1515

Riksdagsledamöter kräver lagändring kring elsparkcyklarna – ”ökat tryck”

Trycket ökar att göra något åt situationen kring elsparkcyklarna. Kommunpolitiker, experter och branschföreträdare trycker på för ny och effektivare lagstiftning för att få bättre ordning i städerna. Och nu vill flera riksdagsledamöter att regeringen och infrastrukturminister Tomas Eneroth lyfter frågan. 

Sommarens elsparkcykel-kaos i Stockholm har fått allt fler att kräva en översyn av de regler som gäller. Trafikborgarrådet Daniel Helldén är en av dem som vill se en förändring.
Sommarens elsparkcykel-kaos i Stockholm har fått allt fler att kräva en översyn av de regler som gäller. Trafikborgarrådet Daniel Helldén är en av dem som vill se en förändring.

Flera svenska kommuner, däribland Stockholm, har länge önskat ny lagstiftning för att få bukt med de växande problemen med elsparkcyklarna. Trots ett tätt samarbete städer och elscooter-operatörer emellan så har man inte riktigt kommit hela vägen fram. I somras eskalerade situationen då som mest 23.000 elsparkcyklar fanns i Stockholm. I Malmö tredubblades antalet elsparkcyklar under året till 4.800 styck.

Trots flera åtgärder från operatörerna själva, såsom begränsade hastigheter och investeringar i parkeringsställen har både Stockholm och Malmö valt att införa avgifter för bolagen – för att på det sättet hoppas kunna stävja situationen. I Stockholm ska man snart ta ett beslut om ett maxtak för antalet.

Tier och Voi vill i likhet med Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén att kommunerna får möjlighet att reglera genom ett upphandlingsförfarande där ett mindre antal aktörer får exklusivitet – i likhet med hur man löst situationen i bland annat Paris. 

”Jag tycker att idén kring licenser är intressant, och jag tror att det skulle vara alldeles utmärkt för Stockholms del att ett par bolag sköter den verksamheten. Men vi skulle också behöva ett tydligare regelverk och kunna ställa krav på operatörerna utan att det ifrågasätts”, säger Daniel Helldén till Dagens industri.

Han får de medhåll från flera riksdagsledamöter. Budskapet är tydligt: Det är dags att regeringen sätter ner foten och tar beslut i frågan kring elsparkcyklarna. Flera motioner har kommit in i samband med höstens motionsrunda som avslutades förra veckan. Man ser också ett stort behov av en genomlysning av lagstiftningen.

Läs mer: Eneroths elscooter-känga till kommunerna: Dags att göra hemläxan

”Med balanserade och genomtänkta regleringar kan mikromobilitet bidra till att påskynda omställningen och skapa lättillgängliga, levande och transporteffektiva städer. Vi måste se positivt på utvecklingen, men reglera för att skapa ordning och reda”, skriver Kristdemokraterna i sin motion som vill att att Sverige möjliggör exklusivitet vid upphandling som ett verktyg för kommunerna att kunna reglera mikromobilitetslösningar. 

Centerpartiets representanter har uttryckt behovet i två separata motioner och vill se att kommuner får möjligheten att via upphandling styra vilka bolag som får rätten att verka i kommunen och på vilka villkor.

”På så sätt skulle kommunerna kunna ställa krav på exempelvis åtgärder för bättre trafiksäkerhet, incitament till korrekt parkering eller delning av data”, skriver Centerpartiets Niels Paarup-Petersen. 

Socialdemokraternas Monica Haider vill också se att kommunerna får möjlighet att reglera via en offentlig upphandling och hänvisar till hur det fungerat i andra storstäder som Paris, London och New York.

”Det finns egentligen ingen riktig lagstiftning som gäller i dag, det är också oklart vad det är för fordon egentligen. Det finns ett ökat tryck på regeringen att göra något åt det här, och jag vet att det diskuteras just nu”, säger riksdagsledamoten Monica Haider (S) som lämnat in en motion i ärendet. 

Helena Gellerman och sju andra riksdagsledamöter för Liberalerna uttrycker i motionen ”Liberal infrastrukturpolitik för framtiden” ett behov av att se över regelverket för att få bukt med framför allt framkomligheten för alla gångtrafikanter – inte minst för äldre och personer med funktionshinder.

”Behovet har funnits under en lång tid. Det är de närmaste 2–3 åren vi sett de här problemen. Och med tanke på den ökande skadefrekvensen så måste vi göra något åt det. Varför regeringen duckar den här frågan – det vet jag inte. Regeringen bör ta tag i det här nu”, säger hon till Di, och betonar att alla aktörer ska kunna finnas på marknaden – och att hon därför är tveksam till en upphandling.

Elscooter-operatören Tier säger till Di att de generellt är positiva till de förslag som ges i motionerna, i synnerhet förslagen om en översyn av rådande regelverk och möjliggörandet av exklusivitet vid ett licensförförande eller upphandling. 

Stockholms Handelskammare, där både Voi och Tier är medlemmar, har vid flera tillfällen påpekat hur bristen på fungerande lagstiftning tvingar kommunerna att improvisera för att komma i bukt med problemen. 

”Många kommuner försöker agera, men befinner sig i en juridisk gråzon. Nu är det dags för Tomas Eneroth att agera och sätta igång ett lagstiftningsarbete som ger långsiktiga förutsättningar att hantera situationen. De saknas i dagsläget”, säger Carl Bergkvist, som är näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, och fortsätter:

”Regeringen kan inte gömma sig längre utan det är dags att kliva fram och ta sitt ansvar. Och det är många fler som anser det.”

Läs mer: Malmö om elsparkcykelkaoset: ”Regeringen måste steppa upp”


Innehåll från PageroAnnons

Deras lösning tar företagskommunikation till 20-talet – nu går Göteborgsbolaget Pagero till börsen

Bengt Nilsson, vd på Pagero.
Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Att köpa och sälja som företag innebär alltför för ofta fortfarande pappersarbete där prislistor, ordrar, betalningsinstruktioner och inte minst fakturor hanteras manuellt och väldigt lite av dokumentens data kommer till praktisk användning. Det vill Göteborgsbolaget Pagero ändra på med sin plattform för affärskommunikation.

– Det handlar om att göra kommunikation mellan företag lika enkel som den är mellan personer, säger Bengt Nilsson, vd på Pagero.

Som en av grundarna och vd i 20 år för affärssystembolaget IFS har Bengt Nilsson på nära håll sett hur digitaliseringen krupit allt längre in i företagen. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Sedan tio år är han vd för Pagero som har som mål att bli en ledare på en stor och växande global marknad för digitalisering av affärskommunikation. I stora delar av världen kommunicerar företag år 2021 fortfarande med vanlig post och fax, enligt Nilsson. 

– Kanske använder man e-post som digitalt alternativ, men det krävs fortfarande manuellt arbete för att lägga in informationen i bolagets olika system. Detta vill vi ändra på. Det ska vara lika enkelt som att ringa någon med mobilen, säger han. 

Svensk erfarenhet ger försprång

Pagero har idag kunder i över 140 länder och att vara ett svenskt bolag har sina fördelar, menar Nilsson. Den digitala mognaden i Sverige är bland den högsta i världen. Så när myndigheter nu i ett stort antal länder världen över inför lagkrav på digital hantering av olika sorters dokument ger erfarenheten som Pagero har samlat på sig på hemmamarknaden ett försprång. 

– Det gör att vi kommer kunna bli en av de marknadsledande aktörerna, säger Bengt Nilsson. 

Kopplar samman över 12 miljoner företag

Pageros nätverk är skapat för att låta köpares och säljares affärssystem utbyta meddelanden så att köp- och säljprocesserna kan digitaliseras och effektiviseras. Genom att koppla sitt affärssystem till plattformen når man idag över 12 miljoner företag världen över. 

Utöver nätverket erbjuder Pagero även en rad applikationer och tjänster för att automatisera processer och utnyttja värdet av korrekta och tillförlitliga data. Och behoven kan skilja sig något mellan branscher. 

– Inom sjukvården behövs system för automatisering i syfte att effektivisera och öka patientsäkerheten medan exempelvis tillverkningsindustrin kan behöva verktyg för att säkerställa spårbarhet i leverantörskedjan, transparens och compliance, säger Bengt Nilsson.

För statlig verksamhet finns andra incitament, exempelvis att minska momsgapet som på många håll är högt delvis på grund av låg digital mognad och därav låg kontroll – ett problem många länder försöker lösa genom just digitalisering av affärsdokument.

Drivkrafter är många, men oavsett bransch pekar de i samma riktning.

– På lång sikt ser vi det som en självklarhet att kommunikation mellan företag kommer vara 100 procent digital och automatisk – i realtid, säger Nilsson.

Listning på Nasdaq First North Growth Market

För att ta nästa steg på tillväxtresan och i den internationella expansionen förbereder nu Pagero en nyemission och listning på Nasdaq First North Growth Market. För mer information, se pagero.se 

 

Mer från Pagero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Pagero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?