1515
Annons

Rider på ”Ikea-hack-trenden” – ökade försäljningen med 40 procent under pandemiåret

Prettypegs, som säljer utbytbara ben och knoppar till Ikea-möbler, har svårt att möta efterfrågan som pandemin satte fart på. ”Vi vill förlänga livet på möbler”, säger medgrundaren Jana Cagin.

Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.Foto:Amanda Lindgren.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.

Prettypegs är en nischad e-handel som säljer designade möbelben och knoppar till Ikea-möbler. Många av nishsegmenten har sett ett uppsving under corona då människor har varit hemma mer och har tid att lägga kärlek på detaljer.

”’Ikea-hack’ är stort och det finns mycket intresse för ’DIY-trenden’(gör det själv-trenden på svenska reds.anm)”, säger Prettypegs medgrundare och marknadschef Jana Cagin.

Hon startade Prettypegs tillsammans med sin före detta sambo Mikael Söderblom. Det var en dag under hösten 2011 när det dåvarande paret var på Ikea och letade efter en ny soffa som de fick idén. De var överens om att soffan var fin, men benen ”skrek massproduktion”.

Startkapitalet kom från grundarparets besparingar till ett bröllop, men det fick vänta och på den vägen är det. 2013 tog de in en tredje delägare, Peter Gestrup som är vd för Prettypegs.

Grundarna designade först benen själva och flera av de tidiga modellerna är bästsäljare även i dag. 

”Vi var snabba med att se personifieringstrenden, för även om folk inte har superstor budget så vill man ha det mer personligt”, säger Jana Cagin.

Målet är också att bidra till en mer hållbar möbelkonsumtion och bolaget har under åren gått från att sälja 20 procent av ben och knoppar till befintliga möbler, till 40 procent.

”Vi vill förlänga livet på möbler och bidra till att minska slit och släng”, säger hon.

Läs mer: Affärsidén står på egna ben

Under 2020 ökade Prettypegs omsättning med 40 procent till nära 20 miljoner kronor. Vinsten uppgick till 1,2 miljoner kronor, vilket är rekord. 

Bolagets största marknader är i Tyskland, Sverige och USA. Marknadsföringen sker främst genom influerare inom inredningsdesign och kampanjer i sociala medier. I USA fick de tidigt uppmärksamhet från olika stylister och i tv-program.

Prettypegs har även samarbeten med designers som tar fram specialkollektioner till knoppar och ben.

I dag har bolaget en anställd designer, en ekonomiansvarig och en som jobbar med logistik. Utvecklingen görs av konsulter i Vietnam och Grekland, och kundtjänsten sköts från Filippinerna. Man gör även samarbeten med olika designer som tar fram specialkollektioner till knappar och ben.

Förutom pandemin har efterfrågan på Prettypegs möbelben också ökat sedan de gjorde ett samarbete med tyska Ikea från i augusti 2019 och ett år framåt.

”Vi har under alla år försökt att fråga Ikea om vi ska göra något tillsammans. Till slut, hösten 2018, hörde de av sig centralt för att de förstod att kunderna ville kunna personalisera sina möbler”, säger Jana Cagin.

Det var första gången Ikea gjorde ett samarbete med en extern aktör utan att själv producera och sälja produkterna. Under samarbetet länkade möbeljätten till en gemensam landningssida och gjorde reklam i Ikea-butikerna i Tyskland. Det ledde till att den tyska marknaden blev Prettypegs snabbast växande.

Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital.

”Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona”, säger Jana Cagin.

Man har hittills jobbat med produktion i Slovenien, Italien, Polen, Turkiet och i Kina. Just nu håller bolaget dock på att stänga ner den kinesiska produktionen och flytta den till Europa.

”Vi har flera nya fabriker vi samarbetar med och gjorde de första leveranserna därifrån i förra veckan. De känns lovande och vi hoppas få till fler samarbeten”, säger Jana Cagin.

Målet för 2021 är att öka omsättningen till 30 miljoner kronor och en vinst på 10 procent. Prettypegs har vuxit organiskt och hittills inte tagit in någon extern investering. 

2014 var Prettypeg med i Stings inkubator och hade då kontakt med investerare, men tyckte inte att det var läge. 

”Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital. Jag tror att bolaget har mått bra av att ta sin tid för att växa. Det viktigaste för oss har varit att skapa ett starkt varumärke”, säger Jana Cagin.

Läs också: Hon säljer uppgraderingar av Ikea-möbler till amerikaner

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera