1515
Annons

Regeringen lägger 10 miljoner på digital kompetens: "För lite kunskap"

För att höja kompetensen kring digitaliseringen i kommuner och landsting avsätter regeringen 10 miljoner kronor till utbildning. ”Det behövs ett lyft”, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).
Digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP).

Kommunerna och landstingen måste höja den digitala kompetensen. Det menar regeringen som i dag beslutat att skjuta till 10 miljoner kronor till utbildning för kommun- och landstingspolitiker samt anställda i kommun- och landstingsledningar. 

”När det gäller digitaliseringen i dag är det inte politiker som driver på, man gör det man upplever är nödvändigt men det räcker inte”, säger digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP). 

Läs mer: Så har det gått för digitaliseringsminister Peter Eriksson 

De 10 miljonerna ska fördelas över tre år under perioden 2018 till 2020. I år avsätts 2 Mkr, 2019 ökar det till 3 Mkr och slutligen 5 Mkr under 2020. Utbildningen ska ges av Sveriges kommuner och landsting, SKL.

Anledningen till att regeringen väljer att avsätta pengarna är den utredning som OECD kom ut med tidigare år, på beställning av regeringen. Den visade att kompetensen kring digitaliseringen bör öka och att regeringens digitaliseringsstrategi från 2017 måste göras till verklighet.

Politiker och ledningar inom kommun och landsting har helt enkelt inte tillräckligt bra koll på digitaliseringsfrågor och måste få hjälp med det, enligt Peter Eriksson (MP).

”Där handlar det om en bristande kompetens och vi bedömer att det behövs ett lyft när det gäller politiker och chefer i kommuner och landsting”, säger digitaliseringsministern.

Regeringen anser att kommunerna och landstingen ute i landet står inför stora utmaningar där digitaliseringen har en stor del i lösningen. Men enligt Peter Eriksson tar de lokala politikerna inte tag i digitaliseringen ordentligt.

”Det kommer väldigt få initiativ från det politiska hållet. Det visar att det finns för lite kunskap”, säger han.

Frågan är dock hur långt man kommer på 10 Mkr. Enligt Peter Eriksson kommer summan räcka eftersom det handlar om en begränsad skara som är aktuella för utbildningen, hur många det är kan han däremot inte svara på. 

”I första svängen handlar det om kommunerna. Jag har ingen exakt siffra, men vi har ju 290 kommuner med chefer och politiker”, säger han.

Digitaliseringsministern stänger dock inte dörren för att öka anslaget om det skulle krävas.

”10 miljoner kronor är avsatt nu, skulle man behöva öka det så får vi titta på det, då får vi ta en diskussion.”


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?