1515

Readly dubblar omsättningen – växer internationellt

Den digitala prenumerationstjänsten Readly ökar både omsättning och förluster under 2017. Med nya vd:n Jörgen Gullbrandson satsar bolaget nu på de utländska marknaderna med förhoppningen att folk ska överge "papperskänslan".

Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.
Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.

Readlys prenumerationstjänst för magasin växer på flera fronter. 2017 närmare dubblade koncernen sin omsättning jämfört med föregående år, från 65 till 127 miljoner kronor.

Men samtidigt som omsättningen växer fortsätter koncernen att gå med förlust. 2017 redovisas röda siffror om minus 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

”Affärsmodellen är uppbyggd så att det kostar att ta in nya prenumeranter, som vi börjar tjäna pengar på först senare. Nu gasar vi i marknadsföringen för att plocka in en större kundbas och göra vinst över tid”, säger Jörgen Gullbrandson.

Bolaget erbjuder i dag sin tjänst i 46 länder med lokala titlar och anställda på plats. Det har gjort att Tyskland i dag är den största marknaden, följt av Storbritannien före Sverige på tredje plats. 

Förra årets starka tillväxt har mycket att tack de tyska prenumeranterna, där omsättningen trefaldigades, från 15 till 42 miljoner. I Sverige växte affären med 41 procent till 43 miljoner kronor.

"Det är otroligt kul att se att Sverige nu bara är vår tredje största marknad. Som svenskt bolag vill man alltid bevisa att den här idén som har gått bra på hemmaplan även fungerar på nya marknader", säger Jörgen Gullbrandson, som trädde som vd för Readly i mars i år.

Enligt Jörgen Gullbrandson planerar Readly ytterligare etableringar i fler länder med fokus på de europeiska marknaderna. Näst på tur är Schweiz där bolaget lanserar sin tjänst under juni månad.

Han menar även att branschen är på väg mot en digitalisering i likhet med det skifte som musikindustrin redan har genomgått drivet av streamingjättar som Spotify. Med 3000 magasin anslutna till tjänsten, hoppas Readly bli ledande i utvecklingen.

"Vi är där musikindustrin var för 10 år sedan. Konsumtionen kommer att flytta över till den digitala arenan mer och mer. I dag har vi 6,5 procent digital penetration av magasinmarknaden och det kommer bara att öka", säger Jörgen Gullbrandson.

Hur ser konkurrensläget ut för digitala prenumerationer?

”Vi är ganska ensamma om den här tjänsten, däremot konkurrerar vi om användarnas tid. Dels handlar det om ströläsningen, där vi framför allt konkurrerar med social medier. Men även tiden framför brasan på en söndagseftermiddag när vi hoppas att folk väljer att läsa en artikel istället för att titta på Netflix”.

Att läsa ett magasin är starkt förankrat i känslan av att hålla i en fysisk tidning. Hur ska ni övertyga folk till digital läsning?

”Jag tror inte att vi kommer att nå en hundraprocentig penetration. Folk fortsätter att köpa fysiska upplagor för att de vill ha den känslan ibland, samtidigt som de vill hinna läsa en artikel eller två digitalt när de sitter på tåget på väg till jobbet", säger Jörgen Gullbrandson.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?