1515

Rebtel blir fintechbolag: ”Vi tittar på att köpa en neobank”

Telefoni-appen Rebtel avsätter drygt 130 miljoner för att utveckla banktjänster. Snart ska appen erbjuda överföringar mellan bankkonton. ”Vi kan vara prisledande”, säger vd:n och Kinnevik-veteranen Magnus Larsson.

Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.
Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.Foto:Jesper Frisk

Ip-telefonitjänsten Rebtel grundades 2006 som en sorts arvtagare till Skype. Numera är röstsamtal något som erbjuds av alla från Apple till Whatsapp. Därför har också Rebtel förändrat sin affär.

Under en ny ledning har Rebtel utvecklat en tjänst där migranter världen över kan ringa till varandra och till och med få betalt för att rekrytera nya användare.

Nu avslöjar Rebtel ett nytt affärsområde: pengaöverföring via appen och så småningom fler banktjänster än så.

”På sikt har vi kommunikation, arbete och banktjänster. Och det ska fungera gränslöst mellan olika länder”, säger Magnus Larsson, Rebtels vd.

Redan i dag kan användarna skicka Rebtel-krediter mellan sig. På Kuba kan dessa sedan några veckor användas för att betala interneträkningen. Framöver kommer Rebtel även att erbjuda överföringar mellan bankkonton, säger Magnus Larsson.

”Vi har inga bedrägerier inom vår tjänst eftersom vi vet vem användaren är, vilka den känner, och så vidare. Det gör att vi kan vara prisledande.”

Läs mer: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna” 

Rebtels nya riktning ser ut att börja ge resultat. I fjol steg omsättningen med drygt 20 procent till 96 miljoner dollar, eller över 800 Mkr, enligt Magnus Larsson.

Nu avsätter bolaget 16 miljoner dollar, eller över 130 miljoner kronor, till att utveckla banktjänster. Hälften av summan kommer från den egna kassan och hälften i form av ett lån från bolagets ägare.

Rebtel kan komma att utveckla egna lösningar. Men pengarna kan också gå till ett uppköp av en så kallad ”neobank”, ett fintechbolag som erbjuder banktjänster men som i många fall saknar en egen banklicens.

”Det finns flera hundra neobanker runtom i världen som har svårt med sin finansiering. Vi tittar aktivt efter att köpa en för att snabba på vår strategi”, säger Magnus Larsson, som tidigare var Sverigechef på Comviq.

Fintechtjänster blir allt vanligare i appar som tidigare handlade om kommunikation. På senare år har både Facebook Messenger och svenska Truecaller börjat erbjuda banköverföringar.

Rebtels målgrupp är alla migranter som behöver kommunicera över landsgränser. Just nu fokuserar bolaget främst på USA, där man riktar sig mot alla från exil-kubaner i Florida till latino-amerikaner i Kalifornien. 

”Många tänker att migranter är flyktingar, men det är bara omkring 10 procent av hela gruppen. Det finns en halv miljard migranter som skulle utgöra världens femte största land. Det är en grupp ingen pratar om, och gör man det så är det i negativa termer”, säger Magnus Larsson.

Läs mer: Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?