1515

Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat”

Spotify har svårt att beräkna sina utbetalningar till artister och skivbolag, ett problem som slukat stora resurser i över tre års tid. ”Alla som rört projektet har slutat”, säger en av Di Digitals källor.

Spotifys vd Daniel Ek, som på torsdagen träffar aktiemarknaden i New York inför bolagets notering.
Spotifys vd Daniel Ek, som på torsdagen träffar aktiemarknaden i New York inför bolagets notering.Foto:Bloomberg

På torsdagskvällen besvarar Spotifys marknadens frågor inför börsnoteringen. Centrala teman blir kampen mot Apple Music och hur den svenska musiktjänsten ska börja tjäna pengar.

Men det finns ett annat orosmoln som ännu inte är löst. Nämligen det att Spotify inte vet hur mycket pengar musiktjänsten bör betala till artister, skivbolag och låtskrivare.

En alltför liten ersättning kan resultera i stämningar på miljardbelopp. För mycket är slöseri för en musiktjänst som efter tio år på marknaden fortfarande går med förlust.

De senaste åren har Spotify ägnat allt större resurser åt problemet – utan att komma särskilt långt. Det uppger två av varandra oberoende källor för Di Digital.

”Alla som har rört projektet har slutat”, säger en person med insyn i bolaget.

Läs mer: Här är fyra frågor Daniel Ek måste besvara

När Spotify betalar sina artister för lite slår det hårt mot bolagets sista rad. På grund av felaktiga utbetalningar tvingades Spotify revidera sitt årsresultat för 2014 och 2015 med över en halv miljard kronor i oförutsedda kostnader, enligt årsredovisningen för 2016.

Musikrättigheter är ett erkänt svårt område som bland annat det svenska startupbolaget Kobalt försöker göra mer transparent.

På Spotify hamnade frågan på finanschefen Barry McCarthy bord när han tillträdde på Spotify 2015. Netflix-veteranen kan ha ”underskattat arbetsinsatsen” och vad som var realistiskt att åstadkomma på området, enligt en av Di Digitals källor.

Läs mer: Kobalt Capital stänger ny miljardfond

Spotifys svårigheter bekräftas i det prospekt bolaget publicerade inför sin notering.

Där skriver Spotify att man redan 2015 upptäckte ”en väsentlig brist” när det kommer till hur man bokför sina skulder till artister och skivbolag. Problemet kvarstår enligt prospektet och kan därmed leda till stämningar eller för höga kostnader i framtiden.

”För att åtgärda denna väsentliga brist har vi anställt och planerar att fortsätta anställa ytterligare revisions-, finans- och systemingenjörer och dataanalytiker”, skriver Spotify i prospektet.

Enligt prospektet kan Spotify inte garantera att åtgärderna kommer att räcka till.

I januari stämdes Spotify av det amerikanska musikförlaget Vixen, som representerar artister som Tom Petty, Neil Young och The Doors. Förlaget gjorde anspråk på cirka 13 miljarder kronor i skadestånd.

Stämningen är en av flera större tvister som uppstått på senare år. I maj förra året framkom det att Spotify hade förlikats med artister och kommit överens om att avsätta knappt 400 miljoner kronor för musiklyssning som Spotify inte betalt ersättning för.

För att stoppa låtar med oklara rättigheter förvärvade Spotify i fjol det blockkedjebaserade bolaget Mediachain.


Digitalpodden Special om Spotifys resa 2006–2018:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?