1515

"Programmeringskurser för alla en historisk parentes"

Nej, människor behöver inte lära sig att programmera. Det är Tom Söderlund, vd för bolaget Weld, övertygad om.

Nu får de in Candy Crush-skaparna som finansiärer i sitt arbete för att få folk att slippa skriva kod.

Welds grundarteam Andrés Martinez Peyrou, Tom Söderlund, Henric Malmberg
Welds grundarteam Andrés Martinez Peyrou, Tom Söderlund, Henric Malmberg

I veckan har Stockholmsbolaget Weld lanserat sin nya produkt Weld Websites. Tjänsten gör det möjligt att bygga hemsidor utan att kunna programmera. 

"Vår vision är att bygga ett programmeringsverktyg där icke-tekniker kan skapa egna webbtjänster", säger Tom Söderlund, vd för Weld.

"Vi placerar oss mellan mallösningar som Hemsida24 och riktig kod. Vi gör ett verktyg där det går att skapa fritt men som ändå är enkelt att använda".

Bolaget har precis fått in två miljoner kronor i finansiering, hälften från Vinnova och Almi och den andra hälften från en grupp affärsänglar. Bland dem Tommy Palm och Alexander Ekvall som var med och skapade spelsuccén Candy Crush Saga. 

"De har stor erfarenhet av att bygga internationella bolag. Tommy (Palm) är jätteduktig på marknadsföring och de har generella entreprenörserfarenheter som vi kommer att ha nytta av", säger Tom Söderlund. 

Är tanken alltså att expandera internationellt nu?

"Absolut. Vi behöver först se att affären fungerar sen vill vi bli den internationella standarden för hur man bygger hemsidor och appar. Först kommer vi att expandera i Europa, sen nästa år så tittar vi på att etablera oss med ett kontor i USA".

I en tid när det pratas mycket om att alla behöver lära sig att programmera är Weld ett bolag som går mot strömmen. Själva grundidén är att folk inte ska behöva lära sig att programmera. 

Tror du att man inte kommer behöva lära sig koda i framtiden?

”Jag är helt övertygad om det inte behövs. Just nu lever vi i en era där vi tror att rätt väg är att vi ska lära människor att prata dataspråk. Jag tror att programmeringskurser för alla är en historisk parentes och att vi istället kommer lära datorer att prata människospråk".

Under nästa år är planen att Weld ska lansera en produkt motsvarande den man nu släppt fast för appar. Tom Söderlunds mål är att Weld ska bli så kraftfullt att det går att bygga ett helt bolag på plattformen. 

"Vi vill lägga till mer och mer avancerade funktioner. En sak som vi tittar på är att skapa en appstore i Weld. Då skulle riktiga programmerare kunna utveckla delar som användare vill ha till sina appar eller hemsidor". 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?