1515
Annons

Rekordhög omsättning för spelstudion

Spelutvecklaren Avalanche Studios Group klarade inte drömmålet 1 miljard kronor i omsättning i fjol, men tog ändå en trofé genom en rekordhög omsättning. De anställda belönades med 20 Mkr i vinstdelning.

Pim Holfve, vd för Avalanche Studios Group.
Pim Holfve, vd för Avalanche Studios Group.Foto:Anna Bredberg

Totalt omsatte Avalanche 851 Mkr under 2021 och kunde visa en vinst på 192 Mkr.

”Jag trodde våra fina siffror för 2020 var boostade av covid, men marknaden vände inte ned förra året utan vi gick ännu bättre”, säger Pim Holfve, vd för Avalanche Studios Group, som sedan 2015 har kunnat visa upp en genomsnittlig årlig tillväxt på 25 procent.

Företaget som ägs av Egmont ligger bakom spel som ”Just Cause”, ”Mad Max” och ”Rage 2”. Juvelen i kronan är jaktspelet ”The Hunter: Call of the Wild” som fortsatt är en gyllene affär.

”I december hade vi 2,5 miljoner aktiva spelare under en månad och totalt 5,6 nya användare räknat på hela året”, säger Pim Holfve.

Jaktspelet har funnits i fem år och passerade enligt Pim Holfve i somras 1 miljard kronor i omsättning sedan starten.

”Fantastiskt för ett spel som vi investerade 20 miljoner i från början. Hemligheten är att vi – via spelplattformen Steam – nått ut i Kina. Det har blivit en av våra största marknader och en signifikant del av vår verksamhet”, säger han.

Avalanche jobbar för närvarande på åtta projekt, varav fyra ännu är hemliga.

”Vi kommer berätta om ett par av dem under året, ett av dem ganska snart”, säger han.

Några revolutionerande förändringar i vad de har på gång tycks inte finnas.

”Stora öppna världar är det vår teknik bygger på. Vi kommer inte göra mobilspel – inte ännu i alla fall.”

Pim Holfve framför några av bolagets titlar.
Pim Holfve framför några av bolagets titlar.Foto:Anna Bredberg

Pim Holfve ställer sig tveksam till hajpen runt blockkedjeteknik i spelutvecklarvärlden.

”Det pratas mycket om metaverse och NFT. Men för att det ska bli riktigt intressant måste det kunna skapa mervärde och gynna spelarna. Inom maskininlärning börjar vi dock se att det händer något som verkligen hjälper våra utvecklare och kan förenkla arbetet för till exempel animatörer.”

Samtidigt finns det en mörk baksida, påpekar han.

”Tekniken kan också användas girigt, för att få folk att betala mer. Eftersom det inte finns något etiskt regelverk riskerar spelarna att bli trollade.”

Vilka andra trender ser du i branschen?

”Vi kommer att få se fler uppköp eftersom det finns så mycket pengar i omlopp. Just nu dammsugs Sverige av stora internationella jättar. Samtidigt tror jag att det kommer en massa nya studior. Vi ser redan att det investeras i nyskapande utvecklare. Frågan är på vilka plattformar spelarna kommer att finnas. Jag hoppades på Google Stadia, men det har inte lossnat ännu. Vårt samarbete med Microsofts prenumerationstjänst Game Pass och Epic Games Store har dock dragit in flera miljoner nya spelare till oss.” 

Enligt Pim Holfve spänner Avalanche nu sina förläggarmuskler.

”Det stora klivet framåt är att bli en riktigt vass förläggare för våra egna spel. Det är just den delen av affären som många nya spelinvesterare missar. De tror att det bara är att bygga ett spel som är bra så säljer det sig själv. Men de flesta utvecklare behöver ju en förläggare för att ens kunna få ut sina spel på plattformarna”, säger han. 

Den svenska spelindustrin omsatte i fjol nära 35 miljarder kronor, enligt Spelutvecklarindex. För tio år sedan var den siffran 1 miljard kronor.

Avalanche fortsätter att växa och har nu totalt 550 anställda. Utöver högkvarteret i Stockholm även studior i Malmö, New York och Liverpool.

”Vi har anställt närmare 200 personer, men också förlorat en del. Det har varit ett stålbad i industrin under pandemin och mycket rotation när folk funderat på vad de vill göra”, säger Pim Holfve.

Fjolårets rekordresultat gav dubbel guldkant, både för de anställda och känslomässigt för chefen själv.

”Att vi kunde ge 10 procent i vinstdelning är mitt bästa Oprah Winfrey-ögonblick. Det är viktigt att alla anställda får del av pengarna eftersom alla är med och bidrar.”

Någon större oro för ekonomiskt oroliga tider med stigande inflation och skakiga valutamarknader finns inte hos Avalanches vd.

”En svag svensk krona är inte jättenegativt för oss som bolag. Vi får betalt i dollar från alla plattformar.”

Återgången till mer normala arbetsförhållanden efter pandemin pågår som bäst. De 360 anställda i Stockholm börjar nu på fredag på allvar att återvända till kontoret.

”Men det blir svårt att få plats med alla trots att vi utökat lokalerna med ett halvt våningsplan. Vi tittar på flexibla lösningar där folk kan jobba hemifrån två dagar i veckan”, säger Pim Holfve.

Hur ser prognosen för bolaget ut i år?

”Vi är så nära att nå 1 miljard kronor i omsättning nu. Men målet är främst att öka basen av användare, då kommer pengarna som ett brev på posten.”

Nästa år fyller bolaget 20 år blir det något firande?

”Vi har haft några möten om det, ja.”


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?