1515

Profilen tar klubban i Altors e-handelssuccé – notering stundar

E-handlaren Revolution Race har ett succéår bakom sig och omsättningen har växt till en halv miljard kronor. Nu tillsätter bolaget den förra Qliro- och Cdon-chefen Paul Fischbein som styrelseordförande – ett steg mot en notering senare i år, enligt uppgifter till Di Digital.

Pernilla Nyrensten är vd och grundare av klädvarumärket Revolution Race. Nu får bolaget in e-handelsveteranen Paul Fischbein som styrelseordförande.
Pernilla Nyrensten är vd och grundare av klädvarumärket Revolution Race. Nu får bolaget in e-handelsveteranen Paul Fischbein som styrelseordförande.

Färgglada funktionskläder av samma kvalitet som kända toppvarumärken, men till halva priset. Det är framgångsmodellen som på några år gjort Revolution Race till en e-handelssuccé.

2020 blev ett drömår för bolaget som nådde en omsättning över 500 miljoner kronor, och förutom den egna e-handeln har Revolution Race också anslutit sig till Amazon AMZN -2,61% Dagens utveckling i Tyskland.

”Tyskland är vår största marknad nu. Det är global tillväxt som är vårt kommande fokus. Just nu säljer vi ungefär hälften i Norden och andra hälften globalt”, säger vd Pernilla Nyrensten.

Läs mer: Storaffär inom svensk e-handel – ”bevakningstjänst” säljs för 150 miljoner

Men tillväxten sker inte på bekostnad av resultatet, säger hon. Bolaget siktar fortsatt på lönsamhet och tillväxt.

”Vi har lyxen att inte behöva välja. Vi har en modell som fungerar och jobbar datadrivet. Vi kommer inte att bli bolaget som lägger flera miljoner på att gå in i nya marknader”, säger hon.

Att bolaget nu tar in Paul Fischbein som ordförande är ett naturligt steg framåt, enligt Pernilla Nyrensten.

Men enligt vad Di erfar är det också på grund av en stundande notering – under 2021 – som e-handelsprofilen kommer in. 

Pernilla Nyrensten vill inte bekräfta uppgifterna utan säger som hon sagt tidigare, att en notering är en möjlig väg framåt.

”Jag tycker att Revolution Race är ett av Sveriges absolut mest spännande e-handelsbolag just nu. Jag har följt Revolution Race ett bra tag och det är ett väldigt fint och välskött bolag. Samtidigt upplever jag att det finns stora tillväxtmöjligheter”, säger Paul Fischbein i en skriftlig kommentar.

Läs mer: Guldregn över Kinneviks budbolag – AMF ny storägare efter runda på 525 miljoner

Revolution Race ägs till 63 procent av Harald Mix investmentbolag Altor. 

Styrelsen består förutom av Pernilla Nyrensten och Paul Fischbein också av Magnus Dimert, tidigare vd på Adlibris, Johan Svanström, tidigare president på Expedia-gruppen, Niclas Nyrensten, medgrundare och produktchef, samt Altors Andreas Källström Säfweräng och Jens Browaldh.

Paul Fischbein sitter också i styrelsen för Pricerunner, Fyndiq och Hemmy. Som entreprenör startade han Tretti.se innan det köptes upp av Cdon och han fortsatte sin karriär där. 

”För mig känns det väldigt roligt att han har entreprenörsbakgrunden också. Han har jobbat med e-handel i 20 år. Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket han kan hjälpa oss. Både med styrelsejobb och som bollplank för mig som vd i strategiska frågor”, säger Pernilla Nyrensten.

Hur ser ni på vägen framåt – kan fler samarbeten likt Amazon bli aktuellt?

”Just för Tyskland där vi ser att lojaliteten kring Prime (Amazons medlemskap, Di:s anm.) är stark så kände vi att vi ville finnas där. Det har varit väldigt framgångsrikt. Men vi fokuserar på vår egen e-handel i första hand och retail är inte aktuellt. Möjligen någon annan plattform på någon marknad om det krävs för att expandera dit.”

Hur ser ni på 2021 efter ett så framgångsrikt 2020?

”Vi tycker att vi är väldigt bra positionerade. Dels vår modell med ’direkt-till-konsument’, men vi ser också att outdoor-trenden fortsätter. Vi tror att vi har väldigt stor potential framåt och det handlar om att växa globalt för vår del.”

Läs mer: Riskkapitalet spår noteringsvåg inom e-handeln: ”Tillväxten fortsätter”


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?