1515

"Programmeringskurser för alla en historisk parentes"

Nej, människor behöver inte lära sig att programmera. Det är Tom Söderlund, vd för bolaget Weld, övertygad om.

Nu får de in Candy Crush-skaparna som finansiärer i sitt arbete för att få folk att slippa skriva kod.

Welds grundarteam Andrés Martinez Peyrou, Tom Söderlund, Henric Malmberg
Welds grundarteam Andrés Martinez Peyrou, Tom Söderlund, Henric Malmberg

I veckan har Stockholmsbolaget Weld lanserat sin nya produkt Weld Websites. Tjänsten gör det möjligt att bygga hemsidor utan att kunna programmera. 

"Vår vision är att bygga ett programmeringsverktyg där icke-tekniker kan skapa egna webbtjänster", säger Tom Söderlund, vd för Weld.

"Vi placerar oss mellan mallösningar som Hemsida24 och riktig kod. Vi gör ett verktyg där det går att skapa fritt men som ändå är enkelt att använda".

Bolaget har precis fått in två miljoner kronor i finansiering, hälften från Vinnova och Almi och den andra hälften från en grupp affärsänglar. Bland dem Tommy Palm och Alexander Ekvall som var med och skapade spelsuccén Candy Crush Saga. 

"De har stor erfarenhet av att bygga internationella bolag. Tommy (Palm) är jätteduktig på marknadsföring och de har generella entreprenörserfarenheter som vi kommer att ha nytta av", säger Tom Söderlund. 

Är tanken alltså att expandera internationellt nu?

"Absolut. Vi behöver först se att affären fungerar sen vill vi bli den internationella standarden för hur man bygger hemsidor och appar. Först kommer vi att expandera i Europa, sen nästa år så tittar vi på att etablera oss med ett kontor i USA".

I en tid när det pratas mycket om att alla behöver lära sig att programmera är Weld ett bolag som går mot strömmen. Själva grundidén är att folk inte ska behöva lära sig att programmera. 

Tror du att man inte kommer behöva lära sig koda i framtiden?

”Jag är helt övertygad om det inte behövs. Just nu lever vi i en era där vi tror att rätt väg är att vi ska lära människor att prata dataspråk. Jag tror att programmeringskurser för alla är en historisk parentes och att vi istället kommer lära datorer att prata människospråk".

Under nästa år är planen att Weld ska lansera en produkt motsvarande den man nu släppt fast för appar. Tom Söderlunds mål är att Weld ska bli så kraftfullt att det går att bygga ett helt bolag på plattformen. 

"Vi vill lägga till mer och mer avancerade funktioner. En sak som vi tittar på är att skapa en appstore i Weld. Då skulle riktiga programmerare kunna utveckla delar som användare vill ha till sina appar eller hemsidor". 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?