1515

Profilen tar klubban i Altors e-handelssuccé – notering stundar

E-handlaren Revolution Race har ett succéår bakom sig och omsättningen har växt till en halv miljard kronor. Nu tillsätter bolaget den förra Qliro- och Cdon-chefen Paul Fischbein som styrelseordförande – ett steg mot en notering senare i år, enligt uppgifter till Di Digital.

Pernilla Nyrensten är vd och grundare av klädvarumärket Revolution Race. Nu får bolaget in e-handelsveteranen Paul Fischbein som styrelseordförande.
Pernilla Nyrensten är vd och grundare av klädvarumärket Revolution Race. Nu får bolaget in e-handelsveteranen Paul Fischbein som styrelseordförande.

Färgglada funktionskläder av samma kvalitet som kända toppvarumärken, men till halva priset. Det är framgångsmodellen som på några år gjort Revolution Race till en e-handelssuccé.

2020 blev ett drömår för bolaget som nådde en omsättning över 500 miljoner kronor, och förutom den egna e-handeln har Revolution Race också anslutit sig till Amazon AMZN -0,68% Dagens utveckling i Tyskland.

”Tyskland är vår största marknad nu. Det är global tillväxt som är vårt kommande fokus. Just nu säljer vi ungefär hälften i Norden och andra hälften globalt”, säger vd Pernilla Nyrensten.

Läs mer: Storaffär inom svensk e-handel – ”bevakningstjänst” säljs för 150 miljoner

Men tillväxten sker inte på bekostnad av resultatet, säger hon. Bolaget siktar fortsatt på lönsamhet och tillväxt.

”Vi har lyxen att inte behöva välja. Vi har en modell som fungerar och jobbar datadrivet. Vi kommer inte att bli bolaget som lägger flera miljoner på att gå in i nya marknader”, säger hon.

Att bolaget nu tar in Paul Fischbein som ordförande är ett naturligt steg framåt, enligt Pernilla Nyrensten.

Men enligt vad Di erfar är det också på grund av en stundande notering – under 2021 – som e-handelsprofilen kommer in. 

Pernilla Nyrensten vill inte bekräfta uppgifterna utan säger som hon sagt tidigare, att en notering är en möjlig väg framåt.

”Jag tycker att Revolution Race är ett av Sveriges absolut mest spännande e-handelsbolag just nu. Jag har följt Revolution Race ett bra tag och det är ett väldigt fint och välskött bolag. Samtidigt upplever jag att det finns stora tillväxtmöjligheter”, säger Paul Fischbein i en skriftlig kommentar.

Läs mer: Guldregn över Kinneviks budbolag – AMF ny storägare efter runda på 525 miljoner

Revolution Race ägs till 63 procent av Harald Mix investmentbolag Altor. 

Styrelsen består förutom av Pernilla Nyrensten och Paul Fischbein också av Magnus Dimert, tidigare vd på Adlibris, Johan Svanström, tidigare president på Expedia-gruppen, Niclas Nyrensten, medgrundare och produktchef, samt Altors Andreas Källström Säfweräng och Jens Browaldh.

Paul Fischbein sitter också i styrelsen för Pricerunner, Fyndiq och Hemmy. Som entreprenör startade han Tretti.se innan det köptes upp av Cdon och han fortsatte sin karriär där. 

”För mig känns det väldigt roligt att han har entreprenörsbakgrunden också. Han har jobbat med e-handel i 20 år. Det finns egentligen ingen gräns för hur mycket han kan hjälpa oss. Både med styrelsejobb och som bollplank för mig som vd i strategiska frågor”, säger Pernilla Nyrensten.

Hur ser ni på vägen framåt – kan fler samarbeten likt Amazon bli aktuellt?

”Just för Tyskland där vi ser att lojaliteten kring Prime (Amazons medlemskap, Di:s anm.) är stark så kände vi att vi ville finnas där. Det har varit väldigt framgångsrikt. Men vi fokuserar på vår egen e-handel i första hand och retail är inte aktuellt. Möjligen någon annan plattform på någon marknad om det krävs för att expandera dit.”

Hur ser ni på 2021 efter ett så framgångsrikt 2020?

”Vi tycker att vi är väldigt bra positionerade. Dels vår modell med ’direkt-till-konsument’, men vi ser också att outdoor-trenden fortsätter. Vi tror att vi har väldigt stor potential framåt och det handlar om att växa globalt för vår del.”

Läs mer: Riskkapitalet spår noteringsvåg inom e-handeln: ”Tillväxten fortsätter”


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?