1515
Annons

Regeringen vill införa p-förbud för elsparkcyklar – ny lag på gång

Regeringen vill ge kommunerna större möjligheter att reda upp situationen kring elsparkcyklarna. Nu föreslås ett förbud mot parkering på cykelbanor och trottoarer – såvida det inte finns en anvisad plats.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth vill göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar.

Den föreslagna lagändringen, som nu skickas på remiss, ska göra det lättare för kommunerna att flytta på elsparkcyklar, och även ta ut en avgift för det från bolagen.

”Kommuner och elsparkcykelföretag behöver ta ett större ansvar för att reda upp situationen med slarvigt parkerade elsparkcyklar i en del av våra städer. Regeringen ger nu kommunerna ytterligare ett verktyg för att skapa ordning och reda genom införandet av ett parkeringsförbud på gator och cykelbanor”, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande från regeringen.

Regeringen bedömer att förslaget kommer att göra det enklare för kommunerna att själva kunna bedöma vad som är en felparkering eller inte. I promemorian från regeringen framgär det också att kommuner har också möjlighet att meddela undantag från förbudet. Detta undantag behöver inte märkas ut utan kan exempelvis informeras om ”digitalt eller med hjälp av anslag som inte måste uppfylla kraven i vägmärkesförordningen”.

LÄS OCKSÅ Norge har tröttnat på elscooter-olyckorna – förbjuder fyllekörning 

Stockholms Handelskammare, där operatörerna Tier och Voi är medlemmar, ser risker med förslaget.

”Det är ett väldigt kraftfullt verktyg. Har man en klok och ansvarstagande kommun då kan den användas för att fintrimma användandet av tjänsterna så man får bättre framkomlighet. Men har man en kommun som bara vill förbjuda elsparkcyklarna då blir det här ju såklart döden för den friflytande mobiliteten”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, och fortsätter:

”Bollen kommer att ligga hos kommunerna om de får det här verktyget.”

Stockholm Stads trafikborgarråd Daniel Helldén (mp).
Stockholm Stads trafikborgarråd Daniel Helldén (mp).Foto:Jack Mikrut

Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) har länge efterfrågat tydligare spelregler och välkomnar det nya förslaget från regeringen.

”Det här är ett steg i rätt riktning. Vi inför hårdare regler i vår tillståndhandling för bolagen. Det här innebär ytterligare verktyg”, säger han och fortsätter:

”Om den här förordningen antas så krävs det ju att vi gör lokala anpassningar annars blir det ju ett totalförbud. Så det måste vi sätta oss ner och göra om detta blir verklighet.”

Om lagförslaget godkänns kommer det träda i kraft den 1 augusti i år.


Innehåll från DinteroAnnons

Nu blir betalningstransaktioner ännu enklare

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.
‍Dinteros grundare Daro Navaratnam.

‍Dinteros grundare Daro Navaratnam hittade en brist i betalningsmarknaden. Med en unik och kundcentrerad strategi förvandlade han bristen till en framgångssaga. Nu gör Dintero betalningstransaktioner ännu enklare för företag.

Tech-företaget Dintero har haft en kraftig tillväxt ända sedan starten. I januari 2021, efter bara tre års verksamhet, värdesattes bolaget till 200 miljoner kronor. Sedan dess har marknadsvärdet fortsatt att öka. 

Dintero har sin bas i Daros erfarenhet från det första företag han byggde – Dsafe. I kombination med en klar företagsfilosofi och en bra idé, visste han att han var något riktigt unikt på spåren. 

– Vi såg att de minsta kunderna betalar ganska mycket för sina betalningslösningar i jämförelse med stora aktörer och tänkte att så bör det inte vara, säger Daro Navaratnam. 

Målet med Dintero var därför att ta bort komplexiteten i betalningsbranschen. Daro föresatte sig att utveckla en användarvänlig och flexibel betallösning för att skapa ett rimligare alternativ för små och medelstora företag. För kunderna har skillnaden blivit markant – Dintero erbjuder stor flexibilitet, men också en samlad plats för alla behov och funktioner. 

I starten var det bara två anställda, Daro och Frode Aannevik, som idag är Chief Technology Officer (CTO) i Dintero.

– Vi fokuserar väldigt mycket på att skaffa en förståelse för kundernas behov, speciellt vad gäller små- och medelstora företag. Det är helt essentiellt att lyssna på kunderna för att förstå vilka utmaningar de har och hur vi kan lösa deras unika behov på ett bra sätt med teknologi, konstaterar Frode.  

En sak i synnerhet var uppenbar: 

– Att bygga en långsiktig, förtroendebaserad relation med kunderna betyder väldigt mycket mer än kortsiktig försäljning. 

Läs mer om Dintero  

Fick licens från finansinspektionen

‍Denna grundfilosofi har företaget fortfarande, fyra år senare och många kunder rikare. Idag har Dintero 16 anställda som arbetar med utveckling och försäljning. I november i fjol nådde företaget en ny milstolpe – då de fick sin licens beviljad hos norska finansinspektionen. 

– Detta var ett stort erkännande som möjliggör för oss att förenkla kundernas betalningsresa ytterligare, säger Magnus Gleditsch, som är Growth Manager hos Dintero.

Företaget fortsätter att kontinuerligt utveckla och förbereda betalningslösningar anpassade för omnikanal och vidareutvecklar ständigt för att göra livet enklare för sina kunder.

– Vårt mål är sund växt framför snabb tillväxt. Vi ska alltid leverera det vi har lovat våra kunder och följa upp med goda råd och support, avslutar Magnus. 

Se hur enkelt det är att komma igång med Dintero 

Mer från Dintero

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dintero och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?