1515
Annons

Profiltätt svenskt teknikbolag säljs i miljardaffär – slukas av ”USA:s Klarna”

Den svenska e-handelsplattformen Tipser köps upp av amerikanska Bolt, som tagit fram en Klarna-liknande kassalösning och värderas till 55 miljarder kronor.

Köpeskillingen landar på uppemot 1,8 miljarder kronor, enligt uppgifter till Di, och bland säljarna finns flertalet svenska näringslivsprofiler.

”Genom åren har vi fått ett gäng uppköpspropåer men vi har tackat nej till alla”, säger vd:n Marcus Jacobsson.

Tipsers tre grundare: Axel Wolrath, Marcus Jacobsson och Jonas Sjöstedt.
Tipsers tre grundare: Axel Wolrath, Marcus Jacobsson och Jonas Sjöstedt.Foto:Press.

Svenska Tipser har utvecklat en e-handelsplattform som möjliggör för konsumenter att handla på en hemsida eller i en app direkt via en inbyggd köpknapp, utan att slussas vidare till tredje part. Bolaget samarbetar med en rad varumärken och levererar tekniken, men tar också ansvar för kundservice, lagerhållning och betalning.

Nu säljs Tipser till det amerikanska finansteknikbolaget Bolt, som har tagit fram en Klarna-liknande kassalösning för e-handeln. Bolt har hittills främst fokuserat på sin hemmamarknad i Nordamerika, men påbörjar nu en expansion till Europa genom förvärvet.

”Vi har byggt en unik plattform på tio år, med vår inbäddbara e-handelslösning, och kommit längst i världen. Men vi har alltid haft en ambition om att åstadkomma något ännu större, visionen är att göra alla digitala ytor säljbara med vilken produkt som helst. För att nå dit behöver vi resurser för att gasa och lyckas nå de riktigt stora kanalerna, det får vi tillsammans med Bolt”, säger Marcus Jacobsson, Tipsers vd och medgrundare, till Di.

Ingen av parterna vill uppge någon köpeskilling. Men enligt uppgifter till Di värderas Tipser i den högre delen av spannet 150-200 miljoner dollar i transaktionen, vilket motsvarar uppemot 1,8 miljarder kronor. Det är en rejäl ökning mot den värdering om 680 miljoner kronor som Tipser uppnådde vid en nyemission på den privata marknaden i slutet av 2020.

”Jag kan inte kommentera priset, men i alla fall säga att affären är en kombination av kontanter och aktier i Bolt”, säger Marcus Jacobsson.

Försäljningen innebär samtidigt att Tipser väljer bort en börsnotering, bekräftar Marcus Jacobsson, vilket var det andra alternativet som låg på bordet för grundarna och ägarna.

”Genom åren har vi fått ett gäng uppköpspropåer, som blivit fler och mer spännande på senare tid, men vi har tackat nej till alla. Jag är i allmänhet ganska skeptisk till samgåenden. Med Bolt ser vi dock så tydliga synergier mellan våra produkter samtidigt som vi har en liknande företagskultur. Personligen ska det också bli väldigt spännande att bygga bolag i en Silicon Valley-kontext, det öppnas upp en helt ny värld med jättestora möjligheter som vi inte hade fått på börsen”, säger han. 

Grundarna Marcus Jacobsson, Jonas Sjöstedt och Axel Wolrath är tillsammans största ägare, men Tipser har genom åren tagit in riskkapital från flera näringslivsprofiler. Anicuras tidigare vd Peter Dahlberg samt Mellby Gårds vd Johan Andersson har varit de största externa investerarna, med runt 10 procent av aktierna vardera. Klarnas medgrundare Victor Jacobsson, Izettles medgrundare Jacob de Geer och Evolutions EVO +0,15% Dagens utveckling två grundare Jens von Bahr och Fredrik Österberg har därutöver ägt mindre aktieposter i bolaget om cirka 1-2 procent, enligt handlingar hos Bolagsverket.

”Samgåendet med Bolt skapar en stark plattform med ett väldigt fint erbjudande i både Europa och USA, vilket stärker möjligheterna för framtiden. Från ett ägarperspektiv har potentialen gått upp, medan risken blir lägre. Det här skapar mervärde för både kunder och ägare, så det var ett förhållandevis enkelt beslut att växla över till den här spännande konstellationen”, säger Peter Dahlberg, Tipsers största investerare, i en kommentar till Di.

Bolt grundades under 2014 av den i dag 27-årige entreprenören Ryan Breslow och har sitt huvudkontor i San Francisco i Kalifornien. I dagsläget har Bolt ungefär 10 miljoner registrerade konsumenter på sin plattform, men räckvidden väntas öka snabbt genom nya avtal med stora e-handelsbutiker, och bolaget tjänar pengar på att ta ungefär 2 procent av totalsumman vid varje transaktion.

Bolaget värderades till 6 miljarder dollar, motsvarande 55 miljarder kronor, vid en nyemission i den privata miljön tidigare i höstas. Men enligt amerikanska medieuppgifter uppges Bolt redan vara ute på kapitalmarknaden igen för att söka nytt kapital till en värdering runt 10–11 miljarder dollar.

Tipser har i dagsläget runt 110 anställda och efter samgåendet med Bolt ska bolaget ge sig ut på en anställningsoffensiv i Stockholm.

”Vi kommer att fortsätta att vara ett relativt självständigt affärsområde inom Bolt. Det blir en väldigt framåtlutad och ambitiös satsning, som vi ska investera mycket pengar i. Vi ska börja med att fördubbla personalstyrkan så fort som möjligt”, säger Marcus Jacobsson.

Läs mer: Svenskarna fick teknikjättar på kroken – går mot miljardvärdering 


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?