1515

Regeringen satsar 500 miljoner på AI och backas av svenska storbolag

Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP)  öppnar upp om nya tech-satsningen. Totalt satsar regeringen en halv miljard på att utveckla svensk AI, och initiativet backas av en rad tunga spelare inom det svenska näringslivet.

Foto:Pontus Lundahl/TT

Detaljerna börjar klarna kring regeringens AI-satsning, som Di Digital rapporterade om i höstas. Forskningscentret ska ligga i Göteborg på Lindholmens Science Park med planerad invigning under tredje kvartalet i år. Enligt digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP) avsätter innovationsmyndigheten Vinnova 50 miljoner kronor om året i tio år till AI-satsningar i Sverige.

”Det är en långsiktig satsning på sammanlagt en halv miljard kronor, pengar som sedan matchas med minst lika mycket från företagen genom olika projekt”, säger han till Di Digital i samband med presskonferensen där AI-centret presenterades.

Läs mer: Digitaliseringsministern vill starta nytt AI-center: Sverige ligger efter 

Centret ska vara öppet för individer och team från universitet, industrin och näringslivet. Ett dussintal bolag har enligt ministern redan engagerat sig i satsningen däribland Astra Zeneca, Stena och Volvo Cars. Förutom att bidra med ekonomiska resurser ska bolagen även bjuda på sin data till vad Peter Eriksson kallar en ”datafabrik” – en gemensam datapool för att kunna bedriva forskning inom AI.

”Själva guldet när det gäller artificiell intelligens är datan. Traditionellt håller bolagen krampaktigt fast vid sin data, här handlar det tvärtom att skapa en attraktiv forskarmiljö genom att samverka och dela information”, säger han.

Läs mer: Facebook satsar vidare på AI: Öppnar två nya labb 

AI bygger på att lära maskiner att känna igen mönster. I korthet handlar det om att låta en dator ta del av en bit information upprepade gånger med en tillhörande förklaring, till dess att datorn själv lär sig identifiera den. För att testa och utveckla AI och bygga nya verktyg och tillämningar för tekniken, krävs därför stora mängder data. Något som AI-centret i Göteborg ska öppna upp för.

”Det här kommer att vara en samverkansplattform även för mindre startupbolag att bedriva sin forskning. Vi behöver skapa en miljö där företag, akademi och samhälle möts för att kunna ta nästa steg och locka till oss duktiga människor inom AI", säger Peter Eriksson.

Centrala forskningsområden kommer bland annat att vara finans, teknik, livsvetenskap, hälsovård och medicin, men även beröra ämnen som juridik och konst.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?