1515
Annons

Proptech-bolaget skräddarsyr nya bostäder – växer med över 100 procent

Proptech-bolaget Libitum ska göra det enklare att köpa nyproducerade bostäder, och har redan flera av de största byggbolagen i kundportföljen. Nu växer deras plattform med över 100 procent. 

Libitums nytillträdde vd Johan Corke.
Libitums nytillträdde vd Johan Corke.

Den som köper en nyproduktion har många beslut att ta. Från försäljningen av bostaden till valet av golvmaterial. 

Proptech-företaget Libitums affärsidé går ut på att samla processen – från köp till tillträde – i en egen plattform. På så vis vill man förenkla bostadsköpet både för den som köper en nyproduktion liksom för leverantören. 

Bland andra JM, Skanska, Riksbyggen står på kundlistan. 

”Det är långa ledtider i branschen, ibland kan det ta upp till två år innan man får flytta in. I vår plattform samlas all den information som kunderna behöver. Vi digitaliserar helt enkelt kundresan när man köper en nyproducerad bostad”, säger Libitums nytillträdde vd Johan Corke. 

Bolaget, som grundades 2010, har hittills visat på en något blygsam tillväxt. 2020 omsätter de 11,1 miljoner kronor och gör en förlust på 5,5 miljoner kronor. Libitum framhåller dock att nyckeltalet ARR (annual recurring revenue) är mer representativt. Det skrivs till 10 miljoner kronor för fjolåret och kommer mer än fördubblas under 2021. 

Men under 2021 börjar det släppa för bolaget. 

De senaste 12 månaderna har bolaget hanterat runt 14 000 nyproducerade bostäder i sin plattform, vilket motsvarar en tillväxt på över 100 procent på 12 månader. Under sommaren 2021 vänder man dessutom till lönsamhet. 

”Nu har vi lagt grunden till den position vi har i dag i Norden, i och med att vi har i stort sett alla stora aktörer på listan. Nästa steg handlar om att göra en stor satsning och öka takten ytterligare i tillväxten, som handlar både om att gå in i nya marknader och att bredda vårt erbjudande”, säger Johan Corke. 

Som en del av uppskalningar har Libitum, utöver att rekrytera Johan Corke som vd, även tillsatt Richard Barkestam som ny teknikchef samt Bengt Sareyko som ny produktchef. Alla tre blir även delägare i Libitum. 

Tillväxtresan innebär även att Libitum ser över möjligheten att gå in på nya marknader, samt att bredda produkterbjudandet så att det omfattar fler och bättre tjänster, berättar vd:n. Man finns i dag i alla länder i Norden.  

”Jag tror att de digitala verktygen som vi jobbar med kommer att kunna öka efterfrågan på nyproducerade bostäder eftersom de ger en trygghet. Då vågar fler köpa”, säger Johan Corke. 

Libitum har tagit in över 20 miljoner kronor i riskkapital sedan starten, och har 25 anställda. 

Läs mer: Tävlingscyklisten sadlade om – bygger ”Apple för cyklar” – backas av Karl-Johan Persson 

Svenska techbolag lockar pengar trots sur börs

Börserna lyser rött världen runt men trots det har First North seglat upp som Europas hetaste marknad för tillväxtaktier.

Financial Times rapporterar att bolagen på Nasdaqs tillväxtlista lyckades ta in mer kapital än Londonbörsens motsvarighet Aim.

Lars Wingefors är vd på Embracer.
Lars Wingefors är vd på Embracer.Foto:Jack Mikrut

2022 har hittills varit ett tufft år för många noterade bolag. Stigande räntor och en förändrad syn på risk har slagit hårt framför allt mot många techbolag. 

Det märks inte minst av bland de europeiska tillväxtlistorna, som har fallit sedan i höstas. 

Men trots det har bolagen på Nasdaqs First North Growth Market tagit in 1,6 miljarder pund, motsvarande 19 miljarder kronor, hittills i år. Det kan jämföras med den traditionella marknadsledaren Aim i London, vars bolag tagit in 1,5 miljarder pund, motsvarande 18 miljarder kronor. Det rapporterar Financial Times med hänvisning till data från Dealogic.

”Den nordiska marknaden verkar ha klarat de senaste årens vedermödor bättre än resten av Europa”, säger Thomas Thygesen, strategichef på den svenska investmentbanken SEB, till tidningen. 

Att Sverige nu tar ledarrollen i Europa kan bero på flera saker. Enligt Thomas Thygesen är svenskarna mer självsäkra och har mer kapital tillgängligt för risk än på andra marknader. 

En orsak som lyfts fram till att aktier blivit populärt i Sverige är sparformen investeringssparkonto (ISK) eftersom den årliga ISK-skatten innebär att man slipper kapitalvinstskatt på enskilda aktieförsäljningar.

Mängden riskvilligt kapital har kraftigt minskat under året och Stockholmsbörsens branschindex för teknikbolag ned med drygt 30 procent. 

”Det är ett svårt år för marknaden, generellt. I september förra året var det som att mängden rest kapital på Aim föll från en klippa fram till januari i år”, säger Christopher Raggett, chef för Finncap, en av Aims aktiemäklare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera