1515
Annons

Rekord i smygreklam – 16 influencers underkänns

2017 är inte över än men Sveriges influencers har redan slagit rekord i dold reklam. Under året har Reklamombudsmannen fällt dold reklam för allt från tandblekning till kosttillskott i 22 beslut.

Från vänster: Hannah Widell, Isabella Löwengrip och Amanda Schulman. Foto: TT/Oskar Omne
Från vänster: Hannah Widell, Isabella Löwengrip och Amanda Schulman. Foto: TT/Oskar OmneFoto:TT/Oskar Omne

Att följa influencers, alltså de med välbesökta bloggar, Youtube-kanaler och Instagramkonton, blir allt populärare och i takt med det ökar även den digitala reklamen. När influencers gör reklamsamarbeten med företag i sina sociala medier kan det vara svårt för deras följare att urskilja vad som är reklam, speciellt om influencern inte förklarar vad de har fått betalt för.

Under 2017 fattade Reklamombudsmannen och dess opinionsnämnd, RO och RON, 2 friande och 22 fällande beslut där influencers inte hade märkt ut sina reklamsamarbeten. Det är en markant ökning jämfört med tidigare år. 2015 fälldes endast två influencers, 2016 ökade antalet till nio och i år har det alltså rusat iväg till 22. 

Se den fullständiga listan över fällda influencers nedan.

Att bli fälld av RO innebär inte att man har blivit prövad enligt lag, men Konsumentombudsmannen, KO, stämde förra året bloggaren Alexandra “Kissie” Nilsson och influencernätverket Tourn Media för dold marknadsföring. Huvudförhandlingen ägde rum förra veckan i Patent- och marknadsdomstolen, men enligt KO kan det dröja ett bra tag innan domen kommer.

Läs mer: Nu inleds rättegången om smygreklam mot Alexandra "Kissie" Nilsson 

Bland årets beslut från RO figurerar 16 olika svenska influencers och deras företag. Den som förekommer flest gånger är bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip som har fällts fyra gånger. Hon har bland annat underkänts för en bild på Snapchat av produkter från det egna skönhetsmärket LCC. I beslutet från RON hävdar Löwengrip och LCC att det är givet att Snapchatkontot är en portal för hennes bolag, vilket de som följer kontot vet om. RON håller inte med.

“Nämnden finner inte att en genomsnittskonsument genast uppfattar ett inlägg på Snapchatkontot ”Blondinbella” som reklam enbart genom att visa julklappsboxar från Löwengrip Care & Color”, står det i beslutet.

Även entreprenörerna och systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman nämns i två fällande beslut. Ett gäller Amanda Schulmans Instagramkonto där hon har lagt upp en bild på Hers, systrarnas kosttillskott. Även deras podcast Fredagspodden fälls. I ett avsnitt pratar systrarna om sin skönhetssalong Daisy Grace Beauty Bar, i positiva ordalag. Enligt beslutet “lämnar Hannah Widell dessutom en direkt uppmaning till lyssnarna att söka upp webbplatsen och boka en tjänst".

Läs även: Konsumentverket om rättegången mot Kissie: Världshistorisk 

Till Di Digital säger Amanda Schulman och Hannah Widell att de tar debatten kring reklammärkning på stort allvar, men att podcasten handlar om en stor del av deras liv.

"För oss är det en självklarhet att reklammärka alla samarbeten vi gör – det är i allas intresse. Skulle vi reklammärka precis allt vi gör som rör våra liv på jobbet är det i princip som att reklammärka våra liv, så vi försöker istället hitta rätt balans i gråzonen", skriver de i ett mejl och förklarar att de har uppdaterat sin interna policy kring vad som reklammärks och håller en dialog med RO.

Linda Hörnfeldt är grundare av och vd för Influencers of Sweden, en intresseorganisation för influencers, och hon ser att smygreklam riskerar att dra ner ryktet för branschen.

"Det är ett jättestort problem och något som vi har jobbat med i över två år. Det skapar brist på förtroende hos publiken och allmänheten. Har influencers inget förtroende så har de ingen business alls", säger hon.

Hon tycker inte att reklamsamarbeten är något att skämmas för, så länge man är tydlig med vilket innehåll som är köpt och inte.

"Jag tycker inte att lagstiftningen är otydlig. För mig är det enbart en kunskapsfråga, inte bara hos influencers utan även hos företagen. I många fall är influencers unga, ensamma personer utan utbildning i marknadsföring, så det är inte konstigt att kunskapsnivån hos dem har varit lägre. Då kan man tycka att marknadsföringsavdelningarna hos olika företag borde ha koll på lagen och man borde ställa lite högre krav på dem", säger Linda Hörnfeldt.

Di Digital har sökt Isabella Löwengrip.

 

Influencers och företag fällda för dold reklam 2017

Amanda Schulman och Better You (Instagraminlägg)

Amanda Schulman och Hannah Widell i Fredagspodden och Daisy Grace Beauty Bar (Podcastavsnitt)

Anitha Schulman och Accent (Instagraminlägg)

Calle Schulman och Silja Line (Instagraminlägg)

Denice Moberg och Motiva (Instagraminlägg)

Desirée "Dessie" Nilsson" och Belissas (Blogginlägg)

Desirée "Dessie" Nilsson" och Ukko (Blogginlägg)

Elin Lewenhaupt och Daniel Wellington (Instagraminlägg 1)

Elin Lewenhaupt och Daniel Wellington (Instagraminlägg 2)

Elin Stenling och Printler (Instagraminlägg)

Isabella Löwengrip och Löwengrip Care Color (Blogginlägg)

Isabella Löwengrip och Löwengrip Care Color (Snapchat-story 1)

Isabella Löwengrip och Löwengrip Care Color (Snapchat-story 2)

Isabella Löwengrip/Löwengrip Invest och Storytel (Blogginlägg)

Isabelle Strömberg och J Esthetics Stockholm (Blogginlägg 1)

Isabelle Strömberg och J Esthetics Stockholm (Blogginlägg 2)

Iza Häggström och Glossybox (Instagraminlägg)

Johanna Toftby och Eurotravel Sports (Blogginlägg)

Julia Eliasson och Gymgrossisten (Blogginlägg)

NA-KD, Chic och APPRL angående reklam för Youtubern Therese Lindgrens klädkollektion. Hon fälls dock inte själv.

Paulina "Paow" Danielsson och Shoesaddiction (Instagraminlägg)

Rebecca Fredriksson och Björn Borg, Jefferson (Instagraminlägg)

 

Fakta Reklamombudsmannen

RO:s och RON:s beslut baseras på Internationella Handelskammarens, ICC:s, regler för reklam och marknadskommunikation och en fällning ger inte något straff, utan ska fungera som vägledning om rätt och fel.

Är det olagligt att gå emot ICC:s regler?

“Nej. Men när det gäller reklamidentifiering stämmer ICC:s regler överens med marknadsföringslagen. Även om ICC har något högre krav är de i princip likalydande”, säger Elisabeth Trotzig, Reklamombudsman.

En fällning av RO kan alltså innebära att man har brutit mot marknadsföringslagen. Ansvaret att märka ut reklam ligger enligt Elisabeth Trotzig hos både annonsören, alltså företaget, och distributören, alltså influencern. 

Innehåll från DeelAnnons

Svenska bolag anställer fler utomlands

Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.
Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Sverige är ett av de europeiska länder vars företag snabbast ökar sin anställningstakt utomlands. Det visar Global Hiring Report från Deel - ett bolag som möjliggör för företag att anställa vem som helst, var som helst.

– Vi märker en stor efterfrågan på våra tjänster, säger Daniel Eisenberg, Sverigechef på Deel.

Genom att använda data från över 100 000 kontrakt i 150 länder, och över 500 000 lönedatapunkter från Deel och tredjepartskällor, visar Deel vilka länder som anställer globalt, vem som anställs för vilka roller, och hur detta fenomen påverkar globala betalningar och löner. 

Trenderna granskades över sex månader, från januari till juni 2022. 

– Att Deel haft en rekordsnabb tillväxt ligger i linjer med flera större trender, som viljan till distansarbete i samband med pandemin, global brist på talang och en kulturförändring i vad en arbetsplats kan vara. Både arbetstagare och arbetsgivare tjänar på att gränserna suddas ut menar vi, säger Daniel Eisenberg, som själv leder Deels expansion i Norden på distans från Kenya. 

Deel hjälper i dagsläget över 50 svenska bolag att anställa och leda globala team. Sverige, som har en stark startup-sektor, har ett stort behov av att fylla positioner och hitta talang för att möjliggöra sina tillväxtresor. Svenska företag är, tillsammans med estländska och schweiziska, de företag i Europa som har snabbast växande anställningstakt utomlands, enligt Deels undersökning. 

– Svenska startups har problem med att anställa i den takt de växer i. I förlängningen hotar det Sveriges tillväxt, säger Daniel Eisenberg. 

– Genom att lämna över allt komplicerat pappersarbete och lokal arbetsrätt till oss kan bolagen fokusera på sin tillväxt och lyfta blicken från en svensk arbetsmarknad där det kan vara tufft att hitta rätt kompetenser. En duktig programmerare är en duktig programmerare, oavsett om hen sitter i Djakarta, Vasastan eller i Silicon Valley.

Letar i andra europeiska länder

Svenska företag vänder främst blickarna mot andra europeiska länder när de letar arbetskraft utomlands. Storbritannien, Polen, USA och Tyskland är populära arbetsmarknader bland svenska arbetsgivare, visar rapporten.  

– Hittar du en kandidat i Tyskland idag kan personen få lön via vår plattform redan i morgon. Vi har koll på de lokala lagarna. Om det till exempel sker en lagändring i Österrike en dag så uppdaterar vi dagen efter. Det måste gå fort, avslutar Eisenberg.

Utländska bolag vänder också blickarna mot Sverige när det är dags att anställa. De vanligaste rollerna företag från andra länder hittar i Sverige är dataanalytiker, mjukvaruutvecklare, designer, produktchef och affärsutvecklare. 

 

Mer från Deel

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Deel och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera