1515
Annons

Reapris när Soundcloud sålde aktier till Twitter

Spotify uppges vilja köpa Soundcloud. Men Soundclouds värdering är lägre än vad som hittills har framkommit, avslöjar Di Digital. Dessutom har Twitter fått köpa aktier i Soundcloud till reapris.

Soundclouds två grundare: Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.
Soundclouds två grundare: Eric Wahlforss (tv) och Alexander Ljung.

In English: Twitter bought 11 percent of Soundcloud at a bargain price

Musikjätten Spotify (NTL) uppges vilja köpa konkurrenten Soundcloud (NTL), ett av de största svenska startupbolagen med en miljardvärdering och 175 miljoner användare.

Soundclouds grundare har enligt Bloomberg begärt 8,6 miljarder kronor vid en försäljning. Det är högre än musiktjänstens senaste värdering, som enligt flera medier ska vara 6 miljarder kronor.

Läs mer: Soundcloud till salu – ägarna vill ha 1 miljard dollar

Men i själva verket är värderingen lägre än så, kan Di Digital avslöja.

Enligt handlingar som Di Digital har tagit del av värderades Soundcloud till 5,4 miljarder kronor när Twitters riskkapitalgren Twitter Ventures och en rad befintliga ägare tidigare i år investerade 825 miljoner kronor i bolaget.

Den senaste investeringen räcker inte ens särskilt långt.

Affärens storlek bekräftas av källor i riskkapitalbranschen och framgår i Soundclouds handlingar, trots att bolaget har valt att maskera själva aktiepriset i dokumenten.

Soundcloud bekräftar för Di Digital att Twitter samt en rad befintliga ägare investerade i tjänsten i våras men vill inte uppge hur stor finansieringsrundan var.

En talesperson för bolaget vill inte heller kommentera Di Digitals uppgifter gällande den lägre värderingen med hänvisning till att man inte ”spekulerar i värderingar”.

Den svenska musiktjänsten är ofta förtegen om sina finanser. När Di Digital intervjuade grundaren Eric Wahlforss (NTL) i vintras uppgav han att han inte var orolig för bolagets ekonomi men han ville i övrigt inte kommentera saken alls.

Läs mer: Soundcloud-grundaren talar ut: ”Har varit ett jäkla jobb”

Vilket pris som är aktuellt i förhandlingarna med Spotify har inte framkommit. Men den värdering på 5,4 miljarder kronor som Di Digital har kunnat avslöja är betydligt lägre än den, enligt medieuppgifter, önskade prislappen.

Soundclouds värdering är en knäckfråga i förhandlingarna, enligt analytikern Mark Mulligan, som bevakar musikindustrin.

”Jag tror att Soundcloud är för högt värderat för Spotify”, säger han.

Läs mer: Spotify vill köpa Soundcloud

Trots kapitalinjektionen på 825 Mkr är musiktjänsten pressad att få upp intäkterna via sin Spotify-utmanare Soundcloud Go.

”Deras kapitalförbränning ökar i takt. Den senaste investeringen räcker inte ens särskilt långt”, säger Mark Mulligan.

Dessutom kan Di Digital avslöja att Soundclouds aktiepris har sjunkit.

När Twitter Ventures investerade i tjänsten i år gjorde man det till ett 17 procent lägre aktiepris än det som var aktuellt vid Soundclouds föregående finansieringsrunda under hösten 2013. Till det lägre priset kunde Twitter knipa en aktiepost som motsvarar drygt 11 procent av Soundcloud.

Dessutom ska Twitters investering ha skett med kraftiga preferensvillkor, enligt uppgift till Di Digital.

Det ska enligt en källa röra sig om villkor som ger Twitter en avkastning på tre eller fyra gånger sin initiala investering om Soundcloud till exempel säljs eller börsnoteras. Villkoren har dock inte gått att bekräfta i handlingarna.

Läs mer: Sjunger Soundcloud på sista versen?

Det går att beskriva Twitters investering i Soundcloud som en nedåtrunda, där ett bolag tar in kapital till en lägre värdering än tidigare. Detta eftersom Soundclouds bolagsvärdering (med de nya pengarna inräknade) har stigit med mindre än den summa pengar som Twitter och de övriga ägarna gick in med.

Samtidigt vägs det lägre aktiepriset upp av ett högre totalt antal aktier som har tillkommit mellan de två finansieringsrundorna. Därmed resulterar det lägre aktiepriset ändå i en högre värdering.


Länkarna i texten går till nordictechlist.com, en databas om bolagen, investerarna och personerna i den nordiska techsektorn.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera