Readly READ +8,47% Dagens utveckling visade på ökade intäkter och ett förbättrat resultat för det första kvartalet 2022, vilket Di rapporterade om på torsdagsmorgonen.
I en intervju med DiTV - som genomfördes innan börsens öppning - menar Readlys vd Mats Brandt att bolaget just nu har ett starkt fokus på produkt och användarupplevelse.
”Vi är mitt i ett skifte här där vi lägger mycket krut på att utveckla produkt och att förbättra användarupplevelsen. Vi har också avsevärt dragit ner på marknadsföring. Givet det tycker jag vi kommer ut väl i kvartalet. Det är ett starkt kvartal, men vi kan så mycket mer”, säger han.
Era betalda prenumeranter ökar och ni skriver att ni ska öka ljudbaserat innehåll under året för att öka attraktionskraften mot yngre. Är det en viktig målgrupp?
”Absolut. Vi kommer att selektivt, förmodligen i England, att rulla ut podcasts. Det är innehåll som kommer från förlagen. Syftet är att ta mer mindshare i mobilen och komma åt yngre målgrupper på ett mer kraftfullt sätt än vad vi gör idag.”
Är ni oroliga för att användare ska välja bort er till följd av inflationen?
”Vi har inte höjt priserna på tio år. Med tanke på att vi hade 40 titlar när vi lanserade och i dag har 7500 så är det ju de facto prissänkningar vi ägnat oss åt under ganska många år. Vi ser när vi gör tester att det finns en klar betalningsvilja för kvalitetsinnehåll som är lättillgängligt, så vi känner oss ganska trygga i det här även om det är en prövande tid för många användare.”
Klockan 9:13 hade Readlys aktie stigit med 23 procent till 8,44 kronor. Sett till hela 2022 har kursen dock halverats.
Se hela intervjun i klippet ovan.