1515

Rider på ”Ikea-hack-trenden” – ökade försäljningen med 40 procent under pandemiåret

Prettypegs, som säljer utbytbara ben och knoppar till Ikea-möbler, har svårt att möta efterfrågan som pandemin satte fart på. ”Vi vill förlänga livet på möbler”, säger medgrundaren Jana Cagin.

Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Mikael Söderblom och Jana Cagin, till höger bolagets vd och delägare Peter Gestrup.Foto:Amanda Lindgren.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.
Prettypegs grundare Jana Cagin och Mikael Söderblom, och delägaren samt bolagets vd Peter Gestrup.

Prettypegs är en nischad e-handel som säljer designade möbelben och knoppar till Ikea-möbler. Många av nishsegmenten har sett ett uppsving under corona då människor har varit hemma mer och har tid att lägga kärlek på detaljer.

”’Ikea-hack’ är stort och det finns mycket intresse för ’DIY-trenden’(gör det själv-trenden på svenska reds.anm)”, säger Prettypegs medgrundare och marknadschef Jana Cagin.

Hon startade Prettypegs tillsammans med sin före detta sambo Mikael Söderblom. Det var en dag under hösten 2011 när det dåvarande paret var på Ikea och letade efter en ny soffa som de fick idén. De var överens om att soffan var fin, men benen ”skrek massproduktion”.

Startkapitalet kom från grundarparets besparingar till ett bröllop, men det fick vänta och på den vägen är det. 2013 tog de in en tredje delägare, Peter Gestrup som är vd för Prettypegs.

Grundarna designade först benen själva och flera av de tidiga modellerna är bästsäljare även i dag. 

”Vi var snabba med att se personifieringstrenden, för även om folk inte har superstor budget så vill man ha det mer personligt”, säger Jana Cagin.

Målet är också att bidra till en mer hållbar möbelkonsumtion och bolaget har under åren gått från att sälja 20 procent av ben och knoppar till befintliga möbler, till 40 procent.

”Vi vill förlänga livet på möbler och bidra till att minska slit och släng”, säger hon.

Läs mer: Affärsidén står på egna ben

Under 2020 ökade Prettypegs omsättning med 40 procent till nära 20 miljoner kronor. Vinsten uppgick till 1,2 miljoner kronor, vilket är rekord. 

Bolagets största marknader är i Tyskland, Sverige och USA. Marknadsföringen sker främst genom influerare inom inredningsdesign och kampanjer i sociala medier. I USA fick de tidigt uppmärksamhet från olika stylister och i tv-program.

Prettypegs har även samarbeten med designers som tar fram specialkollektioner till knoppar och ben.

I dag har bolaget en anställd designer, en ekonomiansvarig och en som jobbar med logistik. Utvecklingen görs av konsulter i Vietnam och Grekland, och kundtjänsten sköts från Filippinerna. Man gör även samarbeten med olika designer som tar fram specialkollektioner till knappar och ben.

Förutom pandemin har efterfrågan på Prettypegs möbelben också ökat sedan de gjorde ett samarbete med tyska Ikea från i augusti 2019 och ett år framåt.

”Vi har under alla år försökt att fråga Ikea om vi ska göra något tillsammans. Till slut, hösten 2018, hörde de av sig centralt för att de förstod att kunderna ville kunna personalisera sina möbler”, säger Jana Cagin.

Det var första gången Ikea gjorde ett samarbete med en extern aktör utan att själv producera och sälja produkterna. Under samarbetet länkade möbeljätten till en gemensam landningssida och gjorde reklam i Ikea-butikerna i Tyskland. Det ledde till att den tyska marknaden blev Prettypegs snabbast växande.

Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital.

”Den stora utmaningen sedan pandemin drog igång är produktionen. Vi ligger just nu på minus i lager och flera av våra fabriker har haft svårt att leverera på grund av corona”, säger Jana Cagin.

Man har hittills jobbat med produktion i Slovenien, Italien, Polen, Turkiet och i Kina. Just nu håller bolaget dock på att stänga ner den kinesiska produktionen och flytta den till Europa.

”Vi har flera nya fabriker vi samarbetar med och gjorde de första leveranserna därifrån i förra veckan. De känns lovande och vi hoppas få till fler samarbeten”, säger Jana Cagin.

Målet för 2021 är att öka omsättningen till 30 miljoner kronor och en vinst på 10 procent. Prettypegs har vuxit organiskt och hittills inte tagit in någon extern investering. 

2014 var Prettypeg med i Stings inkubator och hade då kontakt med investerare, men tyckte inte att det var läge. 

”Jag är osäker på om vår utveckling hade gått snabbare med externt kapital. Jag tror att bolaget har mått bra av att ta sin tid för att växa. Det viktigaste för oss har varit att skapa ett starkt varumärke”, säger Jana Cagin.

Läs också: Hon säljer uppgraderingar av Ikea-möbler till amerikaner


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?