1515

Resolution Games värderas till 150 miljoner

Efter en investering från bland andra Google Ventures och Creandum värderas King-veteranen Tommy Palms nya spelbolag till 150 miljoner kronor, kan Di Digital avslöja.

Tommy Palm
Tommy PalmFoto:Evelina Carborn

I förra veckan kom nyheten att en rad tunga investerare, bland dem amerikanska Google Ventures och svenska Creandum, satsar sammanlagt 50 miljoner kronor i det svenska spelföretaget Resolution Games.

Bolaget, som grundats av King-veteranen Tommy Palm, hör till ett av de mest omtalade på den svenska spelscenen. Affärsidén är att uteslutande utveckla spel för virtual reality-plattformar som till exempel Facebook-ägda Oculus Rift.

Investeringen innebär att Resolution Games idag värderas till ungefär 150 miljoner kronor. Det visar dokument från Bolagsverket som Di Digital har tagit del av.

Vidare framgår att Tommy Palm, bolagets vd, samt delägaren John Elvesjö, lämnar sina platser i bolagets styrelse. John Elvesjö är annars mest känd som en av grundarna bakom det nyligen börsnoterade ögonstyrningsbolaget Tobii Technology.

"På grund av investeringsrundan så ville vi komma överens om en så liten och enkel styrelse som möjligt. John kommer fortfarande vara kvar som rådgivare, så hans faktiska roll kommer inte att förändras", säger Måns Ullenstam, styrelseledamot och coo på Resolution Games, om styrelserockaden.

“Det påverkar ingens engagemang i sak. Både Tommy och John fortsätter jobba med oss som vanligt”, fortsätter han. 

Läs även: Storinvestering i svenska Resolution Games

 

Tommy Palm kvarstår dock som största ägare i Resolution Games, tillsammans med medgrundaren Martin Vilcans. De äger 23 procent vardera av bolaget. Medgrundaren Måns Ullenstam äger 9,3 procent av bolaget.

Därefter följer de nya investerarna Google Ventures och Creandum, som äger 8,4 procent vardera av bolaget, samt Bonnier Growth Media som äger 6,7 procent.

Resolution Games första spel, ett kortspel, släpptes i somras men är mest att betrakta som en teknikdemo. Just nu pågår utvecklingen av två olika projekt på bolaget, ett av dem med ett fisketema:

“Vi är övertygade om att VR är nästa stora spelplattform. Inlevelsekänslan är så enorm att det slår allt annat. Men tekniken kommer börja slå igenom som tidigast först i höst, så vi är väldigt tidigt ute. Det är viktigt att vi har samma bild av marknaden som våra investerare”, sa Tommy Palm till Di Digital i samband med förra veckans investering.

Di Digital har sökt företrädare för Resolution Games för mer information.

Läs även: Google Ventures om Sverigesatsningen: VR nästa stora spelplattform


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?