1515

Qliktech-profil går in i svenska Quinyx

Svenska Quinyx, som utvecklat en molntjänst för schemaläggning, tar in 20 miljoner kronor i ny finansiering. Samtidigt kliver Qliktechs tidigare försäljningschef Magnus Lindhe in i styrelsen.

Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.
Erik Fjellborg grundade Quinyx efter ett sommarjobb på McDonalds.

Erik Fjellborg grundade Quinyx år 2005. Inspirationen kom från ett sommarjobb på McDonalds.

“Jag insåg att man hade ett jätteproblem med schemaläggning. Idén var att bygga ett webbaserat system som kunde göra det lättare för anställda och arbetsgivare på personalintensiva bolag”, säger han.

Tio år senare driver han ett bolag med 100 anställda och en omsättningsprognos för 2015 på närmare 80 miljoner. Förutom McDonalds – som varit med sedan starten – kan han nu räkna storbolag som Ica, Sats-kedjan och Burger King som kunder.

För ett år sedan tog bolaget in 95 miljoner kronor i finansiering från Alfven & Didriksson. Nu fylls kassan på med ytterligare 20 miljoner kronor. 15 av dem kommer från riskkapitalbolaget Zobito, som drivs av det svenskgrundade teknikbolaget Qliktechs tidigare ledningsgrupp. Samtidigt skjuter de nuvarande ägarna till ytterligare 5 miljoner kronor.

I samband med investeringen kliver även Magnus Lindhe, partner på Zobito och tidigare försäljningschef på Qliktech, in i Quinyx styrelse.

“Det är han som är bakgrunden till hela investeringsrundan skulle jag säga. Vi ville ha in Magnus Lindhe i styrelsen. Han har byggt ett av de mest framgångsrika b2b-bolagen i norden”, säger Erik Fjellborg.

Quinyx system är helt molnbaserat och bolaget tar betalt per användare och månad. I fjol omsatte bolaget 53 miljoner kronor med en förlust på 11 miljoner kronor. I år räknar Erik Fjellborg med en omsättning på nära 80 miljoner kronor.

“Men vi kommer att visa röda siffror även i år. Vi investerar i vår expansion”, säger han.

Utöver Sverige, Norge och Danmark har Quinyx även kontor i Storbritannien och, sedan i våras, i Finland.

“Vi kikar på Tyskland och USA som nästa steg”, säger Erik Fjellborg.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?