1515

Raw Fury och Coffee Stain sponsrar Stugan

De svenska spelförläggarena Raw Fury och Coffee Stain Studios sponsrar varsitt lag i sommar-inkubatorn Stugan. Totalt deltar 26 indie-spelutvecklare i den tredje upplagan av programmet.

Jana Palm, chef för Stugan.
Jana Palm, chef för Stugan.

Uttagningarna för sommar-inkubatorn Stugan är klara. Totalt deltar 26 unga spelutvecklare i 15 lag som ska ta fram varsitt ”indie spel”, medan de bor tillsammans i en svensk sommarstuga. Se listan över deltagarna och en film med spelen under utveckling här

Budgeten för inkubatorn ligger på cirka en miljon kronor, pengar som donerats från en rad spelprofiler och spelföretag. 

”Nytt för i år är att två av de 15 lagen är sponsrade. Det är de svenska spelförläggarna Raw Fury (NTL) och Coffee Stain Studios (NTL) som står bakom detta. De bidrar med kunskaper, erfarenheter, men även kapital”, säger Jana Palm, som är chef för Stugan.

Jana Palm är även ansvarig den spelhub som Sting (Stockholm Innovation & Growth) inrättat på Medborgarplatsen i Stockholm. Vidare är hon gift med Tommy Palm, grundaren bakom Resolution Games och en av initiativtagarna till Stugan. 

Jana Palm nämner även att Raw Fury är förlaget bakom spelat Gonner, som utvecklades på Stugan av Mattias Dittrich.

Läs mer: Nu vill spelbranschen ragga riskkapital 

Spelen som är under utveckling vid årets upplaga av Stugan är en salig blandning. Kreatörerna kommer från Sverige, men även Kenya, Mexiko, Brasilien, Sydafrika, Tyskland, Bosnien Herzegovina, Turkiet, Polen, Singapore, Spanien, Tjecken, USA, Storbritannien och Danmark.

”Lagen tävlar inte med varandra. Tanken är snarare att de ska hjälpa varandra”, säger Jana Palm.  

Antalet ansökningar ökade med 20 procent i år. Totalt tog man emot ansökningar från 53 länder. Även antalet VR-projekt har ökat, liksom antalet kvinnor som sökt.

Stugan pågår mellan den 26 juni och den 12 augusti och stöds av personer som jobbar på några av Sveriges största spelbolag: Dice, King, Mojang, Resolution Games, Snowprint Studios, med flera. Mentorer som Tommy Palm, Rami Ismail (vid Vlambeer) och Oskar Burman (från Fast Travel Games) får i år sällskap av spelprofiler från Oculus, Supercell, Raw Fury och Coffee Stain Studios. 

”Det handlar om att samla begåvade spelutvecklare och ge något tillbaka till spelbranschen. Folk från hela världen kommer hit. Två spelutvecklare har flyttat till Sverige på grund av Stugan”, säger Jana Palm.

Läs mer: Så har det gått för Stugans alumner Foto: Kollage
Clint Siu, som medverkade i Stugan 2015, ligger bakom spelet Prism som har blivit Featured både på IOS och Android. Siu flyttade till Sverige efter att ha varit med i Stugan.

Fotnot: NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska techscenen.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?