1515

Jens Nylander: ”Investerare uppskattar entreprenörer som misslyckats”

Techprofilen Jens Nylander riskerade fängelsestraff efter ”Jens of Sweden”-konkursen. Tolv år senare har han lyckats locka några av världens tyngsta investerare till sitt miljardbolag Automile. ”Investerare uppskattar entreprenörer som misslyckats”, säger han från scenen på Startup Tours final.

Techprofilen Jens Nylander intervjuas på scen vid finalen av Di Startup Tour under torsdagskvällen den 7 december.
Techprofilen Jens Nylander intervjuas på scen vid finalen av Di Startup Tour under torsdagskvällen den 7 december.

Från mp3-spelarna ”Jens of Sweden” till hörlurbolaget Jays till uppkopplade fordon med miljardbolaget Automile. Techprofilen Jens Nylander talade ut om sina toppar och dalar på scen vid Di Startup Tour under torsdagskvällen.

Bland annat avslöjade han att Automile just nu ska rekrytera mängder med nya medarbetare i Sverige det närmaste året. 

”Vi ska anställa ytterligare 80 personer. De flesta ska anställas här i Stockholm inom försäljning. Så kanske 50–60 personer här”, sa han från scenen.

Läs mer: Automile stänger jätterunda – når miljardvärdering 

Automile startades 2014 och jobbar med att koppla upp fordonsflottor mot nätet och följa dem i realtid. I dag har man 70 medarbetare på sina kontor i Stockholm, Sundsvall, Oslo och Palo Alto, där Jens Nylander numera är bosatt.   

Inom fem år hoppas han antingen notera eller sälja bolaget. 

"Just nu har vi en årsomsättning på 8 miljoner dollar. Under 2018 ska vi omsätta 16–17 miljoner dollar. Inom fem år hoppas jag att bolaget antingen noteras på börsen eller säljs. Det är det jag jobbar mot,” säger Jens Nylander och sitt bolag som lockat tunga investerare och har en miljardvärdering, enligt den senaste rundan.

Revanschen ser därmed ut att vara ett faktum. Men det tog många år tid för Jens Nylander att hämta sig efter konkursen med ”Jens of Sweden”, ett bolag han startade 2003, när han bara var 23 år gammal.

På den tiden var Apples Ipod det hetaste nya sättet att lyssna på musik. Produkten var dock för dyr för många ungdomar, som istället köpte billiga mp3-spelare importerade från Asien.

Jens Nylander fyllde en lycka på marknaden genom att ge ut en mer stilren musikspelare under varumärket ”Jens of Sweden” som snabbt blev en populär modeaccessoar i Sverige. Mellan 2003 och 2005 sålde han hundratusentals enheter av sina olika mp3-spelare. Men allt fick allt ett abrupt slut med en konkurs 2005.

”Allt kan gå åt helvete i en startup. Det som hände mig var att man klassificerade om mp3-spelare från en kategori med en tullavgift på 2 procent till en kategori med en tullavgift på 10 procent. Det suddade ut all min vinst. Och det gällde dessutom retroaktivt, så på all min historiska import”, mins Jens Nylander.

Konkursen blev starten på många år av juridiska problem. Så sent som 2007 rapporterade branschpressen att Jens Nylander var misstänkt för smuggling och riskerade upp till sex års fängelse.

”När man blir anklagad för att göra något olagligt blir det ju en börda. Det kan vara svårt att ta sig ur sånt. Man är ensam och måste hitta en inre styrka för att ta sig igenom det. Det är det värsta jag varit med om i mitt liv”, säger Jens Nylander idag.

Lades alla misstankar ner till slut?

”Ja. Men det tog tio år.”

Hur klarade du det?

"Jag gick rakt in i problemet. Jag visade alla vem som gjort vad, varför det blivit fel och vem som gjorde fel saker. Och till slut så visade jag alla att det jag sa var sant.”

2006 grundade Jens Nylander hörlursbolaget Jays. Men han lämnade redan efter två år efter meningsskiljaktigheter med storägaren Creandum. Bolaget, som är noterat på Stockholmsbörsen, har nyligen fått in nya ägare, en ny vd och påbörjat en ny strategi. 

”Jays nya strategi är helt rätt. Man borde gjort så från början och satsat på många produkter och varumärken. Det är precis vad jag ville göra från början”, säger Jens Nylander. 

Trots konkursen med Jens of Sweden och konflikterna kring Jays har Jens Nylander alltså lyckats vinna mångas förtroende igen. Bland Automiles investerare fins internationella storspelare som Point Nine Capital, Dawn Capital, Salesforce Ventures och Skypegrundaren Niklas Zennström.

”Det handlar alltid om huruvida de tror du kan lyckas denna gång, eller nästa gång”, säger Jens Nylander. 

Det sägs vara en fördel att ha konkurser bakom sig när man söker pengar. Stämmer det?

”Många investerare anser att entreprenörer som misslyckats är mer stabila och mogna när det gäller hanteringen av styrelsefrågor, konflikter, med mera.”

Vad är lärdomen från Jens of Sweden-konkursen?

”Hårdvara är ett svårt område som kräver mycket kapital. Mitt råd är att se till att man har tillräckligt mycket, så man är redo när saker blir dyrare än man räknat med. Jag borde kapitaliserat mina företag bättre.”

Från scenen på Startup Tour berättar Jens Nylander även om sin relation med investeraren Niklas Zennström, som han ofta träffar när han är i London. Skype-grundaren har bland annat bjudit med honom på några av de skidresor han arrangerar för entreprenörerna i hans portföljbolag. 

”Jag har inte hunnit åka med. Jag jobbar ju hela tiden”, skrattar han.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?