1515
Annons

Rider på ”Ikea-hack-trenden” – ökade försäljningen med 40 procent under pandemiåret

Prettypegs, som säljer utbytbara ben och knoppar till Ikea-möbler, har svårt att möta efterfrågan som pandemin satte fart på. ”Vi vill förlänga livet på möbler”, säger medgrundaren Jana Cagin.

Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.Foto:Amanda Lindgren.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.

Prettypegs är en nischad e-handel som säljer designade möbelben och knoppar till Ikea-möbler. Många av nishsegmenten har sett ett uppsving under corona då människor har varit hemma mer och har tid att lägga kärlek på detaljer.

”’Ikea-hack’ är stort och det finns mycket intresse för ’DIY-trenden’(gör det själv-trenden på svenska reds.anm)”, säger Prettypegs medgrundare och marknadschef Jana Cagin.

Hon startade Prettypegs tillsammans med sin före detta sambo Mikael Söderblom. Det var en dag under hösten 2011 när det dåvarande paret var på Ikea och letade efter en ny soffa som de fick idén. De var överens om att soffan var fin, men benen ”skrek massproduktion”.

Startkapitalet kom från grundarparets besparingar till ett bröllop, men det fick vänta och på den vägen är det. 2013 tog de in en tredje delägare, Peter Gestrup som är vd för Prettypegs.

Grundarna designade först benen själva och flera av de tidiga modellerna är bästsäljare även i dag. 

”Vi var snabba med att se personifieringstrenden, för även om folk inte har superstor budget så vill man ha det mer personligt”, säger Jana Cagin.

Målet är också att bidra till en mer hållbar möbelkonsumtion och bolaget har under åren gått från att sälja 20 procent av ben och knoppar till befintliga möbler, till 40 procent.

”Vi vill förlänga livet på möbler och bidra till att minska slit och släng”, säger hon.

Läs mer: Affärsidén står på egna ben

Under 2020 ökade Prettypegs omsättning med 40 procent till nära 20 miljoner kronor. Vinsten uppgick till 1,2 miljoner kronor, vilket är rekord. 

Bolagets största marknader är i Tyskland, Sverige och USA. Marknadsföringen sker främst genom influerare inom inredningsdesign och kampanjer i sociala medier. I USA fick de tidigt uppmärksamhet från olika stylister och i tv-program.

Prettypegs har även samarbeten med designers som tar fram specialkollektioner till knoppar och ben.

I dag har bolaget en anställd designer, en ekonomiansvarig och en som jobbar med logistik. Utvecklingen görs av konsulter i Vietnam och Grekland, och kundtjänsten sköts från Filippinerna. Man gör även samarbeten med olika designer som tar fram specialkollektioner till knappar och ben.

Förutom pandemin har efterfrågan på Prettypegs möbelben också ökat sedan de gjorde ett samarbete med tyska Ikea från i augusti 2019 och ett år framåt.

”Vi har under alla år försökt att fråga Ikea om vi ska göra något tillsammans. Till slut, hösten 2018, hörde de av sig centralt för att de förstod att kunderna ville kunna personalisera sina möbler”, säger Jana Cagin.

Det var första gången Ikea gjorde ett samarbete med en extern aktör utan att själv producera och sälja produkterna. Under samarbetet länkade möbeljätten till en gemensam landningssida och gjorde reklam i Ikea-butikerna i Tyskland. Det ledde till att den tyska marknaden blev Prettypegs snabbast växande.

Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital.

”Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona”, säger Jana Cagin.

Man har hittills jobbat med produktion i Slovenien, Italien, Polen, Turkiet och i Kina. Just nu håller bolaget dock på att stänga ner den kinesiska produktionen och flytta den till Europa.

”Vi har flera nya fabriker vi samarbetar med och gjorde de första leveranserna därifrån i förra veckan. De känns lovande och vi hoppas få till fler samarbeten”, säger Jana Cagin.

Målet för 2021 är att öka omsättningen till 30 miljoner kronor och en vinst på 10 procent. Prettypegs har vuxit organiskt och hittills inte tagit in någon extern investering. 

2014 var Prettypeg med i Stings inkubator och hade då kontakt med investerare, men tyckte inte att det var läge. 

”Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital. Jag tror att bolaget har mått bra av att ta sin tid för att växa. Det viktigaste för oss har varit att skapa ett starkt varumärke”, säger Jana Cagin.

Läs också: Hon säljer uppgraderingar av Ikea-möbler till amerikaner


Innehåll från Öhman FonderAnnons

Så kan han lägga tid och fokus på att bli bäst i världen

Olof Kajbjer, mer känd som Olofmeister, är en av världens bästa counter strike-spelare. För att kunna koncentrera sig och lägga tid på träning istället för på pengar tar han hjälp av Öhman Fonders kapitalförvaltning. 

Det började redan i nio-årsåldern. Olof Kajbjers storebror satt och spelade Counter Strike på hemmets enda dator, och precis som småsyskon överallt ville Olof vara med. 

- Så fort min brorsa gick från datorn för att till exempel svara i telefon hoppade jag på datorn. Han var väl inte så glad över det då, men nu tycker han det är rätt kul.

Inte så konstigt, för Olofs spelande har tagit honom rakt in i världseliten, och sedan 2013 har han spelat professionellt på heltid.

- Jag skulle egentligen ha börjat läsa en kurs på universitetet men fick jag frågan om jag ville joina ett lag. På den tiden var inte CS jättestort, men jag tog ett snack med farsan som sa att jag fick ett år på mig för att se vad som skulle hända.

I samma veva tog e-sport som publiksport fart, en turnering i Polen fyllde för första gången en arena med 10 000 åskådare, och Olof kunde efter det första året lugnt konstatera att det här var väl värt att satsa på. Bara ett år senare, 2015, utsågs han till världens bästa spelare.

- Jag har alltid varit tävlingsinriktad. Det spelar ingen roll om det är fotboll eller e-sport, jag gillar att tävla i lag och jag vill bli bäst. Dessutom är Counter Strike så mycket mer än att bara skjuta. Du måste tänka strategiskt, du måste studera dina motståndare och tänka dig in i hur de ser på spelet, något som jag har insett genom åren att jag är ganska bra på.

Men framgången kräver träning. En vanlig dag inleder Olof med en timme på gymmet, för att sedan träna och spela med sina lagkamrater från elva till nitton. 

- De två första timmarna är genomgång med coachen och analytikern, där vi till exempel går igenom nya tekniker, eller vad vi har gjort bra respektive dåligt dagen innan och kan utveckla. Sen spelar vi träningsmatcher ihop fram till nitton, och därefter är det antingen tävling eller individuell träning.

Olofs yrke innebär 200-250 resdagar per år. Det i kombination med de långa träningsdagarna har gjort att han de senaste tre åren har valt att ta hjälp av Öhman Fonders tjänst private clients, kapitalförvaltning för privatpersoner.

- Dels känner jag mig inte helt bekväm med att förvalta mina pengar själv, dels vill jag lägga all min tid och fokus på att spela.

Från början hade han sina pengar hos en annan aktör, men efter att en vän tipsade om Öhman Fonder valde Olof att anlita dem istället.

- Jag gick på ett första möte med Jimi och tyckte att han kändes trygg och genuin, och att han förstod min sida. Och så har det fortsatt, han tar sig tid och efter alla samtal med honom förstår jag mig dessutom på den världen mer än tidigare. Så jag är väldigt nöjd.

- Jag älskar att tävla, men nu tar jag semester. Det ska bli skönt med sommarlov!

Läs mer om Öhmans kapitalförvaltning här 

 

Mer från Öhman Fonder

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Öhman Fonder och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?