1515

Relationsapp vill bryta stigman: ”Vi behöver tvätta bort bilden av en Hollywood-film”

Coupleness vill locka fler par att jobba på sina relationer. Med nya färska miljoner ska bolaget växa teamet och göra appen mer personlig.

Coupleness medgrundare Peter Viksten, produktchef, Jenny Holmström, vd, och Ted Rosén, operativ chef.
Coupleness medgrundare Peter Viksten, produktchef, Jenny Holmström, vd, och Ted Rosén, operativ chef.

Med en smart app för par vill Coupleness bryta det sociala stigmat kring att investera i sin relation. Tjänsten fungerar som en guidande mikrodagbok där par kan förbättra sin vardagskommunikation.

Coupleness har lyckats locka 35 000 personer att ladda ned appen för att jobba på sina nära relationer. Merparten av dem är från Sverige, men man har också fått nedladdningar från andra länder i Norden, Holland, USA och Australien.

Nu tar bolaget in 9,3 miljoner kronor i en investering som leds av riskkapitalbolaget Icebreaker. 

”Det sa klick med Icebreaker och hur de tänker, som går in linje med vår vision”, säger Coupleness medgrundare och vd Jenny Holmström.

Med och lägger in pengar är också befintliga investerare som Joachim Hedenius, medgrundare i den digitala vårdgivaren Kry, Epidemic Sounds operativa chef Marcus Lewold, tidigare på spelstudion King, och Carl Jansson, tidigare marknadschef på Min Doktor. Även designstudion Grafikwerket går in igen.

Flera av de tidiga investerarna testade själva appen i sina relationer och valde att satsa pengar. De flesta av dem är män, men generellt har Coupleness svårare att locka till sig män att använda appen jämfört med kvinnor.

Med pengarna ska Coupleness anställa egna utvecklare och har precis tagit in en relationsexpert på heltid. Med som rådgivare har bolaget också relationspsykologen Linn Heed, som bland annat har synts i tv-programmet Gift vid första ögonkastet.

Investeringen ska även användas till att utveckla produkten mot att bli mer personlig gentemot användarna.

Människor satsar enorma summor på sitt välmående varje år. Den så kallade wellness-industrin beräknas vara värd nära 12 500 miljarder kronor per år och växa 5 till 10 procent per år, enligt en ny rapport från managementkonsultbolaget Mckinsey. Men när Mckinsey ställer frågan till konsumenter om vad som ingår i wellness, välmående, är relationer inte med.

”Det finns ett gap kring hur vi själva ser på vår hälsa och att det inte skulle vara kopplat till nära relationer”, säger Jenny Holmström.

I förhållande till att hur mycket vi förväntar oss av våra relationer och att de har stor betydelse för vår lycka och vårt välmående, så läggs förhållandevis väldigt lite tid och pengar på dem, resonerar hon.

”Då menar jag inte några storslagna dejter, utan hur man tar hand om relationen i vardagen. De flesta tänker automatiskt på parterapi och att man behöver ha problem, inte på att det faktiskt går att jobba proaktivt med sin relation”, säger Jenny Holmström.

Paren som använder Coupleness ska inte behöva lägga mer än några minuter per gång. Jenny Holmström har tidigare jämfört appen med meditationstjänster, som i dag har nått en bred publik, där man börjar med att meditera i en eller ett par minuter för att sedan trappa upp sin användning om man vill.

Coupleness har börjat ta betalt för en premiumdel av tjänsten på månads- kvartals- eller årsbasis. Tjänstens ”superanvändare” använder den minst fyra gånger i veckan eller mer. 

”Vår utmaning är att bryta stigman, i kombination med att jobba med folk- och opinionsbildning. Vi behöver tvätta bort att relationer är som i en Hollywood-film”, säger Jenny Holmström.

Hon tar ett exempel med hur Tony Sorpranos, i den kända tv-serien Sopranos, bröt ett stigma med att gå i terapi. Och att den svenska serien Älska mig av manusförfattaren och skådespelerskan Josefine Bornebusch blandar in humor i det svåra.

”Det som avgör om vi kommer att lyckas eller inte är hur vi bygger vårt varumärke och hur vi pratar om relationer. Eftersom att många inte vet riktigt hur man bäst investerar i sin relation och att parterapi är stigmatiserat så behöver man göra det mer naturligt och lustfyllt”, säger Jenny Holmström.

Läs mer: Kända profiler satsar på app för par: ”Vi springer och mediterar – men glömmer relationerna”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?