1515
Annons

Rekordår för Almi Invest – sålde innehav i 68 bolag

2017 blev ett rekordår för det statliga investeringsbolaget Almi Invest. Totalt sålde bolaget av innehav i 68 bolag vilket drog in totalt 266 miljoner kronor. 

Almi Invests vd Mikael Karlsson (tv) och Koshi Hamedi, medgrundare av portföljbolaget Donya Labs som såldes 2017.
Almi Invests vd Mikael Karlsson (tv) och Koshi Hamedi, medgrundare av portföljbolaget Donya Labs som såldes 2017.Foto:Press/Jack Mikrut

Exitlikviden på 266 Mkr var Almi Invests högsta någonsin och en ökning på 57 procent jämfört med 2016. Två av fjolårets större affärer var försäljningen av Donya Labs till Microsoft och Limes Audio till Google. 

Donya Labs såldes för över 700 miljoner kronor, enligt Di Digitals uppgifter. 

52 procent av Almi Invests exitlikvider kom från försäljning via börs medan 34 procent kom från industriella uppköp. 

Läs mer: De var Sveriges flitigaste techinvesterare 2017 

”Det är glädjande att vår portfölj nu nått den mognad att våra bolag blir intressanta för svenska och internationella köpare. Vår roll är att investera i tidiga skeden och i takt med att bolagen utvecklas lämna över stafettpinnen till privata investerare”, säger Mikael Karlsson, vd för Almi Invest, i ett pressmeddelande. 

På investeringssidan satsade Almi Invest totalt 181 Mkr varav 87 Mkr gick till 51 nya bolag. 

”Vi ser tillbaka på ett mycket lyckat år, både resultatmässigt och investeringsmässigt. Det stora antalet exits under året gör att vi får in kapital som vi kan investera i nya lovande svenska startups”, säger Mikael Karlsson. 

Hör Donya Labs-grundaren Koshi Hamedi i podden Startup Stories:

https://embed.acast.com/startupstories/koshihamedi-donyalabs-microsoft

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.


Innehåll från AccountorAnnons

Accountor: ”Stark koppling mellan digitalisering och kundnöjdhet”

”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.
”Digitalisering är viktigt för fördjupade kundrelationer” menar Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor.

Historiskt har redovisning varit ett analogt fält, med papper och pärmar som givna inslag i arbetsprocessen. De senaste åren har det dock skett en snabb förändring med digitalisering som motor. I utvecklingens framkant ligger redovisningsbyrån Accountor, som kan visa på vinster som jämnare kvalitet och nöjdare kunder.

Företag som outsourcar ekonomihanteringen till Accountor krokar arm med en byrå som inte bara hakat på det här med digitalisering, utan som har det som grund för hela verksamheten.

– Jag sa vid något tillfälle att vi ska bli redovisningsbranschens Spotify, vilket har stannat kvar hos många av våra medarbetare. Det jag menade med det påståendet är att Spotify har förändrat och förbättrat musikbranschen i grunden genom digitalisering, och det är just detta vi gör – fast inom redovisning, bokföring och lön, säger Magnus Högvall, vd på Accountor. 

Robotar ger ökad kvalitet

Accountor har varit på väg mot en digitaliserad verksamhet under en längre tid, men det senaste året har företaget tagit stora kliv. I dag är många av processerna kopplade till ekonomihanteringen delvis automatiserade. 

– Våra konsulter använder bland annat robotar för repetitiva arbetsmoment där det finns kvalitetsrisker. Gör man ett visst moment av transaktionskaraktär många gånger kan det ske misstag. När den här processen är automatiserad höjer det kvaliteten och lassar arbetsbörda från konsulterna, som får mer tid för rådgivning, säger Magnus Högvall. 

Digitalisering = nöjdare kunder

Att använda digitalisering som ett verktyg för att fördjupa kundrelationer är ett viktigt inslag i Accountors filosofi, berättar Cecilia Drugge, head of process improvement. 

– Vi ser en stark koppling mellan digitalisering, ökad kvalitet och långsiktiga kundrelationer. Under vår senaste kundundersökning blev detta särskilt tydligt. Sedan vi digitaliserat fler processer i lönearbetet är kunderna mer nöjda och mer benägna att rekommendera oss till affärsbekanta eller vänner, säger Cecilia Drugge. 

Hon beskriver digitaliseringsresan som ett normaltillstånd för Accountor – att digitalisera för att skapa mervärde för kunderna är inte något företaget gör vid ett tillfälle, för att sedan vara redo för framtiden. Magnus Högvall håller med, och pekar på en stark utveckling inom AI och maskinlärning som kommer att kräva nya kliv framåt.

– Vi är uppmärksamma på vad som händer på marknaden och ödmjuka inför att det inte går att förutse exakt hur allting kommer att utvecklas. Men vi tror att det kommer hända mycket som gör det lättare för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och driva business. Och där i bakgrunden ska vi finnas och hjälpa till, säger Magnus Högvall.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?