1515

Quinyx: "Vi går absolut över 100-miljonersvallen i år"

Schemaläggningstjänsten Quinyx starka tillväxt i Storbritannien gör att grundaren räknar med rejäl tillväxt. Runt hörnet hägrar även lönsamhet för det 12 år gamla bolaget.

Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.
Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.

Erik Fjellborg är bara 30 år gammal men har redan varit vd för Quinyx (NTL) i 12 år. Bolagets produkt är en molnbaserad schemaläggningstjänst och inspirationen kom från ett sommarjobb på McDonald's.

Läs mer: Qliktech-profil går in i svenska Quinyx 

12 år efter att det grundades har Quinyx hunnit växa rejält, men dras fortfarande med stora förluster.

I fjol sålde bolaget för 78 miljoner kronor och resultatet blev -24 miljoner kronor visar årsredovisningen. 

Båda måtten går i rätt riktning, 2015 var omsättningen 63 miljoner kronor och resultatet -33 miljoner kronor.

Enligt grundaren är svarta siffror nu inte långt borta.

”I år är vi kassaflödespositiva, och det är det viktigaste måttet att kika på. Möjligtvis kommer vi även ha en positiv sista rad. På kvartalsmässig basis blir vi lönsamma redan i år", säger Erik Fjellborg till Di Digital.

2017 kommer även omsättningstillväxten att ta fart säger han.

”Det ut som att vi kommer att växa bolaget med 45 procent ungefär och absolut gå över 100 miljonersvallen.”

Det som driver tillväxten är enligt honom utvecklingen Storbritannien, som har blivit Quinyx viktigaste exportmarknad.

"Där mer än fördubblades orderingången förra året och första halvåret i år har gått ännu bättre. Storbritannien har faktiskt gått om Sverige i orderingång de här kvartalen.”

I dag har Quinyx 260 000 betalande användare totalt, varav 70 000 finns i Storbritannien och resten i Norden. Exempel på företag som använder Quinyx är McDonald's, Starbucks och Vapiano.

Erik Fjellborg menar att Quinyx produkt passar bra in på Storbritanniens arbetsmarknad. I det framväxande fenomenet "gig economy",  som karaktäriseras av tillfälliga jobb och frilansare, finns utrymme för en schematjänst där man bland annat kan byta arbetspass och sköta sin semester i mobilen, menar han.

"Bolagen där behöver effektivisera sig och jobba med processer kring schemaläggning. Sen är det en stor marknad med stora bolag.”

2014 investerade Alfven & Didriksson 95 miljoner kronor i bolaget och året efter tog man in 20 miljoner kronor, varav tre fjärdedelar kom från riskkapitalbolaget Zobito.

I höstas tog man in ytterligare 17 miljoner kronor band annat från Alfven & Didriksson. Att ta in pengar var även ett sätt att låta nyckelpersoner köpa in sig i bolaget menar Erik Fjellborg.

Läs även: EQT Ventures investerar i danskt HR-bolag


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?