1515

Resurs Bank investerar i Kivras finska bolag

Tillsammans med Telia har Stefan Krook tagit sin digitala brevlåda Kivra till Finland. Nu har projektet säkrat en ny investerare.

Resurs Bank investerar i Kivras samriskbolag Kivra Oy i Finland. Det uppger parterna i ett pressmeddelande.

"Vi ser positivt på att investera i den här typen av bolag som stärker vårt affärsmässiga erbjudande, samtidigt som vi kan vara med och driva digitaliseringen på en ny marknad", säger Erik Frick, operativ chef på Resurs Bank, i en skriftlig kommentar.

Kivras finska bolag erbjuder ungefär samma typ av tjänst som man tillhandahåller i Sverige i dag, det vill säga en digital brevlåda som bland annat kan ta emot myndighetspost.

Det var i maj 2018 som Di Digital först kunde berätta att Kivra skulle expandera utomlands tillsammans med teleoperatören Telia.

Inledningsvis investerades drygt 20 miljoner kronor i det finska samriskbolaget, varav 70 procent av kapitalet kom från Kivra AB och 30 procent från Telia. Delägandet delades upp på samma vis. 

Läs mer: Kivra och Telia startar bolag i Finland 

Men Kivras grundare och vd Stefan Krook öppnade redan då upp för att bredda ägarkretsen.

”Det är spännande att ha Telia med som partner i detta. Men vi öppnar upp för andra investerare och partners, inte minst inom el, bank, telekom och försäkring. Även konkurrenter till Telia är välkomna”, sa Stefan Krook.

När Resurs Bank nu ansluter till ägarkretsen är de finansiella detaljerna däremot hemliga.

”Vi har fått ihop ett starkt team i Finland och får väldigt bra mottagande av viktiga partners och kunder. Det är jätteroligt och vi är stolta och glada över att en av våra första kunder i Sverige vill stärka partnerskapet och bli både kund och delägare i vår finska Kivra-operatör”, säger Stefan Krook.

Kivra har nära 3 miljoner privatpersoner och över 30 000 företag anslutna till sin tjänst i Sverige. Största ägare i bolaget är Stefan Krook och H&M:s vd Karl-Johan Persson genom deras gemensamma investeringsbolag 41an Invest och Wallenbergstiftelserna.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?