1515

Reapris när Bonnier sålde Toca Boca

När Bonnier sålde spelsuccén Toca Boca var det för en tredjedel av det pris som tidigare hade varit aktuellt, kan Di Digital avslöja. 

Bonnier sålde Toca Boca för betydligt mindre än tänkt.
Bonnier sålde Toca Boca för betydligt mindre än tänkt.Foto:Axel Öberg

I april sålde Bonnier apputvecklaren Toca Boca till kanadensiska Spinmaster för ett pris som ingen av parterna ville uppge.

Läs mer: Toca Bocas vd: ”Jag är lättad”

Toca Boca grundades 2010 och hade i våras nått fler än 140 miljoner nedladdningar med sina pedagogiska, lekfulla spel för barn mellan 2 och 9 år.

Redan i höstas kunde Di Digital avslöja att Bonnier, som också äger Dagens industri, hade för avsikt att sälja Toca Boca. Då uppgav källor inom riskkapitalvärlden att prislappen skulle hamna mellan 500 miljoner kronor och 1 miljard kronor.

I somras ska en prislapp på mellan 700 och 800 Mkr varit uppe för diskussion, enligt källor med insyn.

Prislappen blev klart lägre än så. Under 500 Mkr, enligt uppgifter till Di Digital efter försäljningen.

I själva verket såldes Toca Boca för 263 Mkr, alltså hälften av det som ska ha varit det lägst tänkbara priset när säljprocessen inleddes. Prislappen framgår av leksaksjätten Spinmasters rapport för årets andra kvartal.

Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon har uppgett att bolaget förde diskussioner med fler än 10 köpare under affärens gång.

I juni rapporterade Di Digital att Toca Boca drogs med förluster på nära 25 Mkr under 2015. Det efter att ha gått med 11 Mkr i vinst 2014.

Anledningen ska ha varit kraftiga investeringar i ”video och konsumentprodukter”, enligt vd:n Björn Jeffery.

Läs mer: Toca Boca gjorde jätteförlust inför försäljningen

I fjol ökade också Toca Bocas omsättning med nära 50 procent till 116 Mkr. Personalstyrkan i Toca Boca AB, bolaget som står för den största delen av koncernens intäkter, fördubblades i fjol, enligt årsredovisningen för 2015.

Det är sedan tidigare känt att Toca Boca har investerat i att bygga upp en egen filmstudio i New York, med avsikt att skapa en prenumererad videotjänst för barn.

Bolagets omställning har alltså hittills bekostats av den tidigare ägaren Bonnier, medan Spinmaster får chansen att kamma hem de vinster som eventuellt kommer att uppstå.

Di Digital har sökt Bonnier Growth Medias vd Ulrika Saxon för en kommentar. 


Läs även:

Foto:

Historien om Toca Boca – Så skapade Bonnier sitt digitala guldägg

Foto:

Analys: ”En affär där alla är vinnare – utom grundarna”


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?