1515

Relationsapp vill bryta stigman: ”Vi behöver tvätta bort bilden av en Hollywood-film”

Coupleness vill locka fler par att jobba på sina relationer. Med nya färska miljoner ska bolaget växa teamet och göra appen mer personlig.

Coupleness medgrundare Peter Viksten, produktchef, Jenny Holmström, vd, och Ted Rosén, operativ chef.
Coupleness medgrundare Peter Viksten, produktchef, Jenny Holmström, vd, och Ted Rosén, operativ chef.

Med en smart app för par vill Coupleness bryta det sociala stigmat kring att investera i sin relation. Tjänsten fungerar som en guidande mikrodagbok där par kan förbättra sin vardagskommunikation.

Coupleness har lyckats locka 35 000 personer att ladda ned appen för att jobba på sina nära relationer. Merparten av dem är från Sverige, men man har också fått nedladdningar från andra länder i Norden, Holland, USA och Australien.

Nu tar bolaget in 9,3 miljoner kronor i en investering som leds av riskkapitalbolaget Icebreaker. 

”Det sa klick med Icebreaker och hur de tänker, som går in linje med vår vision”, säger Coupleness medgrundare och vd Jenny Holmström.

Med och lägger in pengar är också befintliga investerare som Joachim Hedenius, medgrundare i den digitala vårdgivaren Kry, Epidemic Sounds operativa chef Marcus Lewold, tidigare på spelstudion King, och Carl Jansson, tidigare marknadschef på Min Doktor. Även designstudion Grafikwerket går in igen.

Flera av de tidiga investerarna testade själva appen i sina relationer och valde att satsa pengar. De flesta av dem är män, men generellt har Coupleness svårare att locka till sig män att använda appen jämfört med kvinnor.

Med pengarna ska Coupleness anställa egna utvecklare och har precis tagit in en relationsexpert på heltid. Med som rådgivare har bolaget också relationspsykologen Linn Heed, som bland annat har synts i tv-programmet Gift vid första ögonkastet.

Investeringen ska även användas till att utveckla produkten mot att bli mer personlig gentemot användarna.

Människor satsar enorma summor på sitt välmående varje år. Den så kallade wellness-industrin beräknas vara värd nära 12 500 miljarder kronor per år och växa 5 till 10 procent per år, enligt en ny rapport från managementkonsultbolaget Mckinsey. Men när Mckinsey ställer frågan till konsumenter om vad som ingår i wellness, välmående, är relationer inte med.

”Det finns ett gap kring hur vi själva ser på vår hälsa och att det inte skulle vara kopplat till nära relationer”, säger Jenny Holmström.

I förhållande till att hur mycket vi förväntar oss av våra relationer och att de har stor betydelse för vår lycka och vårt välmående, så läggs förhållandevis väldigt lite tid och pengar på dem, resonerar hon.

”Då menar jag inte några storslagna dejter, utan hur man tar hand om relationen i vardagen. De flesta tänker automatiskt på parterapi och att man behöver ha problem, inte på att det faktiskt går att jobba proaktivt med sin relation”, säger Jenny Holmström.

Paren som använder Coupleness ska inte behöva lägga mer än några minuter per gång. Jenny Holmström har tidigare jämfört appen med meditationstjänster, som i dag har nått en bred publik, där man börjar med att meditera i en eller ett par minuter för att sedan trappa upp sin användning om man vill.

Coupleness har börjat ta betalt för en premiumdel av tjänsten på månads- kvartals- eller årsbasis. Tjänstens ”superanvändare” använder den minst fyra gånger i veckan eller mer. 

”Vår utmaning är att bryta stigman, i kombination med att jobba med folk- och opinionsbildning. Vi behöver tvätta bort att relationer är som i en Hollywood-film”, säger Jenny Holmström.

Hon tar ett exempel med hur Tony Sorpranos, i den kända tv-serien Sopranos, bröt ett stigma med att gå i terapi. Och att den svenska serien Älska mig av manusförfattaren och skådespelerskan Josefine Bornebusch blandar in humor i det svåra.

”Det som avgör om vi kommer att lyckas eller inte är hur vi bygger vårt varumärke och hur vi pratar om relationer. Eftersom att många inte vet riktigt hur man bäst investerar i sin relation och att parterapi är stigmatiserat så behöver man göra det mer naturligt och lustfyllt”, säger Jenny Holmström.

Läs mer: Kända profiler satsar på app för par: ”Vi springer och mediterar – men glömmer relationerna”


Innehåll från ENFOAnnons

Säkra accesstjänster – en affärskritisk fråga

Under de senaste åren har allt fler verksamheter flyttat såväl beteenden, affärer och relationer från fysiska miljöer till digitala. Denna utveckling accelererades av pandemins intåg och de förändrade förutsättningarna medför vissa risker.

– Behovet av heltäckande, snabba och flexibla identitets- och accesslösningar för kunder, anställda och partners har därför skjutit i höjden – med god anledning, betonar Patrik Duckert på IT-tjänsteföretaget Enfo.

Läs mer om Enfos tjänster inom Identity and Access Management (IAM)  

Hoten mot digitala verksamheter och aktörer ökar allt mer. Att motverka identitetsbedrägerier, hantera accessrisker och säkra kunddata har därför blivit affärskritiska utmaningar för många företag. En avgörande faktor i arbetet med att möta dessa utmaningar är att skapa trygg och säker åtkomst till data och att säkerställa att rätt instans enbart når den information som den ska nå, oavsett om det rör sig om kunder, anställda, partners eller IoT-enheter. 

– Det handlar om att skapa ett digitalt förtroende – digital trust. Den digitala transformationsresan medför nämligen att vi förlorar det personliga mötet, vilket kan skapa svårigheter, konstaterar Patrik, som är ansvarig för enheten Digital Identity inom affärsområdet Digital Trust på Enfo.

För att stötta sina kunder i att genomföra en säkrare digital transformationsresa har Enfo tagit fram ett nischat samlat erbjudande, med en hållbar identitetslösning, avancerad cyber security och en dynamisk end user experience. Sarvi Glemfors, ansvarig för enheten User Engagement inom affärsområdet Digital Trust på Enfo, betonar att nyckeln är att ge användarna stöd i att fatta rätt beslut. 

– Med rätt accesslösningar skapar vi en trygghet hos medarbetarna. Att exempelvis ge översikt av hur data delas och används eller vem som har behörighet, utan att vara en bromskloss, lägger grunden för att på lång sikt förändra beteendet hos användarna. På så vis hjälper man medarbetarna reflektera över sina egna behov och beteenden, vilket i slutänden leder till säkrare hantering av data.

Läs mer om Enfos identitetstjänster

Hastighet och agilitet i fokus

Patrik konstaterar att det ur ett tekniskt perspektiv i ett första skede handlar om hastighet och agilitet. Människor förväntar sig snabb kommunikation och snabba rutiner i sin digitala vardag, på samma sätt som de gör vid fysiska möten. En medarbetare som måste vänta på att få tillgång till rätt system eller data tappar i produktivitet, medan en kund som är köpbenägen söker sig någon annanstans om den inte kan fullfölja sitt köp på ett snabbt och smidigt sätt sätt. 

– I det digitala mötet finns inget socialt lim, utan man kommunicerar på helt andra premisser. Kraven på hastighet är inget nytt, men har aktualiserats det senaste året. Samtidigt har människor blivit allt mer säkerhetsmedvetna, varpå de förutsätter höga säkerhetsnivåer. I grunden handlar även detta om tillit; oberoende om jag är anställd eller kund behöver jag kunna lita på att systemet ger bra skydd.

Inled med dataklassificering

Att bygga säkra nät och tjänster kan dock vara lättare sagt än gjort. Patrik rekommenderar att som första steg ta hjälp av en expert för att genomföra en djuplodande klassificering av alla sina data, delvis för att kartlägga vilka säkerhetslösningar som behövs för respektive material men även för att få hjälp med att utforma system och teknik som passar företagets specifika infrastruktur.

– Har alla i företaget tillgång till alla data blir man naturligtvis väldigt effektiv, men det kanske rör sig om information som är så pass känslig att effektiviteten inte är värd det. Det måste alltså finnas en balans mellan effektivitet och integritet, särskilt när nya tjänster lägger allt mer av ansvaret för säkerheten hos slutanvändaren, konstaterar Patrik som avslutning.

Läs mer om Enfos erbjudande inom accesstjänster

Mer från ENFO

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ENFO och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?