Annons

Rekorddystra siffror från svensk e-handel

För första gången någonsin hamnar Pricerunners e-handlarindex under 60. Detta efter ett år av osäkert pandemiläge, komponentbrist och logistikkaos. ”Den pessimistiska framtidstron är inte oväntad” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.
Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

Pricerunners e-handlarindex drog igång 2018, och tar varje kvartal tempen på e-handeln. Indexet baseras på hur de tillfrågade e-handlarna bedömer att försäljningen utvecklats i jämförelse med det senaste kvartalet, hur försäljningsläget upplevs idag och hur de tror att försäljningen kommer utvecklas under ett år framöver.

Enligt fjärde kvartalets mätning är det framtidstron och upplevelsen av nuläget som har en svacka. 

”Många e-handlare hade ett urstarkt fjärde kvartal under 2020 med rekordvinster, där hårda restriktioner ledde till att fler handlade på nätet. De här starka siffrorna behövde man sedan under samma period 2021 jämföra sig emot, samtidigt som man tampades med fortsatta logistikproblem. Undersökningen har dessutom gjorts under en skakig tid på börsen, så den pessimistiska framtidstron är inte oväntad” säger Evelina Galli, teknik- och konsumentexpert hos Pricerunner.

Fraktproblemen har varit den stora huvudvärken, två tredjedelar av de tillfrågade företagen säger att det är en av aspekterna som påverkade dem mest. Över hälften svarade att ökade produktionskostnader har präglat verksamheten under 2021.

Men allt är inte nattsvart – 70 procent har haft en ökad eller samma omsättning under 2021 som under 2020. I snitt har företagens omsättning gått upp med 24 procent. 

Det fjärde kvartalet innebar shoppinghögtider som julen och Black Friday. Utöver logistikproblem upplevde en fjärdedel av handlarna ett svalnat intresse för Black Friday från kunderna, och 15 procent struntade i att ha kampanjer under perioden. Men än finns intresse för det importerade shoppingjippot – över en tredjedel säger att den utgör en betydande intäktsperiod för deras verksamhet, och 26 procent svarar att Black Friday-reorna har ökat deras omsättning under julhandeln. Det ger dessutom möjlighet för handlarna att rensa ut lagren.

”Det råder en tydlig hatkärlek till Black Friday. Det är tydligt att shoppinghögtiden har växt till att bli ett fenomen vi alla måste förhålla oss till, även om varken e-handlare eller konsumenter är lyriska över hur den påverkar e-handeln i stort” kommenterar Evelina Galli.

Under torsdagen kom beskedet att samtliga restriktioner slopas den 9 februari. Evelina Galli tror inte på en återgång till hur det var innan pandemin. 

”Jag tror att många som innan pandemin hade för vana att handla i butik numera har blivit tvingade att bli mer bekanta med nätshopping, vilket talar till e-handelns fördel. Men självklart innebär det också att pengar som annars kanske skulle ha hamnat på ett online-köp i stället läggs på en god middag på restaurang, en resa eller en annan typ av upplevelse.”

 

 

Läs mer: Grundaren säljer Pricerunner – för andra gången: ”Kunde kanske fått en högre värdering på börsen”

Innehåll från WintAnnons

Egen konsultfirma – hur mycket måste du ta betalt?

Många som driver tjänste- och konsultbolag vet inte ifall deras timpriser kan täcka bolagets löpande utgifter, vilket kan få förödande konsekvenser för deras ekonomi. Anders Nilsson från den automatiserade bokföringstjänsten Wint berättar hur du kan försäkra dig om att du tar rätt timpris för dina tjänster.

Det är vanligare än man kan tro att den som startar upp ett tjänsteföretag väljer att erbjuda ett timpris helt baserat på magkänsla – eller genom att lägga sig på samma nivå som sina konkurrenter. 

– Det man då glömmer bort är att timpriset inte bara är en siffra i en offert, utan någonting som ska se till att du har råd att betala ut din lön och täcka bolagets kostnader varje månad, säger Anders Nilsson, skatte- och redovisningsexpert på den automatiserade bokföringstjänsten Wint. 

Hur mycket behöver du fakturera varje månad?

Det bästa sättet för att bestämma ditt timpris är enligt Anders att börja bakifrån och ställa dig följande frågor:

1. Hur hög lön vill jag och mina eventuella kollegor kunna ta ut varje månad, före skatt?

2. Vilka fasta kostnader, utöver lönekostnader och arbetsgivaravgifter, har jag i firman? (hyra av kontor, telefonräkning, bokföringskostnader, programvaror, etc.)

– När du har dessa summor klara för dig finns flera kalkylverktyg på nätet som du kan använda för att räkna ut hur mycket du behöver fakturera varje månad för att täcka såväl de fasta kostnaderna som din lön och arbetsgivaravgifterna, säger han.

– Ponera att du är ensam i bolaget och vill plocka ut en lön på 40 000 kr före skatt. Dessutom har du fasta kostnader på 15 000 kr i månaden. Då skulle du behöva fakturera för ungefär 76 100 kr/månad för att gå plus minus noll. Men helst vill du såklart gå ytterligare lite plus varje månad för att få ett bra resultat och möjlighet till en utdelning i slutet av året, så vi höjer den siffran till minst 80 000 kr.

Läs också: Företagare – så bör du tänka kring din lön 2023 

Vad blir ditt timpris?

Nu när du vet detta blir nästa steg att avgöra hur många timmar i månaden du kommer kunna ta betalt för. En genomsnittlig arbetsmånad består av 167 timmar, varav ganska många kommer behöva vara odebiterade, då du arbetar med administration, försäljning, reser, går på kundmöten eller på annat sätt lägger ner tid som du inte kan ta betalt för. 

När du räknar ut ditt timpris måste du med andra ord ta höjd för vilken debiteringsgrad du kommer kunna upprätthålla. 

– Man skulle kunna hävda att en sjuttioprocentig debiteringsgrad är ett riktmärke att sträva mot. Det skulle i så fall innebära att du ska försöka ta betalt för ca 117 av dina 167 timmar varje månad, vilket ger dig ett lägsta timpris på ca 685 kr/h (80 000 / 117 ≈ 683,8). För att klara break-even varje månad alltså, påpekar Anders.

Tänk på marginalerna

Nu när du vet allt detta kan du börja kolla vad du har för marginaler att höja ditt timpris ytterligare. 685 kr/h är ditt minimum, men du vill ju kunna gå plus när du har en bra månad så att du har en extra buffert att spela på ifall någon månad skulle gå sämre. Helst vill du alltså höja priset lite till. 

– Det är nu du kan börja snegla på konkurrenterna. Tar de 800, 900 eller till och med 1100 kr/h? Då finns såklart utrymme för dig att höja ditt pris också. Ju högre du har utrymme att gå, desto bättre för dina marginaler, säger Anders. 

Han påpekar också att det finns fler parametrar att ta hänsyn till när det gäller just marginalerna, till exempel att försöka öka debiteringsgraden. Eftersom tid bokstavligt talat är pengar för den som säljer tjänster finns mycket att vinna på att minimera den arbetstid som du inte kan ta betalt för. 

– Ju fler administrationstimmar du kan kapa bort, desto mer tid kan du lägga på att hjälpa dina kunder – vilket innebär extra klirr i kassan för dig. Genom att automatisera din bokföring och ekonomihantering slipper du mycket pappersarbete som du istället kan lägga på det du gör bäst.

Läs mer: så automatiserar Wint din bokföring 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera