1515

Qapital tar in 250 miljoner kronor - ska växa i USA

Den svenska bankutmanaren Qapital tar in 250 miljoner kronor för fortsatt tillväxt i USA. Bland de största investerarna finns Swedbank Roburs och Norrons techfonder.

George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.
George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.
George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.
George Friedman är vd och medgrundare av den svenska bankutmanaren Qapital.Foto:Jesper Frisk

Det svenska fintechbolaget Qapital (NTL) har fullt fokus på den amerikanska marknaden. Sedan bolagets lansering av sin spartjänst i USA 2015 har användarantalet växt till 420 000 användare. Numera erbjuder bolaget även lönekonton och en investeringstjänst.

”Visionen att bli en fullservice-bank har vi haft från dag ett men det har varit svårt att göra allt på en gång. Vår gamifierade spartjänst har varit central för oss och gör det nu möjligt att sälja in lönekonton och robotinvestering”, säger bolagets medgrundare och vd George Friedman.

Nu tar bankutmanaren in nytt kapital för att nå ut bredare med sina tjänster. Qapital tar in 250 miljoner kronor av bland andra Swedbank Robur Ny Teknik, som största investerare, samt Norron Asset Management, SEB:s pensionsfond och Athanase Industrial Partner. Det framgår av dokument från Bolagsverket och bekräftas av bolaget.

”Det här är ett av få fintechbolag som jag tycker har en så bra produkt. Det ger även en enorm trovärdighet att utvecklarteamet kommer från Avanza. De vet hur man bygger en fungerande plattform”, säger Carl Armfelt, förvaltare av Swedbank Robur Ny Teknik.

Storbankernas aktiefonder har det senaste året börjat investera i onoterade bolag, i Swedbanks fall genom den ett år gamla fonden Robur Microcap som även investerade i  poddplattformen Acast i höstas

”Vi hade några investerare som tidigare gick in i Acast. Vi inspirerades av den investeringen som bankfonderna gjorde och såg även trenden med Spotify. Det är hett med svensk tech just nu”, säger George Friedman. 

Läs även: Acast tar in över 150 miljoner från bankfonder 

Bankernas aktiefonder investerar traditionellt i startupbolag med en plan att gå till börsen inom ett par år. Däremot uppger Carl Armfelt att det finns en större flexibilitet när det gäller vissa investeringar.

”Man kan inte ha för kort tidshorisont när det gäller den här typen av investeringar. Vi kan ha en mix av bolag som har kommit olika långt och sen får man pusha dem att gå till börsen när det är dags. När det gäller Qapital växer de så pass fort att det ändå kan gå hyfsat snabbt, säger Carl Armfelt.

George Friedman kan ännu inte uppge något resultat för 2017. För 2016 gjorde bolaget en rörelseförlust på 33 miljoner kronor jämfört med 10 Mkr 2015. Intäkterna steg under samma period från 0 till ynka 2 Mkr. Men med ett Visa-kort och transaktionskostnader kommer den siffran att öka för 2017.

”Vi har intäkter på sparandet och på varje transaktion på Visa-korten för lönekontona. Nu får vi även ett tredje intäktsben genom investeringstjänsten”, säger han.

Läs även: Sparappen Qapital börjar med fondsparande för amerikanska kunder 

Qapital, som är ett helsvenskt bolag, försökte inledningsvis lansera sin produkt i Sverige och när samarbetet med svenska storbanker misslyckades tog de sikte på USA. Även om Europa lockar så ligger allt fokus på USA nu, uppger George Friedman. Bolaget har även fått en skjuts av Google som i höstas listade appen som den mest innovativa.

Förutom rundan på 250 Mkr har bolaget tidigare under 2017 tagit in 110 Mkr av befintliga ägarna, som Northzone och Rocketship vc, vilket Di Digital då rapporterade om.

”Det är kul att de nu har förutsättningar att växa ytterligare i USA. För närvarande pekar alla kurvor upp både avseende kunder, kundengagemang och produktbredd… Vi tror Qapital kan bli nästa stora svenska techsuccé”, säger Pär-Jörgen Pärson, partner på Northzone, i ett mejl till Di Digital.

(Artikeln har uppdaterats. Tidigare uppgick den totala summan till 232 miljoner kronor. Bolaget uppger att ytterligare 20 Mkr ingår i finansieringsrundan men som ännu inte registrerats på Bolagsverket.)


Innehåll från SnowflakeAnnons

Saxo Banks övergång till molnlösningar realiserar värdet av data

Många finansiella aktörer står inför en betydande förändring, där de måste utvärdera om deras legacy-system är utrustade för att hantera de snabbt ökande kraven på data, särskilt i fråga om skalbarhet och kompatibilitet. Som en följd av detta övergår allt fler företag till molnbaserade lösningar för att bättre förstå och utnyttja sina data.

Förutom att många äldre lösningar lider av brist på skalbarhet, är de ofta också dyra att underhålla och komplexa att förvalta. Detta är faktorer som är avgörande i finansiella miljöer, där smidighet, kostnadseffektivitet och tillgänglighet blir viktigare för var dag som går. Historiskt har data inom finansbranschen lagrats i separata datasilor, -lager eller -sjöar, vilket avsevärt försvårat att skapa en 360-graders vy av den insamlade informationen. Med molndataplattformar blir det lättare att möta sådana utmaningar och därmed utveckla en verkligt datadriven organisation, med full översikt av befintliga möjligheter och risker.

Skalbarhet, funktionalitet och priskontroll

För Saxo Bank syftade övergången från datalagring on-premise till i molnet till att uppnå ökad skalbarhet, bättre funktionalitet och precisare priskontroll, utan att kompromissa med säkerheten. Ejvind Hald, chef för Saxo Banks globala informationslager, förklarar att den snabba förändringstakten inom finansiella lagar och riktlinjer, i kombination med ökade krav på regelefterlevnad, var ytterligare anledningar till att den internationellt kända banken valde att gå över till molnet.

– Nya bestämmelser kräver mer data för att möta ökade krav. Förr eller senare har man så mycket data att det blir svårt att analysera och använda den. Genom att använda en automatiskt uppdaterad molndataplattform sparar våra anställda mycket tid i arbetet med att efterleva internationella lagstiftningar och krav. Det möjliggör också för våra team att arbeta mer självständigt. Molnlösningar är därtill personal- och kostnadseffektiva, vilket underlättar för oss att vara flexibla som företag – vi kan visualisera all vår data och dela dem med rätt personer vid rätt tidpunkt, var de än befinner sig. Det är en enorm fördel när det gäller att realisera värdet av data.

Säker åtkomst dygnet runt

Saxo Bank valde Snowflakes molnplattform som lösning. Den kommunicerar och samlar in samtliga relevanta data och virtualiserar dem sedan automatiskt och omedelbart till alla team. Effekterna har redan varit betydande, men övergången har inte varit helt utan utmaningar. 

– Det fanns en viss oro för att kunderna skulle känna att molnet inte är tillräckligt säkert. Samtidigt förväntar sig våra kunder tillgänglighet dygnet runt, på resande fot, från dag ett. Säkerheten var därför avgörande i vårt val av molnleverantör och vi käånner oss trygga med de avancerade lösningar som Snowflake tillhandahåller. Framöver ska vi också implementera ett krypteringsverktyg från Snowflakes partnernätverk, för att stärka våra redan robusta säkerhetsåtgärder.

Alla tre stora moln på begäran

Christian Andersen, försäljningsdirektör för Snowflake Danmark, förklarar att molnlösningen i fråga ger finansiella aktörer möjlighet att bryta sig loss från existerande legacy-system. Dataplattformen gör det till exempel möjligt för kunderna att lagra sina data i ett eller flera moln, utan att datan någonsin lämnar Snowflake. Resultatet är snabb och säker datadelning i ett globalt nätverk, vilket inkluderar dataset från S&P, Factset, ESG-dataset och många fler.

– I takt med att cyberattacker ökar har det blivit tydligt att heltäckande molnlösningar, och inte on-premise-lösningar, är den säkraste vägen att gå. Därför erbjuder vår plattform en samlad plats för alla data, med förstklassig säkerhet och styrning. Detta är kritiska faktorer för alla finansiella aktörer i dag, avslutar Christian.

Läs mer om Saxo Banks lösningar 

Läs mer om Snowflake

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?