1515

Rejält resultatlyft för Paradox – oförändrad utdelning

Spelutvecklaren Paradox Interactive redovisade ett rörelseresultat på 146,8 miljoner kronor under det fjärde kvartalet 2018 vilket var en ökning på 69 procent jämfört med samma period 2017. Analytikerna hade i snitt väntat sig ett rörelseresultat på 113 Mkr enligt Bloombergs sammanställning av tre analytikers prognoser. 

Ebba Ljungerud, vd Paradox.
Ebba Ljungerud, vd Paradox.Foto:Jesper Frisk

Nettoomsättning uppgick till 336,9 Mkr vilket var en ökning på 51 procent jämfört med de 222,4 Mkr bolaget redovisade under det fjärde kvartalet 2017. Analytikerna hade i snitt väntat sig en nettoomsättning på 302 Mkr, enligt Blombergs sammanställning. 

”2018 var ett händelserikt år för Paradox Interactive, och jag är stolt och glad att kunna meddela att vi nu lägger vårt intäktsmässigt bästa kvartal någonsin till handlingarna. Detta gör vi utan att ha släppt något nytt spel under kvartalet, vilket återigen visar på styrkan i vår strategi att utveckla och förlägga spel och varumärken långsiktigt”, skriver Ebba Ljungerud, vd för Paradox, i rapporten. 

Nettoresultatet kom in på 114,3 Mkr vilket kan jämföras med 68,8 Mkr under det fjärde kvartalet 2017. 

”Ur vårt perspektiv har Paradox tillväxtresa bara börjat och 2019 kommer vi att investera mer än någonsin i att bygga för framtiden. Med det i åtanke vill jag igen poängtera att vår omsättning och vårt resultat varierar kraftigt mellan kvartal, beroende på timing av releaser av nya spel och expansioner”, skriver Ebba Ljungerud i rapporten. 

Blickar vi framåt så konstaterar Ebba Ljungerud att 2019 ser ut att bli ett år med växande konkurrens på distributionsmarknaden med flera aktörer som utmanar Steam. 

”Vi ser denna utveckling som positiv för Paradox Interactive. Vi äger en stark portfölj av populära spel och välkända varumärken, innehåll som är mycket attraktivt för alla de aktörer som vill slå sig in på distributionsmarknaden. Vår strategi är fortsatt att arbeta brett med alla marknadens ledande distributörer”, skriver hon. 

Under 2019 kommer Paradox även lanserar de två nya speltitlarna Age of Wonders: Planetfall och Imperator: Rome. 

”Vi kommer även att avslöja mer om några av de spelprojekt som just nu är under utveckling hos våra spelstudior, men som ännu inte har offentliggjorts”, skriver Ebba Ljungerud. 

Styrelsen föreslår en utdelning på 1 krona per aktie vilket var en oförändrad nivå jämfört med året före. 


Innehåll från SeavusAnnons

8 tips för en smidig migration till Atlassian Cloud

Många känner redan till det faktum att Atlassian slutade att sälja sina lokala licenser från och med februari 2021. Om ni använder några Atlassian-verktyg med hosting så innebär det alltså att ni kan behöva byta till molnet snart. Oavsett storleken på er organisation så kan migrationsprocessen till Atlassian Cloud verka komplicerad och till och med läskig i vissa fall. Med rätt strategi, planering och utvärdering kan dock migrationen till molnet bli stressfri och utan driftstörningar. 

Som en auktoriserad Atlassian Enterprise Gold Solution-partner har Seavus certifierade ingenjörer kunskap och insikter om vad ni måste tänka på och förbereda för innan ni påbörjar migrationsprocessen, samt hur ni drar nytta av den.

Här kommer några av de bästa tipsen från Seavus experter, och ni bör vara uppmärksamma på dem när ni migrerar till Atlassian Cloud:

1.  Kolla upp juridiska problem med datalagring

Det första ni måste göra är att kolla upp eventuella juridiska problem som kan uppstå i samband med koppling till datalagring i Atlassian Cloud. Det är väldigt viktigt att tackla och lösa alla dessa problem innan ni börjar planera migrationsprocessen. Detta gör att ni kan vara säkra på att ni faktiskt kan byta till molnet innan ni påbörjar de förberedande aktiviteterna.

2. Informera användare om den kommande migrationen

Eftersom Atlassians verktyg oftast används på daglig basis är det av yttersta vikt att man informerar alla användare om den kommande migrationen och förbereder dem på de associerade förändringarna. Ni måste informera alla intressenter och användare att en migration till molnet planeras och vad de kan vänta sig av processen. Det ger dem tid att vänja sig vid tanken och förbereda sig på de kommande förändringarna. Vidare kommer detta även förbereda dem på UAT-delen.

3. Utvärdera er Atlassian-produkts tillgänglighet i molnet

Det är rekommenderat att öronmärka lite tid åt att utvärdera alla appar ni använder ovanpå Atlassian-produkterna och kontrollera deras tillgänglighet i molnet. Om något tillägg inte är tillgängligt så måste ni kolla upp och planera andra alternativ.

4. Bestäm användarautentisering 

När det kommer till autentisering av användare så måste ni slå fast önskad användarautentisering för molnet. Om SSO (single-sign-on) behövs måste molnsidan ställas in för det.

5. Planera användarmigration

En av sakerna ni måste vara uppmärksamma på är att bestämma hur ni ska migrera användare samt bekräfta migrationsvägen för användarna.

6. Välj rätt migrationsmetod

Ni måste se till att välja rätt migrationsmetod baserat på produkterna ni migrerar och huruvida ni redan har något på molnsidan.

7. Glöm inte att köra en testmigration

När ni migrerar till molnet är det viktigt att köra minst en testmigration efter vilken ett UAT genomförs.

8. Följ alla ändringar

Att migrera till molnet är en process, och därför är det fördelaktigt att ha en plats där man följer all relevant information. Vidare ska ni ta fram en steg för steg-bok för er test- och produktionsmigration.

Som ni redan vet är planering nyckeln till framgång vid migration till molnet. Om ni vill lära er mer om hur man gör denna process smidig, kostnadseffektiv och mindre tidskrävande så ska ni ansluta er till oss vid Atlassian Clould-workshop: Hur man förbereder en framgångsrik molnmigration 

 

Mer från Seavus

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Seavus och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?