1515

Programmerare drog igång ”Tinder för utvecklare” – lockar techjättar

Svensk techsektor frodas och samtidigt råder det brist på utvecklare. Programmeraren Charlotte Holmen startade därför den Tinder-liknande rekryteringsplattformen Wetal och som hittills har samarbetat med över 200 bolag.

Charlotte Holmen har grundat Wetal som hjälper till att matcha techbolag med programmerare.
Charlotte Holmen har grundat Wetal som hjälper till att matcha techbolag med programmerare.

Ett av de stora hindren för it-sektorn i Sverige att fortsätta växa är kompetensbristen. Charlotte Holmen började arbeta som programmerare för tio år sedan och såg sedan ett behov av en ny typ av rekrytering. 2019 drog hon därför igång rekryteringsplattformen Wetal. 

”Vi har byggt plattformen helt utifrån hur vi själva skulle vilja bli uppvaktade av bolag”, säger Wetals grundare Charlotte Holmen, i ett uttalande.

Hon hade sett utmaningen i att matcha rätt person med rätt bolag. På den ena sidan den tekniska utvärderingen av programmeraren. På den andra sidan vad bolaget har att ge vad gäller teknik, team och ersättning

”Programmerare behöver ofta ta flera timmars tester som ibland inte säger så mycket. Vi har precis släppt en första version av vårt snabba tekniska test som går att återanvända till alla intervjuer för att spara tid”, meddelar Charlotte Holmen.

Idag är omkring 2.500 programmerare knutna till plattformen. Bland de drygt 200 bolagen som samarbetat med Wetal finns teknikbolagen Voi, Tink, Karma och Epidemic Sound. Wetal hjälper bolagen med att sätta upp en profilsida där de kan marknadsföra sig själva.

”Med vår data och kunskap om vad programmerare söker kan vi hjälpa bolag att sälja in sig själva på ett effektivt sätt för just den här målgruppen”, säger Charlotte Holmen.

Nu tar bolaget in 5 miljoner kronor i investeringar till en värdering på 25 Mkr. Kapitalet kommer från ett investeringskonsortium bestående av fem affärsänglar som leds av Daniel Lövquist och Daniel Sandberg.

”Vi träffar flera intressanta företag varje vecka och investerar i cirka fem nya bolag per år. När vi träffade Charlotte första gången visste vi att vi hade hittat något outstanding”, säger Daniel Lövquist i ett uttalande.

Wetal har ännu inte kommit in med sin första årsredovisning, men Charlotte Holmen räknar med att bolaget kommer att omsätta 3–5 miljoner kronor i år.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?