1515

Rebtel blir fintechbolag: ”Vi tittar på att köpa en neobank”

Telefoni-appen Rebtel avsätter drygt 130 miljoner för att utveckla banktjänster. Snart ska appen erbjuda överföringar mellan bankkonton. ”Vi kan vara prisledande”, säger vd:n och Kinnevik-veteranen Magnus Larsson.

Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.
Magnus Larsson, vd för Rebtel sedan 2015.Foto:Jesper Frisk

Ip-telefonitjänsten Rebtel grundades 2006 som en sorts arvtagare till Skype. Numera är röstsamtal något som erbjuds av alla från Apple till Whatsapp. Därför har också Rebtel förändrat sin affär.

Under en ny ledning har Rebtel utvecklat en tjänst där migranter världen över kan ringa till varandra och till och med få betalt för att rekrytera nya användare.

Nu avslöjar Rebtel ett nytt affärsområde: pengaöverföring via appen och så småningom fler banktjänster än så.

”På sikt har vi kommunikation, arbete och banktjänster. Och det ska fungera gränslöst mellan olika länder”, säger Magnus Larsson, Rebtels vd.

Redan i dag kan användarna skicka Rebtel-krediter mellan sig. På Kuba kan dessa sedan några veckor användas för att betala interneträkningen. Framöver kommer Rebtel även att erbjuda överföringar mellan bankkonton, säger Magnus Larsson.

”Vi har inga bedrägerier inom vår tjänst eftersom vi vet vem användaren är, vilka den känner, och så vidare. Det gör att vi kan vara prisledande.”

Läs mer: Truecaller-grundaren: ”Sverige kan bättre än att stänga gränserna” 

Rebtels nya riktning ser ut att börja ge resultat. I fjol steg omsättningen med drygt 20 procent till 96 miljoner dollar, eller över 800 Mkr, enligt Magnus Larsson.

Nu avsätter bolaget 16 miljoner dollar, eller över 130 miljoner kronor, till att utveckla banktjänster. Hälften av summan kommer från den egna kassan och hälften i form av ett lån från bolagets ägare.

Rebtel kan komma att utveckla egna lösningar. Men pengarna kan också gå till ett uppköp av en så kallad ”neobank”, ett fintechbolag som erbjuder banktjänster men som i många fall saknar en egen banklicens.

”Det finns flera hundra neobanker runtom i världen som har svårt med sin finansiering. Vi tittar aktivt efter att köpa en för att snabba på vår strategi”, säger Magnus Larsson, som tidigare var Sverigechef på Comviq.

Fintechtjänster blir allt vanligare i appar som tidigare handlade om kommunikation. På senare år har både Facebook Messenger och svenska Truecaller börjat erbjuda banköverföringar.

Rebtels målgrupp är alla migranter som behöver kommunicera över landsgränser. Just nu fokuserar bolaget främst på USA, där man riktar sig mot alla från exil-kubaner i Florida till latino-amerikaner i Kalifornien. 

”Många tänker att migranter är flyktingar, men det är bara omkring 10 procent av hela gruppen. Det finns en halv miljard migranter som skulle utgöra världens femte största land. Det är en grupp ingen pratar om, och gör man det så är det i negativa termer”, säger Magnus Larsson.

Läs mer: Migranter i USA sätter ny fart på Rebtel 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?