1515

Rekordlyft för e-handeln – men i år spås lägre tillväxt

Ökad näthandel av mat och många nybörjare på nätet gav ett rekordlyft åt e-handeln under förra året.

Men i år spås en betydligt lägre tillväxt.

Foto:Mostphotos

Samtidigt som handeln i fysiska butiker backade i många branscher gick e-handeln i motsatt riktning med en tillväxt på 40 procent under förra året. Den totala omsättningen uppgick till 122 miljarder kronor, enligt Postnords e-handelsbarometer för helåret 2020. Fler äldre började handla och hemleverans seglade upp som ett allt mer populärt alternativ.

”En stor del av den ökade konsumtionen på nätet handlar helt enkelt om att man undvikit fysiska butiker på grund av smittspridningen”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord. 

Dagligvaruhandeln hör till de delbranscher som utmärker sig särskilt.

”Dagligvaruhandeln på nätet har nästan fördubblats. Det är den procentuellt sett starkaste tillväxten och är till stor del driven av nya konsumentgrupper, inte minst äldre”, säger Carl-Fredrik Teder.

Läs mer: Riskkapitalet spår noteringsvåg inom e-handeln: ”Tillväxten fortsätter” 

Andra kategorier som utmärker sig med en e-handelstillväxt på runt 60 procent är heminredning och skönhet och hälsa där apoteksvaror ingår.

Att fler äldre tagit klivet över tröskeln och börjat klicka hem varor på nätet har varit ett starkt bidrag till den utvecklingen.

”Folk i alla åldrar har handlat mer apoteksvaror och mat på nätet. Men det har växt mest i de äldre konsumentgrupperna”, säger Carl-Fredrik Teder.

Modehandeln som haft ett tufft år på grund av att den fysiska handeln bromsat in så kraftigt tar igen en del av tappet på nätet, men långt i från allt. Årstillväxten på nätet var 16 procent jämfört med 2019.

”Med vanliga mått mätt har det varit en kraftig e-handelstillväxt men med pandemimått mätt inte så kraftig. Det beror på att den totala efterfrågan på kläder och skor varit lägre”, säger Carl-Fredrik Teder. 

E-handelns andel av den totala handeln är fortfarande förhållandevis låg men ökade från elva procent 2019 till 14 procent under 2020.

Postnords experter räknar med en betydligt mer blygsam tillväxt i år, upp sju procent jämfört med 2020. Frågan är hur pandemin utvecklar sig och hur mycket av beteendeförändringarna som håller i sig i takt med att restriktioner lyfts.

”Vi bedömer att många av de konsumenter som börjat e-handla av nödvändighet till viss del kommer fortsätta att göra det. Många av de som haft en högre tröskel till att börja e-handla, och som nu tvingats över den, lär inte återgå helt och hållet”, säger Carl-Fredrik Teder.

”En viss tillbakagång till fysisk handel kommer säkert att ske men det skiljer sig från produktkategori till produktkategori. Vissa av de här förändringarna kommer att vara mer bestående än andra”.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?