1515
Annons

Qliktech-profil går in i svenska Quinyx

Svenska Quinyx, som utvecklat en molntjänst för schemaläggning, tar in 20 miljoner kronor i ny finansiering. Samtidigt kliver Qliktechs tidigare försäljningschef Magnus Lindhe in i styrelsen.

Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.
Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.

Erik Fjellborg grundade Quinyx år 2005. Inspirationen kom från ett sommarjobb på McDonalds.

“Jag insåg att man hade ett jätteproblem med schemaläggning. Idén var att bygga ett webbaserat system som kunde göra det lättare för anställda och arbetsgivare på personalintensiva bolag”, säger han.

Tio år senare driver han ett bolag med 100 anställda och en omsättningsprognos för 2015 på närmare 80 miljoner. Förutom McDonalds – som varit med sedan starten – kan han nu räkna storbolag som Ica, Sats-kedjan och Burger King som kunder.

För ett år sedan tog bolaget in 95 miljoner kronor i finansiering från Alfven & Didriksson. Nu fylls kassan på med ytterligare 20 miljoner kronor. 15 av dem kommer från riskkapitalbolaget Zobito, som drivs av det svenskgrundade teknikbolaget Qliktechs tidigare ledningsgrupp. Samtidigt skjuter de nuvarande ägarna till ytterligare 5 miljoner kronor.

I samband med investeringen kliver även Magnus Lindhe, partner på Zobito och tidigare försäljningschef på Qliktech, in i Quinyx styrelse.

“Det är han som är bakgrunden till hela investeringsrundan skulle jag säga. Vi ville ha in Magnus Lindhe i styrelsen. Han har byggt ett av de mest framgångsrika b2b-bolagen i norden”, säger Erik Fjellborg.

Quinyx system är helt molnbaserat och bolaget tar betalt per användare och månad. I fjol omsatte bolaget 53 miljoner kronor med en förlust på 11 miljoner kronor. I år räknar Erik Fjellborg med en omsättning på nära 80 miljoner kronor.

“Men vi kommer att visa röda siffror även i år. Vi investerar i vår expansion”, säger han.

Utöver Sverige, Norge och Danmark har Quinyx även kontor i Storbritannien och, sedan i våras, i Finland.

“Vi kikar på Tyskland och USA som nästa steg”, säger Erik Fjellborg.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera