1515

Ringer in 310 Mkr till startup-köp

Catena Media fick en flygande start vid börsnoteringen på First North under torsdagen. Storägarna Optimizer Invest fick samtidigt in drygt 310 Mkr – pengar som ska investeras i nordiska startups.

RINGER IN ÅRETS ANDRA NOTERING. Henrik Persson Ekdahl, Mikael Riese Harstad och André Lavold, partners på Catena Medias moderbolag Optimizer Invest.
RINGER IN ÅRETS ANDRA NOTERING. Henrik Persson Ekdahl, Mikael Riese Harstad och André Lavold, partners på Catena Medias moderbolag Optimizer Invest.Foto:Jonas Leijonhufvud

Trots det sura börsklimatet fick Catena Media en stark start på sin börsresa under torsdagen. Strax efter lunch handlades aktien till knappt 38 kronor, 15 procent över teckningskursen på 33 kronor.

”Visst var vi nervösa över marknadsläget, men vi övervägde aldrig att skjuta upp noteringen. Dels jobbar vi i en icke-cyklisk bransch och dels var det viktigt att hålla tidsplanen för vår förvärvsstrategi”, säger Henrik Persson Ekdahl, en av tre partners på Optimizer Invest, som förblir största ägare i Catena Media med drygt 16 procent av aktierna.

Catena Media ägnar sig åt att driva webbtrafik till kasinosajter, bland annat genom jämförelsesajter som Johnslots och Rightcasino. Bolaget grundades 2008, men tog fart först när Optimizer köpte halva bolaget för 3,5 Mkr 2012. Catena har sedan använt sina vinster till en rad förvärv och börsvärdet på bolaget närmade sig två miljarder kronor under torsdagen.

Vi ska investera i nordiska bolag som kan växa snabbt internationellt

Läs mer: Googles förre Sverigechef leder hemlig startup på Malta

Både Öresund och Swedbank Robur har åtagit sig att förvärva aktier värda motsvarande 450 Mkr vid noteringen och Catena Media tar in 240 Mkr via en nyemission. Kapitalet ska användas till fortsatta förvärv, enligt prospektet.

Optimizer Invest kammar samtidigt in drygt 300 Mkr på affären.

”Vi ska investera dessa pengar i startups. Främst nordiska bolag som kan växa snabbt internationellt”, säger Mikael Harstad, partner på Optimizer.

Optimizer Invest är en slags kombinerad startupfabrik och riskkapitalbolag med kontor på Malta, i London och Marbella. Bolaget grundades 2012 av svenskarna Henrik Persson Ekdahl och Mikael Riese Harstad samt norrmannen André Lavold. Samtliga var med och byggde upp Betsafe, som såldes till Betsson för cirka 70 miljoner euro i juni 2011, och alla har en bakgrund inom att starta, sälja och notera bolag inom den lukrativa bettingsektorn.

Idag har Optimizer Invest ett 20-tal bolag i portföljen och grundarna uppskattar värdet till en god bit över en miljard. Några av de mer profilerade bolagen är Tinitell, med sin enkla mobiltelefon för barn, Readly, ett Spotify för tidskrifter, samt det egna Betit Group med varumärken som Thrills, Kaboo och Superlenny.

Läs mer: Hero Gaming tar in 19 Mkr – ska ”spelifiera” nätcasinot

Optimizer har nyligen uppmärksammats för ett nytt hemligt projekt på Malta som ska ledas av Anders Berglund, tidigare vd för Google Sverige.

”Vi har köpt ett par bolag inom en viss sektor, som inte är spelsektorn. Vi kommer kunna berätta mer i april eller maj”, säger Henrik Persson Ekdahl.

Optimizer ska nu investera de drygt 310 Mkr man tagit in på noteringen av Catena Media. Man har även familj och branschkollegor som kan tänka sig att saminvestera, vilket skulle innebära cirka 450 Mkr i riskvilligt kapital.

Läs mer: Indisk jätte utmanar Readly och Ztory på hemmaplan

”Vi ska fortsätta investera i startups, både i såddfasen och i a-rundor. Vårt maxtak kommer nog ligga på 50 Mkr för en enskild investering”, säger Mikael Riese Harstad.

Några konkreta bolag vill man inte tala om.

”Men vi gillar ju spelbolag, e-handel, fintech och onlinemarknadsföring. De flesta produkter vi investerar i kommer att vara digitala, skalbara och inom konsumentområdet”, säger André Lavold.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?