1515
Annons

Reklamstopp slår mot Natural Cycles tillväxt

Reklamförbudet mot Natural Cycles fick tillväxten att avta i fjol. Ändå sålde fertilitetsappen abonnemang för 18 Mkr. ”Det visar att kvinnor behöver och vill ha vår produkt”, säger vd:n Raoul Scherwitzl.

Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl, vd, och Elina Berglund Scherwitzl, teknikchef.
Natural Cycles grundare Raoul Scherwitzl, vd, och Elina Berglund Scherwitzl, teknikchef.Bild:Evelina Carborn

Sedan slutet av 2015 har Natural Cycles (NTL) inte tillåtits marknadsföra sig som preventivmedel. Trots att en klinisk studie har visat att appen vid normal användning leder till färre oönskade graviditeter än p-piller kvarstår det förbudet.

Därmed drog bolaget ner markant på marknadsföringen i fjol. Samtidigt sålde man abonnemang för totalt 2 miljoner dollar, eller drygt 18 miljoner kronor.

Det motsvarar en tillväxttakt på 3 procent jämfört med 2015, enligt vd:n Raoul Scherwitzl.

”2016 var ett år då vi fokuserade på kliniska tester och regulatoriska frågor så att vi kan återvända till marknaden som preventivmedel. Vi är därför väldigt glada för den starka försäljningen trots minskad marknadsföring och minskat tillväxtarbete. Det visar att kvinnor behöver och vill ha vår produkt”, säger Raoul Scherwitzl, som har grundat bolaget tillsammans med Elina Berglund Scherwitzl (NTL).

Läs mer: Graviditetsappen Natural Cycles tar in 50 miljoner

Natural Cycles användarbas har växt från 100 000 användare i våras till 150 000 i dag. Av dem är det mellan 35 och 40 procent som betalar för ett abonnemang.

Användarna mäter sin kroppstemperatur med termometer varje morgon och för in datan i appen för att sedan få veta under vilka dagar av menscykeln som fertiliteten är som högst.

Raoul Scherwitzl vill inte uppge något försäljningsmål för 2017 men säger att året ska ”präglas av tillväxt”. Natural Cycles ska fokusera särskilt på den brittiska marknaden.

”I år blir vi belönade för de investeringar vi har gjort under året”‚ säger Raoul Scherwitzl.

Under 2016 tog Natural Cycles in 50 Mkr i riskkapital med Bonnier Growth Media som huvudinvesterare. Även affärsänglarna Isabella Löwengrip (NTL) och Mattias Miksche (NTL) finns med i ägarkretsen.

Bolaget ser stor potential i den användardata man samlar in och rekryterade nyligen dataanalytikern Olle Lundberg, som liksom företagets grundare har ett förflutet på den världskända laboratoriet CERN och dess partikelaccelerator.

Läs mer: Natural Cycles fälls för missvisande reklam

 

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera