1515
Annons

Readly dubblar omsättningen – växer internationellt

Den digitala prenumerationstjänsten Readly ökar både omsättning och förluster under 2017. Med nya vd:n Jörgen Gullbrandson satsar bolaget nu på de utländska marknaderna med förhoppningen att folk ska överge "papperskänslan".

Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.
Jörgen Gullbrandson tillträdde som vd för prenumerationstjänsten Readly i mars i år.

Readlys prenumerationstjänst för magasin växer på flera fronter. 2017 närmare dubblade koncernen sin omsättning jämfört med föregående år, från 65 till 127 miljoner kronor.

Men samtidigt som omsättningen växer fortsätter koncernen att gå med förlust. 2017 redovisas röda siffror om minus 70 miljoner kronor, vilket är en ökning med närmare 19 procent jämfört med 2016.

”Affärsmodellen är uppbyggd så att det kostar att ta in nya prenumeranter, som vi börjar tjäna pengar på först senare. Nu gasar vi i marknadsföringen för att plocka in en större kundbas och göra vinst över tid”, säger Jörgen Gullbrandson.

Bolaget erbjuder i dag sin tjänst i 46 länder med lokala titlar och anställda på plats. Det har gjort att Tyskland i dag är den största marknaden, följt av Storbritannien före Sverige på tredje plats. 

Förra årets starka tillväxt har mycket att tack de tyska prenumeranterna, där omsättningen trefaldigades, från 15 till 42 miljoner. I Sverige växte affären med 41 procent till 43 miljoner kronor.

"Det är otroligt kul att se att Sverige nu bara är vår tredje största marknad. Som svenskt bolag vill man alltid bevisa att den här idén som har gått bra på hemmaplan även fungerar på nya marknader", säger Jörgen Gullbrandson, som trädde som vd för Readly i mars i år.

Enligt Jörgen Gullbrandson planerar Readly ytterligare etableringar i fler länder med fokus på de europeiska marknaderna. Näst på tur är Schweiz där bolaget lanserar sin tjänst under juni månad.

Han menar även att branschen är på väg mot en digitalisering i likhet med det skifte som musikindustrin redan har genomgått drivet av streamingjättar som Spotify. Med 3000 magasin anslutna till tjänsten, hoppas Readly bli ledande i utvecklingen.

"Vi är där musikindustrin var för 10 år sedan. Konsumtionen kommer att flytta över till den digitala arenan mer och mer. I dag har vi 6,5 procent digital penetration av magasinmarknaden och det kommer bara att öka", säger Jörgen Gullbrandson.

Hur ser konkurrensläget ut för digitala prenumerationer?

”Vi är ganska ensamma om den här tjänsten, däremot konkurrerar vi om användarnas tid. Dels handlar det om ströläsningen, där vi framför allt konkurrerar med social medier. Men även tiden framför brasan på en söndagseftermiddag när vi hoppas att folk väljer att läsa en artikel istället för att titta på Netflix”.

Att läsa ett magasin är starkt förankrat i känslan av att hålla i en fysisk tidning. Hur ska ni övertyga folk till digital läsning?

”Jag tror inte att vi kommer att nå en hundraprocentig penetration. Folk fortsätter att köpa fysiska upplagor för att de vill ha den känslan ibland, samtidigt som de vill hinna läsa en artikel eller två digitalt när de sitter på tåget på väg till jobbet", säger Jörgen Gullbrandson.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera