1515

Ratade riskkapital - gick med vinst ett år efter lansering

Träningsappen Bruce har vuxit snabbt och samtidigt ratat riskkapital sedan starten. Nu, endast ett år efter lanseringen, visar bolaget svarta siffror på rörelsenivå. 

Bruce-gänget: Anton Holmquist, grundare, Lizen Johansson, partner, och Magnus Elm, vd och grundare.
Bruce-gänget: Anton Holmquist, grundare, Lizen Johansson, partner, och Magnus Elm, vd och grundare.Foto:Pressbild

I söndags publicerade Di Digital en rad artiklar om svenska startupbolag som växer snabbt utan att ta in stora mängder riskkapital, så kallad "bootstrapping". Kartläggningen har väckt starka reaktioner i branschen och fått många bolag att höra av sig med uppgifter om sin omsättning och externa finansiering.

Läs mer: Tio snabbväxare som nobbar riskkapital

Ett av dessa är träningsappen Bruce som startades i Stockholm av Magnus Elm och Anton Holmquist i början av 2015. De har vuxit helt utan riskkapital sedan starten. 

“Vi har kunnat fokusera all energi på att bygga världens bästa produkt och inte slösat en enda timme på att skriva affärsplaner, göra likviditetsbudgetar eller träffa investerare”, säger Magnus Elm, grundare och vd på Bruce (NTL).

För ett drygt ett år sedan, i september 2016, lanserade bolaget sin tjänst skarpt. Det hade då hade det tagit ett år att bygga tjänsten, som kan beskrivas som ett Spotify för tränings- och gymabonnemang.

Läs mer: Nobbade riskkapital – sålde till Microsoft för 800 miljoner 

”Jag och Anton har jobbat utan lön i drygt två år. Men vi går runt på rörelsenivå just nu. För två månader sedan har vi kunnat ta ut lön på cirka 30 000 kronor per månad. Det är inte mycket, men vi klarar oss på det”, säger Magnus Elm.

I samband med lanseringen klev Lizen Johansson ombord som partner med ansvar för att ansluta partneranläggningar i Stockholm.

Magnus Elm uppger att bolaget omsätter 700 000 kronor per månad i dag. I september steg antalet betalade kunder till 1000 – och tillväxten ligger på cirka 20 procent per månad.

Läs mer: Apoteas vd: ”Tar ni in för mycket kapital blir ni av med bolaget”

Bruce har i dag sex medarbetare och 250 anslutna partners i Stockholm och Göteborg. De flesta är mindre gym och träningsanläggningar, yogastudios, klättercenter, simhallar, samt fighting- och crossfitklubbar.

"Fokus är på att ta in mindre, självständiga aktörer. Men vi har inga problem med att ta in större aktörer om det gynnar våra medlemmar. Vi jobbar redan nu med Worldclass, som ju är en mindre gymkedja”, säger Magnus Elm.

Bolaget har lyckats växa utan att ta externt riskkapital. 

"Det finns många fördelar med att inte ta in riskkapital. Några tydliga är att man måste vara extremt kreativ och hitta affärsmodellen snabbt. Vi har drivits av det. En annan fördel är att man slipper ha någon som lägger sig i allt hela tiden. Vi har kunnat göra vår egen grej”, säger Magnus Elm.

Ska ni ta in riskkapital längre fram?

"Vi har inga planer på det just nu. Men hittar vi rätt investerare, så absolut. Det skulle kunna vara någon som gjort en liknande resa och kan hjälpa oss med internationell expansion, rekrytering och strategi. Vi kikar just nu på storstäder för att besluta var nästa satsning ska ske.”

Fotnot: NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med grundarna , investerarna och bolagen på den nordiska tech-sektorn.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?