1515

Riskkapitalfavoriten Doctrin: ”Vi mångdubblar garanterat omsättningen i år”

Det digitala vårdbolaget Doctrin har över 100 miljoner i kassan och gör sig nu redo för att expandera utanför Sverige. ”Vården står inför samma utmaningar överallt”, säger medgrundaren Carlos Lorente till Di Digital.

Carlos Lorente på Doctrin.
Carlos Lorente på Doctrin.Foto:Emma-Sofia Olsson

Det har gått snabbt för Doctrin (NTL) som bildades i april 2016. I fjol tog det digitala vårdbolaget in totalt 123,6 miljoner kronor från bland annat Capio, Inbox Capital och Norrsken Foundation.

Läs även: Vårduppstickaren Doctrin tar in 100 miljoner

På Di Digitals evenemang Health Tech Pitch Day som ägde rum i Stockholm under tisdagen berättade bolagets medgrundare, vice vd och finanschef Carlos Lorente hur man gör för att som ungt bolag ta in riskkapital:

”Man måste vara ihärdig och stå ut med många nej. Kontakta tidigt, var ihärdig och bli inte alltför ledsen för ett nej. Alla investeringar passar inte för alla. Stjärnorna ska stå rätt”, säger han medan han slår upp med händerna mot det stjärnbeströdda taket i Polhemssalen i Stockholm.

Förra året vann Doctrin dessutom 2017 års upplaga av Di Digitals Health Tech Pitch Day och stod till sist som slutlig vinnare av hela Di Digital Startup Tour i konkurrens med startupbolag från hela Sverige.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour

Att vinna pitchtävlingar är viktigare än man kan tro, sade Carlos Lorente från scenen.

”När man vinner skapar det en feelgood-känsla som ger en boost till de anställda. Det ökar också det externa intresset för oss. När vi syns i media trillar det in fler spontana ansökningar från jobbsökande och fler investerare hör av sig.”

Läs även: Medituner vann pitchtävllingen på Health Tech Pitch Day 2018 

Doctrin delade även med sig av sina finansiella siffror för 2017. Omsättningen skrevs till 4,8 miljoner kronor och resultatet blev -16,4 miljoner kronor. Det reflekterar en prioritering på produktutveckling, enligt bolaget.

”Vi kan garantera att vi kommer mångdubbla omsättningen i år. Därför att marknaden verkligen har mognat och för att vi har fått många fler kunder”, säger Carlos Lorente vars egen bakgrund finns bland annat på Spotify och Bonnier där han arbetade med företagsförvärv.

Antalet anställda närmar sig nu 50 och vid utgången av 2017 fanns över 100 miljoner kronor i kassan. Men Doctrin vill växa i sansad takt.

”Vi fick ett tips från Niklas Adalberth som grundade Norrsken och är en av våra investerare att riskkapital inte är något man ska räkna med. Man ska ha en tydlig bild hur man ska använda pengarna och hålla på disciplinen därför att saker och ting alltid tar längre tid och blir dyrare än man tänkt sig”, säger han och fortsätter:

”Vi följer vår affärsplan. Jag som finanschef får ibland vara den tråkiga killen som säger nej, för vi har ju lovat att uppnå specifika mål till vår styrelse och investerare.”

I korten för 2018 ligger en internationell expansion.

”De kommande månaderna siktar vi på att expandera till vårt första land utanför Sverige. Vården står inför samma utmaningar överallt. Vi vill bevisa att man kan frigöra resurser och öka patientnöjdheten i fler länder än Sverige”, säger Carlos Lorente.

Doctrin kan beskrivas som en digital prenumerationstjänst för vården. Deras verktyg kan användas av exempelvis Min Doktor och Kry. Men huvudmålgruppen är fysiska vårdgivare såsom landstingen. Ett exempel på en Doctrin-produkt är ett interaktivt, medicinskt frågeformulär som ger ett underlag till läkaren inför patientbesök.

”Vi frigör tid och resurser till vårdens personal när de använder våra verktyg. Det är extremt stressiga förhållanden inom primärvården.”

Han tycker att det har hänt mycket inom digital vård bara sedan Doctrin drog igång för två år sedan.

”Marknaden har mognat, det finns en efterfrågan på patientsidan och politiker har satt press på vården att använda sig av digitala verktyg för att frigöra resurser.”

Health Tech Pitch Day ägde rum i Stockholm under tisdagen. Eventet är ett samarbete mellan Di Digital, Dagens Medicin och Digital hälsa.


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?