Annons

Rekordförsäljning för hörlursbolaget Zound

Tidigare börskandidaten Zound såg intäkterna växa med hela 32 procent under tredje kvartalet. Högtalar- och hörlurbolaget rapporterar även ”rekordhög” lönsamhet. 

Zounds vd Jeremy de Maillard och storägaren Tommy Jacobson.
Zounds vd Jeremy de Maillard och storägaren Tommy Jacobson.

De senaste fem åren har Zound Industries gått från hajpat hörlursbolag, till börskandidat, till krisdrabbad satsning, till hett igen. Nu fortsätter nya vd:n Jeremy de Maillard att ta revansch. 

Under årets tredje kvartal drog Zound in 744 miljoner kronor i nettoförsäljning av högtalare och lurar. Det är en uppgång på 32 procent mot samma period i fjol. Merparten kom från det licensierade varumärket Marshall, som historiskt sett stått för 90 procent av Zounds intäkter. 

Under årets första nio månader steg de totala intäkterna med 69 procent till drygt 2 miljarder kronor. Detta samtidigt som bolaget uppnådde ”rekordhög lönsamhet”, enligt pressmeddelandet som gick ut klockan 9 under onsdagen. Någon exakt siffra nämns inte, men i ett kort telefonsamtal med Di Digital ger Zounds storägare och styrelseledamot Tommy Jacobson en fingervisning.

”Siffran går vi inte ut med, men vinstmarginalen har legat på 7-8 procent. Nu ligger den väl på 9-10 procent”, säger han.

Tillväxten drivs av hög efterfrågan och en god tillgänglighet på produkter. Inte minst säljer hörlurar bra. Där är tillväxten 80 procent mot samma period 2021. Kunderna gillar dessutom att handla på nätet. E-handeln växte med 67 procent, jämfört med tredje kvartalet 2021, och landade på 98 Mkr. 

Flera produktlanseringar bidrog till det ökade intresset. Två exempel är ”Marshall Diamond Jubilee edition”, en serie högtalare och lurar som hedrar Marshalls 60 år som varumärke, och hörlurarna Adidas RPT-02 SOL, som beskrivs som de första ”ljusdrivna premiumsportlurarna” världen skådat. 

Läs mer: Deras solceller laddar inomhus – tar nytt tekniksprång

”Vårt lager är tillbaka på en sund nivå och försäljningen är fortsatt hög i alla kanaler. Vi är förberedda på årets mest hektiska kvartal och vi lägger redan grunden för fortsatt tillväxt under 2023”, säger Jeremy de Maillard, vd för Zound sedan oktober 2020, i ett uttalande. 

2018, året då en börsnotering eller försäljning av Zound först blev aktuell, gjorde bolaget ett resultat på 76 miljoner. 

Men under 2019 ökade intäkterna enbart med blygsamma 8 procent och Zound noterade en förlust på sista raden för första gången i sin historia. Vd:n Pernilla Ekman fick gå och planerna om en notering eller försäljning lades på is.

I slutet av 2020 tog således fransmannen Jeremy de Maillard över som vd. Sedan dess har Zound hittat formen igen.

Bolagets totala omsättning för 2021 slutade på 2,15 miljarder kronor, upp från 1,75 miljarder året innan. 2022 beskrivs som ett rekordår, ett faktum som bekräftas av siffrorna för årets första nio månader. 

Är det dags att damma av planerna på en börsnotering igen?
”Nej de planerna är nedgrävda långt ner. Vi måste visa lönsamhet under en längre period först”, säger storägaren Tommy Jacobson.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake och Streamlit flyttar gränserna inom data

Snowflake har i många år arbetat för att bli den naturliga plattformen för organisationers data, med ambitionen att vara en möjliggörare både internt och externt. Nu stärker det välkända bolaget sitt erbjudande ytterligare genom ett förvärv av innovativa Streamlit.

– Detta underlättar kraftigt för våra användare att bygga datadrivna applikationer direkt i vår plattform, utan extra infrastruktur, förklarar Mats Stellwall, Snowflake.

Förvärvet är resultatet av ett internt Snowflake-hackathon under 2021, där flera team oberoende av varandra använde Streamlit för att skapa interaktiva webapplikationer med data från Snowflake, med några få rader Pythonkod. Detta blev startskottet till en dialog mellan de två bolagen, där det snabbt stod klart att deras respektive visioner stämde väl överens. 

– Streamlit har länge varit ett populärt appramverk i Python för utvecklare världen över och nu kan vi med gemensamma krafter föra demokratiseringen av data ytterligare ett steg framåt. Kombinationen av Streamlits användarvänlighet, flexibilitet och open source-community och Snowflakes skalbarhet, omfång av data samt governance tror vi kommer att möjliggöra helt nya typer av datadrivna applikationer, säger Mats, som är Principal Sales Engineer hos Snowflake. 

Ger ett stort mervärde

Förvärvet syftar till att skapa nya möjligheter inom Data Science och utveckling av datadrivna applikationer. För Snowflakes kunder innebär det en mängd positiva förbättringar; hittills har det krävts tillgång till ett full-stack-team för att bygga applikationer mot Snowflake. Med Streamlit kommer utvecklare, data scientists och machine learning engineers ha möjligheten att bygga applikationer direkt i Snowflake. Mats tvekar att använda begreppet one-stop-shop, men menar att det ändå är en träffande beskrivning.

– Vi har sett att kunderna använder Snowflake för att hämta, samla och tillgängliggöra data. Det har varit användarvänligt, med bra prestanda, men så fort de ska bygga applikationer, även de enklaste, har de behövt sätta upp separat infrastruktur. Då adderas ett lager av komplexitet – det blir exempelvis genast svårare att skala projektet. Nu gör vi tvärtom – vi flyttar applikationerna till datan istället för tvärtom. Därmed får användarna ett mervärde i och med att vår plattform kommer att kunna hantera både applikationen och datan, med prestanda och skalbarhet. 

Möjliggör ökad innovationstakt

En avsevärd fördel som Mats betonar med föreningen Snowflake och Streamlit är möjligheten till ökad innovationskraft och -takt. Att sätta ihop en prototyp eller bygga en simpel applikation för att testa sina möjligheter blir både snabbare och enklare. 

– Det blir enklare att gå från tanke till handling – och idé till marknad – tack vare ett mer agilt arbetssätt. Användarna slipper etablera extra infrastruktur och behöver inte oroa sig över säkerheten – allt är redan integrerat hos Snowflake. Det blir tryggare och smidigare, vilket gör att man vågar experimentera eftersom insatserna inte är lika höga. 

Integration pågår

Just nu jobbar man med integrationen av Streamlit i Snowflake med ambitionen att snart kunna visa mer hur detta kommer att se ut för användare av Snowflake. Mats ser redan en enorm potential med de nya tillämpningarna.

– Vi vet ännu inte vad användarna kommer att skapa eller vilka möjligheter som kommer att uppstå, men avsikten är att möjliggöra att monetisera inte bara data utan även datadrivna applikationer genom Snowflake Marketplace. Vi kommer att presentera en hel del nyheter på vår årliga Snowday – idag, 7 november. Jag hoppas vi kommer att träffa många både nya och existerande kunder där, avslutar Mats.  

Läs mer om Snowflake Snowday här   

Läs mer om Snowflakes förvärv av Streamlit här  

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera