1515

Riksdagen gick på Bolunds linje – betalalternativ för e-handeln regleras

Klarna kommer inte att få presentera kredit som förval vid e-handel. Det står klart efter att riksdagen röstat igenom regeringens proposition.

Per Bolund (MP) fick igenom den lag som reglerar hur betalbolag får presentera kreditbetalning vid e-handel.
Per Bolund (MP) fick igenom den lag som reglerar hur betalbolag får presentera kreditbetalning vid e-handel.

Regeringen, med finansmarknadsminister Per Bolund (MP) i spetsen, ville genom en ny lag förbjuda betalbolag att erbjuda kredit som förvalt betalmedel vid e-handel.

Förslaget möttes av kritik från aktörer som Klarna och Bankföreningen liksom partier som Moderaterna och Liberalerna.

Läs mer: L och M tar Klarnas parti i striden mot Bolunds lagförslag

Men i onsdags röstade riksdagen för att bifalla förslaget, i enlighet med Moderaternas motion. Det innebär att förslaget ska utvärderas ett år efter införandet.

”Förslaget har ju fått kritik från exempelvis handeln, politiker, lagrådet, banker och betaltjänster för att innehålla en del brister och försämringar för konsumenten”, säger Klarnas Sverigechef Joakim Lundberg i en kommentar till Di Digital.

Läs mer: Tungviktare inom e-handeln vill stoppa Bolunds kreditförslag

Han fortsätter:

”Alla delar förstås riksdagens ambition om att minska skuldsättningen och det blir intressant att se utvärderingen som ska göras längre fram. Vi kommer såklart anpassa oss efter de nya förutsättningarna och fortsätta skapa trygga och smidiga kundupplevelser online. Svenska konsumenter väljer aktivt butiker som erbjuder Klarna och det här kommer inte förändra den saken.”

I Klarna Checkout får kunderna välja mellan Klarnas fakturalösning med en tidsfrist på 14 dagar, direktbetalning, kortbetalning eller Klarnas delbetalning. Enligt Di Digitals uppgifter väljer merparten av kunderna Klarnas lösningar. En källa har påpekat att Klarna även hjälper nätbutiker att göra riktad reklam för ”köp nu, betala sen”-erbjudanden.

Lagen träder i kraft 1 juli 2020.

Läs mer: De stora hoten mot Klarna finns i Sverige

Läs mer: Kickbacks och gratis kassalösning – så ser Klarnas gräddfil ut


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?