1515

Raketstart för influerarens skönhetsmärke – sålde för 23 miljoner första året

Youtubern Therése Lindgren är en av Sveriges största influerare. Under första året fick hennes veganska hudvårdsmärke en rivstart. 

Therése Lindgren (till vänster) är kreativ chef för Indy Beauty, och driver det tillsammans med varumärkeschefen Elinor Edberg och vd:n Amanda Wennberg.
Therése Lindgren (till vänster) är kreativ chef för Indy Beauty, och driver det tillsammans med varumärkeschefen Elinor Edberg och vd:n Amanda Wennberg.Foto:Ellen Waldton

Therése Lindgren har i dag över 800 000 prenumeranter på sin Youtube-kanal och över 900 000 följare på Instagram. Hon startade sin resa i sociala medier när hon var sjukskriven för utbrändhet för fem år sedan. Sedan dess har hon stadigt byggt upp sin följarskara och hunnit skriva två böcker.

För ett år sedan drog hon igång det veganska hudvårdsmärket Indy Beauty som är certifierat av djurskyddsorganisation Djurens rätt. 

“Mina följare var med på min resa till att bli vegan 2015 och många av dem har efterfrågat veganska hudvårdsprodukter. Beslutet att involvera dem i utvecklingen av Indy Beauty tror jag har varit avgörande för våra framgångar”, säger Therése Lindgren.

Följarna har bland annat varit delaktiga i en panel med 8 000 kvinnor i åldrarna 14-40 år som har hjälpt till med allt ifrån varumärkesnamn, färgval och förpackningsdesign. I ett av de senaste inläggen på Indy Beautys Instagram-konto, med nära 90 000 följare, tackar Therése Lindgren för alla ansökningar till att vara med i en reklamfilm för hudvårdsmärket.

“Jag är tacksam över att ha en så stor plattform för att sprida frågor jag själv brinner för, som psykisk ohälsa och veganism. Därför var det viktigt för mig att vi skulle ladda Indy Beauty med värderingar som kan bidra till en positiv samhällsutveckling, som att vara snäll mot sig själv och andra”, säger Therése Lindgren.

Läs mer: Utdelningar på tiotals miljoner: Så går det för influencerbolagen 

Beslutet att involvera mina följare i utvecklingen tror jag har varit avgörande.

Produkterna säljs i dag hos alla apotekskedjor, Åhlens och Lyko.se, och Indy Beauty omsatte drygt 23 miljoner kronor under första året. Men hon är inte ensam om att ta del av resultatet. Skönhetsmärket startade hon tillsammans med CCS Healthcare Nordic, som i november förra året köptes upp av Trimb Healthcare. Hur ägarfördelningen ser ut är dock inget de båda parterna vill gå ut med.

“Skönhetsbranschen är enormt konkurrensutsatt och de flesta företag har svårt att tjäna pengar under första året. Därför är jag väldigt glad och tacksam över att det har gått så bra”, säger Therése Lindgren.

Med Indy Beauty sällar sig hon sig till en skara av influencers som har lanserat egna skönhetsmärken. Andra svenska exempel är bloggaren och entreprenören Isabella Löwengrip samt makeupartisten och Instagram-profilen Linda Hallberg. Löwengrip Beauty registrerades för F-skatt i mitten av 2013, omsatte 10 miljoner kronor under 2014 och närmare 48 miljoner kronor under 2017.

Läs också: Yotubern Therése Lindgren lanserar hudvårdsmärke 


Innehåll från JetshopAnnons

Composable Commerce är svaret på en kundresa i förändring

Den globala e-handeln utvecklas i extrem fart. Medan det öppnar för spännande möjligheter innebär det också en komplex utmaning för många e-handelsaktörer, inte minst eftersom kundens väg genom kundresan tenderar att förändras minst lika fort.

– Det gäller att ständigt vara redo att ställa om för att möta sina kunder på bästa sätt, vare sig det är via sociala medier eller via live-shopping, som exempel på viktiga orderkanaler, säger Rikard Andersson, kommersiell chef Jetshop.

Med nära två decenniers erfarenhet från e-handeln och dess skiftande premisser har SaaS-leverantören Jetshop samlat på sig en mängd värdefulla insikter kring hur branschen utvecklas. Rikard berättar att en viktig lärdom har varit att de som vill ligga i täten vad gäller konkurrenskraft behöver vara genuint nyfikna, våga testa och sedan ta datadrivna beslut.

– Det innebär i högsta grad att våga prova nya system och att ge sin organisation rätt verktyg för att hålla en hög takt. Ett sådant experimentellt tankesätt kräver dock rätt ramverk och flexibla lösningar för att slå väl ut. Då kan man inte fortfarande arbeta utifrån ett one-stop-shop-koncept genom klumpiga legacysystem, konstaterar han. Dessa monoliter saknar den flexibilitet och snabbrörlighet som krävs för att genomföra de förändringar som är nödvändiga för att fortsätta utveckla sin affär i en ständigt föränderligt klimat.

API-baserad arkitektur

Rikard rekommenderar istället att arbeta utifrån en flexibel, API-baserad arkitektur och att satsa på så kallad Composable Commerce. Med detta koncept är aktörer och varumärken inte längre bundna till monolitiska applikationssviter, utan kan arbeta flexibelt och byta ut de delar som inte uppfyller kraven. Detta kan gälla exempelvis funktionalitet kring personalisering, prisoptimering eller kampanj- och lojalitetshantering.

– Composable Commerce handlar om att ge varumärken och återförsäljare flexibiliteten och verktygen för att smidigt utöka sin handelslösning, verksamhet och tillväxt baserat på affärskrav och strategi. Att man kan komponera sin lösning efter just de system som bäst löser många affärskritiska utmaningar och skapar de bästa kundupplevelserna.

Framtidssäkrar verksamheten

Genom att anamma dessa flexibla, fristående moduler i en helhetsstruktur via API:er kan e-handlare implementera sin egen digitala handelsteknologistack och därmed definiera exakt hur frontend-upplevelsen ser ut och hur verksamheten fungerar på backend.

Således lägger verksamheten grunden för den snabbrörlighet som krävs för att man ska kunna leverera innovativa upplevelser i snabbhet och skala och skilja sig i en allt hårdare konkurrens.

– Detta är ett oerhört effektivt sätt att framtidssäkra sin verksamhet. Moderna lösningar består av kraftfulla applikationer som kommunicerar med varandra genom välformulerade API:er. Det gäller därför att bygga sin lösning på en teknisk bas som möjliggör flexibilitet och att man utökar funktionaliteten genom att byta ut enskilda komponenter istället för hela lösningar. Detta är anledningen till att vi byggt Jetshop Commerce som en API- och molnbaserad SaaS-plattform för e-handlare, som alltid körs på senaste versionen med senaste tekniken.

Jetshop Commerce är en helt headless och API-driven lösning, vilket öppnar upp för att skapa design och funktionalitet som är helt anpassade efter kundens behov och önskemål. Tack vare ett vidsträckt ekosystem av partners ger Jetshop därmed sina kunder möjlighet att välja de lösningar som passar bäst i just deras e-handel, lite som att bygga Lego.

– Vi är Nordens största SaaS-företag inom digital handel och det är en position vi har nått genom att vara lyhörda för e-handlarna och deras behov. Det tänker vi fortsätta med; vi vill spela en aktiv roll vad gäller att hjälpa våra kunder att utveckla sina onlineaffärer och nå sina mål, avslutar Rikard.

Läs mer om Jetshops lösningar för e-handel här 

Lär mer om Composable Commerce 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jetshop och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?