Carlos Lorente på Doctrin.
Carlos Lorente på Doctrin.Foto:Emma-Sofia Olsson

Det har gått snabbt för Doctrin (NTL) som bildades i april 2016. I fjol tog det digitala vårdbolaget in totalt 123,6 miljoner kronor från bland annat Capio, Inbox Capital och Norrsken Foundation.

Läs även: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner

På Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day som ägde rum i Stockholm under tisdagen berättade bolagets medgrundare, vice vd och finanschef Carlos Lorente hur man gör för att som ungt bolag ta in riskkapital:

”Man måste vara ihärdig och stå ut med många nej. Kontakta tidigt, var ihärdig och bli inte alltför ledsen för ett nej. Alla investeringar passar inte för alla. Stjärnorna ska stå rätt”, säger han medan han slår upp med händerna mot det stjärnbeströdda taket i Polhemssalen i Stockholm.

Förra året vann Doctrin dessutom 2017 års upplaga av Di Digitals Health Tech Pitch Day och stod till sist som slutlig vinnare av hela Di Digital Startup Tour i konkurrens med startupbolag från hela Sverige.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour

Att vinna pitchtävlingar är viktigare än man kan tro, sade Carlos Lorente från scenen.

”När man vinner skapar det en feelgood-känsla som ger en boost till de anställda. Det ökar också det externa intresset för oss. När vi syns i media trillar det in fler spontana ansökningar från jobbsökande och fler investerare hör av sig.”

Läs även: Medituner vann pitchtävllingen på Health Tech Pitch Day 2018 

Doctrin delade även med sig av sina finansiella siffror för 2017. Omsättningen skrevs till 4,8 miljoner kronor och resultatet blev -16,4 miljoner kronor. Det reflekterar en prioritering på produktutveckling, enligt bolaget.

”Vi kan garantera att vi kommer mångdubbla omsättningen i år. Därför att marknaden verkligen har mognat och för att vi har fått många fler kunder”, säger Carlos Lorente vars egen bakgrund finns bland annat på Spotify och Bonnier där han arbetade med företagsförvärv.

Antalet anställda närmar sig nu 50 och vid utgången av 2017 fanns över 100 miljoner kronor i kassan. Men Doctrin vill växa i sansad takt.

”Vi fick ett tips från Niklas Adalberth som grundade Norrsken och är en av våra investerare att riskkapital inte är något man ska räkna med. Man ska ha en tydlig bild hur man ska använda pengarna och hålla på disciplinen därför att saker och ting alltid tar längre tid och blir dyrare än man tänkt sig”, säger han och fortsätter:

”Vi följer vår affärsplan. Jag som finanschef får ibland vara den tråkiga killen som säger nej, för vi har ju lovat att uppnå specifika mål till vår styrelse och investerare.”

I korten för 2018 ligger en internationell expansion.

”De kommande månaderna siktar vi på att expandera till vårt första land utanför Sverige. Vården står inför samma utmaningar överallt. Vi vill bevisa att man kan frigöra resurser och öka patientnöjdheten i fler länder än Sverige”, säger Carlos Lorente.

Doctrin kan beskrivas som en digital prenumerationstjänst för vården. Deras verktyg kan användas av exempelvis Min Doktor och Kry. Men huvudmålgruppen är fysiska vårdgivare såsom landstingen. Ett exempel på en Doctrin-produkt är ett interaktivt, medicinskt frågeformulär som ger ett underlag till läkaren inför patientbesök.

”Vi frigör tid och resurser till vårdens personal när de använder våra verktyg. Det är extremt stressiga förhållanden inom primärvården.”

Han tycker att det har hänt mycket inom digital vård bara sedan Doctrin drog igång för två år sedan.

”Marknaden har mognat, det finns en efterfrågan på patientsidan och politiker har satt press på vården att använda sig av digitala verktyg för att frigöra resurser.”

Health Tech Pitch Day ägde rum i Stockholm under tisdagen. Eventet är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital hälsa.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?